Bedrijfsbeheer

Has722
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

Bedrijfsbeheer

#1 , 31 aug 2016 19:33

Beste forumleden
Ik ben van plan om horecazaak te starten heb ondertussen een handelshuurovereenkomst getekend voor duur van 9jaar. er ontbreekt een attest bedrijfsbeheer MAAR ik heb een vriend die dat heeft en mij het laten gebruiken. Hoe moeten we aan slag? Welke formaliteiten moeten vervuld worden? Moet hij ook zelf tewerkgesteld worden in bedrijf?

Mvg
Has

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2016 19:41

Een attest bedrijfs beheer kan je zo maar niet uitlenen , tenzij het onder echtgenoten gaat . Wel kan je een vennootschap oprichten en dan moet de persoon met bedrijfsbeheer 33percent hebben van de aandelen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2016 20:00

In een vennootschap dient degene die het beheer heeft over een attest bedrijfsbeheer beschikken.
Hij hoeft geen aandeelhouder te zijn.

Kort overzicht van de mogelijkheden een zelfstandige activiteit op te starten zonder kennis bedrijfsbeheer:

In een eenmanszaak kunnen volgende personen worden aangesteld:
De echtgenoot
De wettelijk samenwonende partner
De partner met wie men minstens zes maanden samenwoont
De zelfstandige helper (familieverwantschap maximum tot in de derde graad)
Een werknemer met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur. De ondernemingsloketten zullen nagaan of de arbeidsovereenkomst voldoende garanties biedt dat de bedoelde functie daadwerkelijk wordt vervuld door die werknemer.
Let op dat de persoon op wie een beroep wordt gedaan (echtgeno(o)t(e), samenwonende partner, helper) niet is ingeschreven als werkzoekende. De uitkering van de werkzoekende zal dan wegvallen omdat hij/zij wordt onderworpen het statuut van de zelfstandige in hoofdberoep.

In een vennootschap moet het bewijs geleverd worden door een persoon die effectief het dagelijks bestuur uitoefent. Dat zal bewezen moeten worden door een benoeming (zaakvoerder of bestuurder) die werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Ook bij een vennootschap kan het bewijs van bedrijfsbeheer geleverd worden door een werknemer. In dat geval moet men een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur kunnen voorleggen, waarin duidelijk vermeld wordt dat deze persoon belast is met het dagelijks beheer.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 01 sep 2016 01:52

Beste forumleden
Ik ben van plan om horecazaak te starten heb ondertussen een handelshuurovereenkomst getekend voor duur van 9jaar. er ontbreekt een attest bedrijfsbeheer MAAR ik heb een vriend die dat heeft en mij het laten gebruiken. Hoe moeten we aan slag? Welke formaliteiten moeten vervuld worden? Moet hij ook zelf tewerkgesteld worden in bedrijf?

Mvg
Has
Had u dit beter niet bekeken voor het ondertekenen van een commerciële huurovereenkomst van 9 jaar?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2016 05:21

De vraag is MAAR ik heb een vriend die dat heeft en mij het laten gebruiken. Hoe moeten we aan slag? Welke formaliteiten moeten vervuld worden? Moet hij ook zelf tewerkgesteld worden in bedrijf?

Als een één man zaak gaat dit niet, ten zij hij volledig in dienst komt.

Als vennootschap kan dit ofwel als zaakvoerder, of als men 33% van de aandelen bezit en ook zelfstandige werkend vennoot word.

Bedrijfsbeheer is niet zoals een boek die je kan uitlenen zoals een bibliotheek, men kan ook geen diploma van een dokter even lenen om even dokter te spelen.

Er bestaan officiële systemen waarbij je op 14 dagen a 1 maand kan in orde zijn met je bedrijfsbeheer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”