btw bij dropshipping webshop vanuit China

IneBe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

btw bij dropshipping webshop vanuit China

#1 , 08 aug 2016 17:31

ik zou graag een webshop starten waarbij ik gebruik maak van dropshipping, dat betekent dat ik zelf geen producten op voorhand heb aangekocht om zelf naar de klant te verzenden, maar dat ik pas nadat de klant in mijn webshop iets koopt de producten bij de fabrikant bestel en dan rechtstreeks naar de klant laat versturen. Ik zou gebruik maken van fabrikanten die buiten de EU, voornamelijk in China zitten, mijn eindklanten zouden wereldwijd zitten, dus niet enkel in België of Europa.

Maar hoe zit dat met de btw? In eerste instantie dacht ik dat ik gewoon btw zou moeten aanrekenen op alle producten die ik verkoop, maar 't is natuurlijk zo dat de eindklant bij levering van z'n aankopen (afhankelijk van het land waar hij woont) in principe importtax + btw gaat moeten betalen want dat pakje komt uit China. Dus als ik in mijn webshop al btw heb aangerekend, betaalt hij dat dubbel.

Ik heb 't eens aan mijn boekhouder gevraagd, maar die had hier ook geen ervaring mee en durfde niet met 100% zekerheid zeggen hoe het zit.

En ik heb ook al geprobeerd om hier online informatie over te vinden, maar tot nu toe heb ik 2 tegenovergestelde meningen gevonden. Ik heb al gevonden dat je geen btw zou moeten aanrekenen omdat je met dit business model eigenlijk gewoon een tussenpersoon of schakel bent tussen de klant en de Chinese leverancier, de producten rechtstreeks van China naar de klant worden gestuurd en je ze zelf nooit in handen krijgt.

Ofwel dat je wel btw zou moeten aanrekenen omdat je tijdelijk tijdens de verzending eigenaar zou zijn, dat betekent meteen ook dat jij de importeur bent, alles met de douane zou moeten regelen en bovendien moet zorgen dat de producten EC labels hebben en je in orde bent met de garantie-wetgeving.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die 2de stelling bijzonder complex vind, de btw aanrekenen op zich is eenvoudig genoeg maar al de rest die er bij komt kijken... ik heb geen idee heb hoe dat dan uberhaupt ook maar moet werken als jij alles zelf met de douane zou moeten regelen, en de klant krijgt uiteindelijk toch nog steeds z'n pakje dat verzonden werd door de leverancier in China en moet bij ontvangst importtax + btw betalen. Bovendien weet ik niet of het wel klopt dat je dan tijdelijk eigenaar bent, want de klant heeft toch al betaald voor z'n product.

Dus ik hoop dat de eerste stelling klopt en ik geen btw moet aanrekenen, het klinkt veel logischer en maakt alles een stuk eenvoudiger. Maar met hopen kom je nergens dus ik vraag het voor de zekerheid nog eens aan jullie. Is er iemand die met zekerheid kan zeggen of er btw moet aangerekend worden en indien wel hoe dat dan zit als de klant nog eens btw en importtax moet betalen bij ontvangst?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

IneBe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2016 17:59

Dankjewel. Ik had thans al eens gezocht op dropshippen en toen geen relevante topics gevonden.

Tja, als ik dit zo lees vrees ik dus dat het allemaal wat complex wordt. Moesten er mensen zijn die van mening zijn dat er toch geen btw moet aangerekend worden, dan hoor ik het graag...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 08 aug 2016 18:03

Eenvoudig het is uw webshop dus ongeacht van waar het product komt bent u het aanspreekpunt in België als importeur.
De Chinese firma zak ook niet aan uw klant factureren maar aan u ...volgens mijn bescheiden mening.
U zal trouwens moeten voldoen aan de BE wetgeving en EU normen en regels oa een ondernemingsnummer en een BTW nr ...mogelijk ook Intrastat.
Hier misschien al eens lezen
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 1328,d.d2s

IneBe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2016 18:32

op een Engels forum had ik het volgende gelezen (en ik besef wel dat Engeland België niet is, maar hoopte dat het misschien een Europese regel zou zijn) - dit is een quote uit deze discussie hier http://www.taxationweb.co.uk/forum/vat- ... t7201.html -

"VAT should never be charged twice on a supply. As D. stated the place of supply is the important factor.

If the goods are supplied to the customer whilst they are outside the UK then no UK VAT is due on the sale. However the customer is liable to pay the import VAT and duty when the goods enter the UK (unless they are below the £18 concession).

