verwijlintresten&fofataire vergoeding

idevision
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verwijlintresten&fofataire vergoeding

#1 , 09 nov 2016 21:09

Ik zit al een tijd bij dezelfde hoofdaannemer. Hij was altijd al een lastige betaler geweest maar sinds 2maanden, neemt hij al niet serieus om te betalen. Ik ben min of meer mijn geduld aan het verliezen. Om kort te houden, mijn vraag is nu of ik evt. voor de afgelopen maanden de niet explicit gevraagde verwijlintresten als forfataire vergoedingen kan aanvragen als ik met werken stop.
Op mijn Algemene voorwaarden, dat ik altijd met mijn facturen meestuur, staat:

Artikel 7
Facturen die niet volledig betaald zijn op hun vervaldag brengen van rechtswege en zonder ingebrekestelling of aanmaning een verwijlintrest op van 1% per verlopen en begonnen maand, alsook een forfaitaire vergoeding, uit hoofde van buitengerechtelijke invorderingskosten, gelijk aan 15% van het totaal factuurbedrag, met een minimum van 75 EURO.
Artikel 8
Indien ter invordering van een factuur van XXXXXXXXXXX een gerechtelijke procedure dient te worden ingesteld, is daarenboven, naast de bedragen, intresten en kosten hierboven vermeld, en naast de bedragen die verschuldigd zijn conform het Belgisch Gerechtelijk Wetboek, naar keuze van XXXXXXXXXXX ofwel een bedrag verschuldigd conform artikel 1022 van het Belgisch Gerechtelijk Wetboek ofwel conform artikel 6 van de Belgische wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (Belgisch Staatsblad 7 augustus 2002) waarbij in het laatste geval dit bedrag op minimum 1.000 EURO dient te worden begroot.


Hij heeft bijna altijd na de 12de van het maand betaald, vermits ons overeenkomst altijd stond voor het vervaldatum (wat in het begin van het maand is). En sinds 2maanden tegen het einde van het maand. Ik geef hem telkens 30dagen na factuurdatum en plan mijn vervaldata volgens dat schema.

Mvg

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding