Engelse asfalftfirma (oplichters?)

vickydb1984
Topic Starter
Berichten: 49

Engelse asfalftfirma (oplichters?)

#1 , 18 feb 2015 20:45

Hallo,

ik zet hier even een bericht in naam van mijn buurman/huisbaas.
Deze namiddag rond 15u werd er geklopt bij mij. Ik deed open en er stond een man in werkkledij voor de deur.
Hij sprak me aan met "hello, do you speak English?" Ik antwoordde met Yes, a little bit.
Hij vroeg me wie de eigenaar was van deze grond (wij wonen op een boerenerf waar drie woningen opstaan)
Ik zei dat die man naast ons woonde en dat hij nog aan het werken was met de vroege shift.
Hij zei dat hij later wel eens terug zou komen.
Een half uur later kwam de huisbaas kloppen en zei dat die Engelsman hem voorstelde om onze oprit te herleggen met een rest asfalt die hij over had van een klus in de buurt en dat het normaal 35 euro per vierkante meter zou zijn maar omdat het overschot was kreeg hij het voor 15 euro per vierkante meter. De huisbaas vroeg dan hoeveel het ongeveer zou kosten en de man zei een 1000 euro.
De huisbaas ging akkoord en vroeg wanneer ze die werken konden doen waarop de Engelsman zei, vanavond of morgenvroeg.
Nog een half uur later, kwamen die mannen op de erf gereden met een bobcat, een platwals en een camion.
2 uur later was de klus geklaard en kreeg de huisbaas een factuur van doodleuk 3500 euro!
Na een beetje gekibbel hebben we de nummerplaten opgeschreven en de politie gebeld.
Toen we hun zeiden dat de politie onderweg was zei de man dat hij de huisbaas eventjes zou laten afkoelen en dat hij morgen terug zou komen achter het geld. Ze sprongen snel in hun camion en toen ze voorbijreden riep de ene nog "SEE YOU TOMORROW!"
Wat nogal dreigend klonk. De politie kon niet veel doen, enkel een melding.
Wij zitten hier allemaal met de schrik dat ze vannacht of morgen zullen terugkomen terwijl de huisbaas gaan werken is want dan zijn wij 2 vrouwen en een kindje helemaal alleen.
Wij vragen ons af of hij dit moet betalen? Er is vooraf geen overeenkomst gemaakt.
Hij wil wel 1000 euro betalen zoals afgesproken maar zeker en vast geen 3500.
Wat kunnen we doen? Kan iemand raad geven aub?
Zijn er meldpunten voor dit soort praktijken om andere mensen te behoeden?
Oh ja eventjes nog vermelden dat de firma Tarways uit Liverpool is met een Belgische rekeningnummer.

Alvast bedankt om mijn verhaal te lezen!
Groetjes.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 18 feb 2015 20:49

Als ze zo handelen zou ik bij de politie een klacht neerleggen voor sluikstorten van bouwafval.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 feb 2015 20:50

standaard oplichtingsverhaal. Als ze opnieuw langskomen, neemt u onmiddellijk de telefoon indien u zich bedreigd voelt en belt u de politie, met de melding dat mensen uw woning wensen te betreden en u hen geen toegang wil geven, maar dat ze ook niet weggaan.

Meer dan de politie contacteren kan u in de praktijk imho niet doen. De politie zal waarschijnlijk zelf al alle nodige stappen ondernemen om bepaalde instanties te verwittigen. Vraag desnoods dit nog eens na aan de politie. U hoeft op zich niks te doen hebben met die mensen, aangezien ze enkel een contract hebben met de eigenaar.

Reclame

vickydb1984
Topic Starter
Berichten: 49

#4 , 18 feb 2015 20:52

Maar de politie is langsgeweest en heeft die factuur gezien. En sluikstorten kan je het niet noemen want het ligt wel egaal dusja...
En inderdaad, ikzelf heb hier in feite weinig mee te maken maar ik vraag het vooor de huisbaas. Is hij verplicht die factuur te betalen?
Kan hij in problemen komen als hij niet betaalt?

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 18 feb 2015 20:53

Rondtrekkende zigeuners van ierse afkomst, leggen ze geen 'asfalt', dan doen ze schilderwerk. Inderdaad oplichtersbende, dacht dat dat ondertussen toch algemeen was geweten. En politie weet je dat niet te vertellen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 18 feb 2015 20:56

Maar de politie is langsgeweest en heeft die factuur gezien. En sluikstorten kan je het niet noemen want het ligt wel egaal dusja...
En inderdaad, ikzelf heb hier in feite weinig mee te maken maar ik vraag het vooor de huisbaas. Is hij verplicht die factuur te betalen?
Kan hij in problemen komen als hij niet betaalt?

