Gerechtelijke schulden bij een eenmanszaak

user72
Topic Starter
Berichten: 4

Gerechtelijke schulden bij een eenmanszaak

#1 , 27 nov 2016 03:03

Beste,

Mijn broer is in 1997 een eenmanszaak begonnen met een vriend. Kort daarop zijn de zaken heel slecht gegaan waardoor mijn broer gedwongen werd om deze zaak te stoppen.
Helaas werd hij door de verhuurder, door gebrek aan betaling van de huur (zaken gingen slecht) afgesloten voor enkele dagen waardoor sommige producten ook vervallen waren.
Uiteindelijk heeft de verhuurder het slim gespeeld en de rechtbank ingeschakeld waardoor mijn broer veroordeeld werd onder meer voor contractbreuk met de bijkomende gerechttelijke interesten. Daardoor is het bedrag zo hoog opgelopen waardoor hij het nooit meer zou kunnen terugbetalen.

Mijn vraag is de volgende, is er een verjaringstermijn voor de schulden die hij moet betalen?

Ik lees op bepaalde sites dat de verjaringstermijn 10 jaar is, op andere kan het 30 jaar zijn.
Ik lees ook op sommige websites dat de verjaring kan gestuit worden door een deurwaarder, ik weet niet wat het concreet inhoudt en van wanneer men dan begint te rekenen.

Iemand enig idee of die me op weg kan helpen vooraleer dat ik beroep moet doen op een advocaat?

Alvast dank bij voorbaat voor jullie reacties

Met vriendelijke groeten

Rachid

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2016 08:32

Voor simpel samen te vaten als volgt:
De verjaring termijnen zijn zeer verschillend maar gemakshalve neem 10 jaar dit begint te lopen vanaf het vonnis.
Elke keer dat deurwaarder komt met een bevel tot betaling word dit gestuit terug voor 10 jaar.

Hij kan een advocaat raadplegen, als hij niet bemiddeld is kan hij aanspraak maken op een pro-deo advocaat, hoeveel het dan kost kan je vinden via het internet, is volledig gratis als je inkomen minder is en alleenstaande bent met een netto maandelijks inkomen van minder dan 942 euro.

http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... and/kosten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”