Niet betalen factuur

Tweeling2016
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Niet betalen factuur

#1 , 16 dec 2016 19:17

Hallo,

Ik ben net nieuwe hier op het forum en heb een dringende vraag aan eventuele juristen onder jullie.

Ik ben een beginnend zelfstandige in de ICT. Hier en daar wat klusjes gehad, maar niet echt om de sociale bijdrage te kunnen betalen.
Nu heb ik een ICT bedrijf ontmoet en in augustus werkzaamheden voor hun gedaan. Deze zijn netjes eind september per factuur voldaan.
Ik heb de volledige maand September voor hun gewerkt, en 2 weken in oktober.

Mijn factuur van september zou eind oktober betaalt moeten worden, niet dus. Ik heb toen op aanraden van een incassobureau een aanmaning vertuurd, aangetekend.
3 dagen nadien kreeg ik een aangetekende brief terug van het ICT bedrijf dat met hoogst verbaast was over de aangetekende brief en dat men mij vroeg voor een afspraak om een en ander op te helderen. Ik ben op gesprek geweest en er was een misverstand over de datum, maar de baas verzekerde mij dat de factuur eind november betaalt zou worden.

Inmiddels 13 december nog steeds geen geld.

iK heb nu een gerechtsdeurwaarder een nieuwe brief laten versturen.
Maar ik heb het idee dat het bedrijf het op een confrontatie bij het gerecht laat aankomen.
Weet iemand wat de termijn is en hoe het bedrijf een wettelijk bezwaar gemaakt zou moeten hebben op mijn factuur?

Ik raak door hun handelen en niet betalen van hun factuur in diepe problemen omdat de btw al wel betaalt moet worden, en andere rekeningen.
Het gaat om een bedrag van ruim 9000 euro. :roll:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 dec 2016 20:45

Betalingstermijn hangt af van je algemene voorwaarden. Anders is dit tussen handelaars 30 dagen.
Let wel: als de klant voor de eerste maal je algemene verkoopsvoorwaarden ziet op je facturen, dan zijn ze niet afdwingbaar want de klant moet er voorafgaand aan het aangaan van de overeenkomst kennis van hebben gehad. Tenzij je al meerdere facturen gestuurd hebt die betaald werden, waardoor er impliciete aanvaarding van de voorwaarden kan ingeroepen worden - alvast tav een andere handelaar.

Interesten zijn alleszins niet mis.
Risico is dat ze liquiditeitsproblemen hebben of onvermogend zijn - bij de Nationale Bank kan je de jaarrekening (online) consulteren (met vertraging - jaarlijkse neerlegging binnen 7 maanden na boekjaar).

Wettelijk bezwaar

Je zou een bewarend beslag onder derden (art. 1445 Ger.W.) kunnen laten leggen via een deurwaarder als je vordering ontegensprekelijk is met de vrees van gebrek aan solvabiliteit - dan worden hun rekeningen geblokkeerd.
Vrij agressieve actie die NIET via de rechtbank dient te verlopen ...
Wel opletten dat de vordering onbetwist is en er een manifeste weigering van betaling is - rechters lachen evenmin met beslagrechtsmisbruik.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2016 11:41

Dit is een school voorbeeld hoe je geen zaak start, als startende zelfstandige moet je zeker over een basis kapitaal bezitten, om enkele maanden te kunnen overbruggen, dit is het voorbeeld hoe het komt dat zoveel beginnende zelfstandigen stranden in de eerste 3 jaar, het is daarom ook dat een businessplan bij een bvba moet afgegeven worden aan de notaris, wanneer er dan blijkt dat het faillissement het gevolg is van te weinig kapitaal dan kan de oprichtende aandeelhouders voor 100% aansprakelijk gesteld worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2016 12:03

Betalingstermijn hangt af van je algemene voorwaarden.

Anders is dit tussen handelaars 30 dagen.

Ik zou echt eens deze art. willen zien die dit bevestigd!

Als je bij je stroomleverancier 30 dagen gaat wachten zal je dikwijls eens zonder stroom zitten !

Ik ben 35 zelfstandige geweest en ik heb nooit 30 dagen gekregen, maar bijna ook nooit gegeven aan mijn klanten, buiten aan een paar zeer grote ketens.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 19 dec 2016 14:58

30 dagen lijkt me nu geen abnormale betalingstermijn. Maar, los van de termijn, het is nu al bijna 90 dagen. Dagvaarden moet je doen, dat is de enige optie.

Ik zou nog één aanmaning sturen met vraag te betalen, en zeggen dat u anders gaat dagvaarden. Uiteraard doen ook. 't is niet leuk, maarja. Valt weinig aan te doen en hoort bij het spel. Neem een bekwaam advocaat onder de arm hiervoor.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2016 22:05

Betalingstermijn hangt af van je algemene voorwaarden.

Anders is dit tussen handelaars 30 dagen.

Ik zou echt eens deze art. willen zien die dit bevestigd!

Als je bij je stroomleverancier 30 dagen gaat wachten zal je dikwijls eens zonder stroom zitten !

Ik ben 35 zelfstandige geweest en ik heb nooit 30 dagen gekregen, maar bijna ook nooit gegeven aan mijn klanten, buiten aan een paar zeer grote ketens.
Art. 4, §1 Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 dec 2016 08:35

Bedankt, dit heb ik nooit gezien, heb dit zopas nagezien !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”