Inderdaad niet uw probleem maar dat van de eigenaar.

Een factuur is geen bewijs. Iedereen kan een factuur opstellen en op grond daarvan eisen gaan stellen.
Hetgeen telt is het CONTRACT. Dus: heeft huisbaas contract/bestelbon getekend? Zoja welke prijs staat daarin?
Ingeval van geen contract zou ik dergelijke lieden geen centime betalen. Ze hebben immers geen poot om op te staan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 18 feb 2015 21:06

http://www.polfed-fedpol.be/dos_ops/far ... _02_nl.php" onclick="window.open(this.href);return false;

vickydb1984
Topic Starter
Berichten: 49

#8 , 18 feb 2015 21:32

nee, is geen bestelbon of contract getekend. Enkel een mondelinge overeenkomst van rond de 1000 euro voor een stuk asfalt. En idd, politie zei dat de kranten er vol van staan. Ik zou daar zelf ook niet op ingegaan zijn maar sommige mensen zijn goedgeloviger dan anderen. Maar ik vind dan nog niet dat dit zomaar kan. Enfin, als ik het zo hoor kunnen ze niets doen als hij niets betaalt. Da's al goed.

vickydb1984
Topic Starter
Berichten: 49

#9 , 18 feb 2015 21:33

Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest. Roharro, kan het niet beter verwoorden dan dit zinnetje ;)
Mens zal er zeker een les uit geleerd hebben denk ik :)

LeenW
Berichten: 12839

#10 , 19 feb 2015 00:07

Werken in onroerende staat = belastbaar in België = Belgisch btwnummer nodig + facturatieplicht. Vraag hier alvast naar en dien eventueel klacht in bij de fiscus, die kunnen wrs meer doen dan de politie.

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 19 feb 2015 00:17

Nplt zijn gekend .... via het algemeen informatiekruispunt kan politie toch navraag doen waar op dit ogenblik zo'n groepen staan. De meeste politiezones geven dat soort info snel door.
Als u de wagen of een andere met Britse nplt in de buurt ziet direct nr opschrijven en politie bellen 101.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 19 feb 2015 11:01

Hier in het Leuvense is ook langere tijd zo'n bende actief geweest. Gingen langs bij oudere mensen om weet ik wat voor werken aan het huis uit te voeren. Waren ook Engelssprekend. Een kennis (87 jaar) ging hierop in om was akkoord om zijn ramen et laten schilderen. Na enige tijd waren plots ook zijn ramen aan vervanging toen, en daarna zijn volledig dak, zijn garagepoort, zijn oprit, zijn tuin, enz... Omdat ze het zo goed konden uitleggen en zeer overtuigend waren, werd hierop telkens ingegaan. Ze vroegen ook een contante betaling. Kennis heeft GEEN ENKELE factuur voor deze werken. Het ging zelfs zover dat ze, gezien hij wat moeilijk te been was, hem met hun wagen (BMW) naar de bank reden en buiten wachten terwijl hij geld ging afhalen. Terug buiten werd de omslag met het geld hem gewoon uit de handen gerukt. Eén van de bankbedienden had dat gezien, en belde de politie. Bij die hun aankomst waren ze echter al verdwenen, maar bank gaf de gegevens van de klant door, waardoor de politie naar hem thuis trok. Daar vertelde hij zijn hele verhaal. Bleek dat hij reeds om en nabij de 500.000 € aan die bende had betaald. Zijn rekeningen waren omzeggens leeg. Al zij spaargeld was erdoor gejaagd. Hij had angst om zelf de politie te bellen, want ze hadden hem bedreigd. Door de familie werd mij gevraagd de staat van de uitgevoerde werken te bekijken. Gelukkig vielen ze mee, zodat het allemaal geen weggesmeten geld was, alhoewel de waarde van de uitgevoerde werken amper 400.000 € was .
Na dit voorval heeft niemand van die bende zich nog laten zien.

edm
Berichten: 48
Locatie: lembeke

#13 , 10 mar 2015 20:27

Momenteel zijn ze bezig in de streek van 't Meetjesland

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 10 mar 2015 21:11

Is zelfs ooit een reportage over op telefacts geweest, als ik mij niet vergis.

giserke
Berichten: 2434

#15 , 10 mar 2015 23:47

Als ze terug komen zou ik heb de afgesproken 1.000€ aanbieden, en vragen naar factuur.
Indien ze meer eisen of beginnen dreigen -> luchtbuks staat achter de deur.

Terug naar “Handelspraktijken”