If the goods are supplied to the customer within the UK then the UK Sole Trader will be responsible for paying the import VAT and Duty as the goods enter the UK (the £18 concession is also available). The UK trader will be able to reclaim the VAT on its VAT return and will charge VAT on the sale to the customer as normal.

The end effect should therefore be the same (unless the £18 concession applies) regardless of the route.

In theory the place of supply is where the goods are at the time that legal title / financial responsibility is transfered. i.e. overseas if the delivery is ex-works or in the UK if it is CIF. However, in practice provided someone pays the VAT and duty upon importation as the "importer of record" HMRC aren't to worried about technicalities like that. "

Nogmaals, ik besef dat dit over Engeland gaat, maar zijn jullie er zeker van dat dit hier ook niet geldt?

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 08 aug 2016 19:07

De tweede stelling is de correcte, men bestelt iets bij u, maar u koopt het zelf in China (als ik het goed begrijp). De btw die u aan de douane betaalt, kunt u aftrekken en dan rekent u dit aan aan de klant.

LeenW
Berichten: 12839

#7 , 08 aug 2016 19:11

Ten aanvulling, dat hierboven gaat over export, hier is het import.

IneBe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 aug 2016 19:15

neen, dat hierboven in 't engels gaat wel degelijk over dropshipping vanuit China, niet over export, de hele conversatie is hier te lezen http://www.taxationweb.co.uk/forum/vat- ... t7201.html

en ok, dus we moeten de btw volgens u aanrekenen, maar als die klant dat pakje krijgt dan gaat ie toch nog eens importtax en btw moeten betalen omdat het uit China komt of is er een manier om dat te vermijden?

LeenW
Berichten: 12839

#9 , 08 aug 2016 19:25

Inderdaad, mijn vertaling zat er wat naast :)

Leg de vraag misschien eens voor aan uw btw-kantoor, dan hebt u zekerheid.

IneBe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 aug 2016 08:35

En dan nog een aansluitende vraag, stel dat ik beslis om via dropshipping vanuit China niet aan Belgische of Europese klanten te verkopen, maar enkele aan klanten buiten de EU, hoe zit het het dan met btw en importtax en dergelijke? In dit geval komen de producten dus nooit de EU binnen, zowel leverancier als klant zijn buiten Europa gevestigd ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 aug 2016 09:06

Dit zal je moeten vragen aan het betreffende land, ieder land heeft zijn regels wat invoer betreft !

Bij het ene land is het gemakkelijk en bij het andere zal het zeer moeilijk en duur zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 09 aug 2016 09:30

Wat ga je doen met u buitenlandse rekening.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 aug 2016 09:35

Ter info: het is perfect mogelijk om er voor te zorgen dat de klant geen import taxen / formaliteiten / BTW moet betalen bij levering van de goederen. Dit kan allemaal op voorhand geregeld en betaald worden. Kijk naar het Global Shipping Program van eBay. Hoewel ik een felle tegenstander van dat systeem ben, zit er wel één goed aspect aan: de firma die de verzending regelt, neemt ook de administratie voor de import op zich. Als koper betaal je dus een bedrag voor EN verzendkosten, EN btw, EN import taxen EN (in het geval van eBay, veel te hoge) administratieve kosten. Maar als het pakje dan bij jou aankomt, zijn er geen import-formaliteiten meer, aangezien dit alles geregeld is voor de verzending.

Als de TS dus een firma vind (in het geval van eBay is die firma Pitney Bowes (sorry voor de name dropping, maar hier wel relevant, denk ik) ), zou hij perfect de klant de BTW + verzendkosten + administratieve kosten kunnen aanrekenen op het moment van aankoop, en de klant zou dan zijn goederen thuis krijgen zonder nog extra kosten te betalen.

Maar of deze opzet ook voor een relatief kleine webshop haalbaar is, betweifel ik. Voor een gigantisch bedrijf als eBay, OK, maar voor de gemiddelde webshop? Don't think so... Maar ik wou de mogelijkheid toch even meegeven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

IneBe
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 aug 2016 10:07

Dankjewel voor de informatie. Lijkt erop dat het toch allemaal wat te complex is voor een bijverdienste. Ik denk dat ik beter iets ander probeer :-)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 09 aug 2016 11:39

Denk dat het toch wat ingewikkelder is dan het eruit ziet, om dit allemaal volgens al die verschillende wetgevingen te regelen, en met contracten vast te leggen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Handelspraktijken”