Vennootschap goederen inbrengen zonder factuur

MenM
Topic Starter

Vennootschap goederen inbrengen zonder factuur

#1 , 04 nov 2015 22:23

Beste

Ik zou graag een zelfstandige zaak uitbouwen. Het is een doodsimpele aankoop/verkoop zaak. Dozenschuiven zoals ze wel eens zeggen.
Ik zit echter met een probleem: Mijn leverancier (waar ik nu ook al als particulier tientallen aankopen bij doe) kan mij wel een factuur geven, maar niet met de items op die echt geleverd worden. Ze kunnen hoogstens een factuur geven waar op staat 'IT-Services'. De aankopen zijn niet IT gerelateerd.

Dit doet misschien veel alarmbellen rinkelen, en duidt waarschijnlijk op het feit dat mijn leverancier de belastingswetten wat naar eigen hand probeert te zetten. Maar het is een buitenlandse leverancier, dus ik weet niet wat de wetten daar zijn.

Concreet: Als ik die spullen wil verkopen en ik heb belastingscontrole, kan ik dus geen facturen voorleggen en zullen ze dus denken dat ik in het zwart aankoop? Wat natuurlijk niet is wat ik wil.

Ik vroeg me af of ik een vennootschap kon opzetten, de goederen particulier aankopen, inbrengen in de zaak en dan verkopen? Dan heb ik een legitieme bron (mezelf als natuurlijk persoon) en doe ik niets illegaals?

Dan kan ik natuurlijk geen BTW aftrekken, maar mijn leverancier is zo goed en goedkoop dat ik dit nadeel er graag bijneem.

Wat denken jullie, zijn er andere of betere oplossingen voor mijn probleem?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2015 22:25

als je geen facturen van de goederen heeft zal je er 100% op belast worden !

Ik zou zegen zeker niet doen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 04 nov 2015 23:17

Als iets te goed is om waar te zijn, laat het dan zo. Dit is fraude, zowel van u als van hem, en daar staan serieuze straffen op. Blijf hier af!

Reclame

MenM
Topic Starter

#4 , 05 nov 2015 08:55

Frauderen is natuurlijk het laatste wat ik wil. En als ik gewoon de facturen die ik krijg , goed bijhoud en inbreng. Wat zal de eventuele fiscuscontroleur dan zeggen? Het is toch onmogelijk mijn fout dat een leverancier foute facturen opmaakt? En dan nog een buitenlandse leverancier, daar kan een controleur toch weinig mee doen?

Het zijn trouwens aankopen via een website, dus op die website heb ik ook wel een orderhistorie.

Hartelijk dank

LeenW

#5 , 05 nov 2015 10:37

U werkt actief mee aan fraude als u geen correcte factuur vraagt wanneer u weet dat deze niet klopt. Diensten zijn geen goederen, valt direct op bij de btw-aangifte (dit zijn immers verschillende vakken). Als u ze op uw privé aankoopt en dan inbrengt, gaat het zeker opvallen en loopt u verhoogde kans op controle. U koopt in het buitenland en zou de btw naar België moeten verleggen.

Nogmaals, als het te mooi is om waar te zijn, laat het dan zo. De boete voor fraude bedraagt 200%, dus al wat je verdient betaal je 3 keer terug, en ze hebben dan 7 jaar om je te betrappen!

Terug naar “Handelspraktijken”