Klanten uit andere lidstaat weigeren

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

Klanten uit andere lidstaat weigeren

#1 , 25 mar 2016 00:07

Tijd om weer eens 'n discussie aan te zwengelen.

Ik wil met m'n Belgische firma een aankoop doen bij een Nederlander. Dat doe ik wel vaker, soms moet je weleens iemand uitleggen hoe hij de btw moet verleggen, maar het gaat allemaal prima over het algemeen.

Nu krijg ik echter te maken met iemand die botweg stelt "ik lever niet aan buitenlandse ondernemingen en buitenlandse consumenten". Dit staat zelfs zo in zijn "voorwaarden". Volgens mij mag dit niet, omdat in de Dienstenrichtlijn van de EC uitdrukkelijk staat vermeld dat je in de meeste gevallen een EU-ingezetene niet mag weigeren op basis van zijn verblijfplaats.

Hoe denken jullie hierover? En over bijvoorbeeld extra kosten die hij in rekening wil brengen?

Ik heb begrepen dat het probleem is dat hij 'n ICL moet opstellen en dat hij dat teveel moeite vindt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mar 2016 08:05

De vraag is ben je als handelaar verplicht om aan iedereen te leveren?
Ik heb 35 jaar kruiden gekocht in Nederland bij verschillende firma's en daar waren er altijd waar je enkel kon kopen als je bij hun de btw betaalde, anders was het njet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#3 , 25 mar 2016 09:03

Je bent zeker niet verplicht om aan iedereen te leveren, maar je mag ook niet op basis van elk argument weigeren.

Volgens mij: ik mag best weigeren om een woning te verhuren aan iemand die bijvoorbeeld een slecht track record heeft als het aankomt op betalen, maar ik mag niet 'n huurder weigeren omdat hij bijvoorbeeld homofiel is of omdat hij op de SP.A stemt.

Zo is het (volgens mij) ook zo dat één Europa en één markt betekent dat je in beginsel geen verschil mag maken op basis van nationaliteit en op basis van verblijfplaats. Zolang deze binnen de Europese Unie valt.

Uit de dienstenrichtlijn van de EC:

Het discriminatieverbod op de interne markt houdt in dat een afnemer, en met name een consument, de toegang tot een aan het publiek aangeboden dienst niet op grond van zijn nationaliteit of verblijfplaats mag worden ontzegd of beperkt, wanneer dat als criterium is opgenomen in de voor het publiek toegankelijke algemene voorwaarden.

En ook:


Het discriminatieverbod op de interne markt houdt in dat een afnemer, en met name een consument, de toegang tot een aan het publiek aangeboden dienst niet op grond van zijn nationaliteit of verblijfplaats mag worden ontzegd of beperkt, wanneer dat als criterium is opgenomen in de voor het publiek toegankelijke algemene voorwaarden. Hieruit volgt niet dat er sprake is van onrechtmatige discriminatie wanneer in de algemene voorwaarden verschillende prijzen of voorwaarden voor een dienst worden opgenomen als deze gerechtvaardigd zijn op grond van objectieve criteria die per land kunnen verschillen, zoals de extra kosten die voortvloeien uit de afstand, de technische kenmerken van de dienstverrichting, verschillende marktvoorwaarden, zoals meer of minder vraag ten gevolge van seizoensinvloeden, verschillende vakantieperioden in de lidstaten en prijsvorming door verschillende concurrenten, of bijkomende risico's ten gevolge van voorschriften die afwijken van die in de lidstaat van vestiging. Hieruit volgt evenmin dat het niet verlenen van een dienst aan een consument bij gebreke van de vereiste intellectuele-eigendomsrechten op een bepaald grondgebied een onrechtmatige discriminatie vormt.

De vraag is dan wat objectieve criteria voor het opvoeren van kosten zijn. Als ik bijvoorbeeld een pakket aangetekend naar Letland moet versturen i.p.v. naar Antwerpen, dan kan ik wel laten zien dat die verzending meer geld kost en dat het dus niet gek is dat ik aan 'n inwoner van Letland meer verzendkosten vraag dan aan 'n inwoner van Antwerpen. Bij een elektronisch te verzenden artikel, is daar echter geen sprake van. Mailen naar Letland is net zo duur als mailen naar Antwerpen.

Reclame

LeenW
Berichten: 12886

#4 , 25 mar 2016 10:35

Ik vrees dat hij er wel een mouw aan kan passen met "Ik weet niet hoe ik een een ICL moet opmaken dus gaat mijn boekhouder dat moeten doen en dit brengt teveel kosten met zich mee".

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#5 , 25 mar 2016 10:44

Dat denk ik ook wel. Als iemand niet wil leveren aan iemand, dan vindt iemand wel iets om dat niet te hoeven doen of hij doet het gewoon niet. Maar iemand weigeren puur en alleen omdat hij/zij in een andere lidstaat woont of de nationaliteit heeft van een andere lidstaat, dat mag volgens mij niet.

Zo'n ICL kost me in totaal 1 minuut extra, maar hij zal het of niet weten hoe het moet of hij zal alles handmatig boeken. Vraag is natuurlijk dan wel of zo'n ICL inderdaad een objectieve reden is om iemand te weigeren als klant. Het is toch 'n verkapt "Jij woont in een andere lidstaat, dus ik wil je niet als klant"-argument.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mar 2016 10:47

Het boekhoudkantoor in Nederland die de papieren en de boekhouding doet voor de mensen die ik ken met een LTD in Engeland, die rekent altij ook met de Nederlandse BTW, die wil dit ook niet doen vanwege meer controles in Nederland, en zeg je ik wil dit niet, geen probleem dan ga je maar op een ander, die zitten in Nederland daar niet op te wachten, bij de andere in Nederland is net het zelfde !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 25 mar 2016 11:07

De 'Dienstenrichtlijn' gaat over het openstellen van de markt voor buitenlandse bedrijven.

Het staat elk bedrijf vrij om wel of geen zaken te doen met om het even wie.

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#8 , 25 mar 2016 11:14

@ Bart VDV
Artikel 94 en 95 is toch duidelijk toegeschreven op leveranciers van diensten? Tekst hieronder geplakt. Bij mij weten mag je mensen niet weigeren of benadelen op basis van discriminatoire gronden. Of mag ik als verhuurder voortaan € 200 extra vragen per maand indien de huurder allochtoon is? Of iemand weigeren als huurder omdat 'ie homofiel is?


(94)
Overeenkomstig de Verdragsbepalingen inzake het vrije verkeer van diensten is discriminatie op basis van nationaliteit of woonland of verblijfplaats van een afnemer verboden. Een dergelijke discriminatie kan de vorm aannemen van een verplichting, enkel opgelegd aan onderdanen van een andere lidstaat, om originelen, voor eensluidend gewaarmerkte afschriften, een nationaliteitsbewijs of authentieke vertalingen te verstrekken om van een dienst of van bepaalde voordelen of prijzen te kunnen profiteren. Dit verbod op discriminerende eisen belet echter niet dat voordelen, en met name prijsvoordelen, aan bepaalde afnemers kunnen worden voorbehouden indien daarvoor rechtmatige en objectieve criteria zijn.
(95)
Het discriminatieverbod op de interne markt houdt in dat een afnemer, en met name een consument, de toegang tot een aan het publiek aangeboden dienst niet op grond van zijn nationaliteit of verblijfplaats mag worden ontzegd of beperkt, wanneer dat als criterium is opgenomen in de voor het publiek toegankelijke algemene voorwaarden. Hieruit volgt niet dat er sprake is van onrechtmatige discriminatie wanneer in de algemene voorwaarden verschillende prijzen of voorwaarden voor een dienst worden opgenomen als deze gerechtvaardigd zijn op grond van objectieve criteria die per land kunnen verschillen, zoals de extra kosten die voortvloeien uit de afstand, de technische kenmerken van de dienstverrichting, verschillende marktvoorwaarden, zoals meer of minder vraag ten gevolge van seizoensinvloeden, verschillende vakantieperioden in de lidstaten en prijsvorming door verschillende concurrenten, of bijkomende risico's ten gevolge van voorschriften die afwijken van die in de lidstaat van vestiging. Hieruit volgt evenmin dat het niet verlenen van een dienst aan een consument bij gebreke van de vereiste intellectuele-eigendomsrechten op een bepaald grondgebied een onrechtmatige discriminatie vormt.

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#9 , 25 mar 2016 11:16

Het boekhoudkantoor in Nederland die de papieren en de boekhouding doet voor de mensen die ik ken met een LTD in Engeland, die rekent altij ook met de Nederlandse BTW, die wil dit ook niet doen vanwege meer controles in Nederland, en zeg je ik wil dit niet, geen probleem dan ga je maar op een ander, die zitten in Nederland daar niet op te wachten, bij de andere in Nederland is net het zelfde !
Met Engelse LTD's wordt heel veel gerommeld en ze zijn relatief vaak onderdeel van een btw carrousel. Misschien dat men er daarom wat huiverig voor is ? Dat iemand de btw rekent, is overigens wat anders dan iemand per definitie uitsluiten. Deze mensen sluiten Engelse ltd's niet per definitie uit, maar ze moeten de btw betalen, net zoals dat consumenten dat moeten doen of Nederlandse bedrijven... Dat vind ik wat anders dan in je voorwaarden zetten dat inwoners van Engeland uitgesloten zijn.

Terug naar “Handelspraktijken”