Welke Vennootschap + Advocaat EN handelaar tegelijk?

Jolt
Topic Starter

Welke Vennootschap + Advocaat EN handelaar tegelijk?

#1 , 09 jan 2015 16:49

Ik heb onlangs een drank "uitgevonden" waarop ik veel positieve reacties krijg van 90% van de personen die uitproberen. Aangemoedigd door de vele positieve reacties en mensen die het willen kopen, kreeg ik het idee om er een kleine hobby van te maken. Ik heb al ervaring met andere opstartingen maar die waren allemaal in het zwart, ging dan ook om kleine webshop(s) met een winst van 100/maand. Aangezien het deze keer over alcohol gaat, wil ik alles legaal doen.

Ik was aan het twijfelen tussen een eenmanszaak of VOF of GCV te starten. Eerst wou ik een eenmanszaak omdat er verplicht twee vennoten moeten zijn voor de oprichting en het bestaan van een VOF of GCV. Maar na wat opzoekwerk ben ik van het eenmanszaak idee afgestapt. aangezien er 30% belasting moet van 7.900€ - 11.240€. Ik denk niet dat mijn hobbyzaakje zoveel zal opbrengen, MAAR ik werk zelf als student en verdien jaarlijks +7000€ Zo lang ik onder het bedrag van 7350€ zit, word ik niet persoonlijk onderworpen aan de persoonsbelasting

En omdat er bij eenmanszaak alles via de personenbelasting gaat zou dit betekenen dat van zodra er maar een klein beetje winst zou bij komen van deze opstart ik meteen aan 30% belasting zou zitten, die ik zowel over de inkomsten van deze opstart als ook het loon dat ik verdien met mijn studentenjob, zou moeten betalen. En daarbij zou ik alle voordelen verliezen die ik nu heb als student.

En daar wringt het schoentje. Ik heb nu helemaal geen zin om mijn studentenstatuut op te geven voor iets waarvan ik niet weet of het op iets zal uitdraaien. Daarom dacht ik er aan om een VOF op te starten met een vriend. Waarom met een vriend? Omdat ik mijn familie niet onbeperkt aansprakelijk zou willen stellen voor mijn daden. En de vriend waar ik het mee zou willen doen is zich bewust van de mogelijke gevolgen.

Maar ik ben na wat meer onderzoek van het dat idee afgestapt omdat deze vriend dan evenveel macht zou hebben als ik, terwijl het mijn "uitvinding". Daarom dacht ik aan een GCV, waarbij ik een familielid als stille vennoot zou inschrijven die 1€ inbreng doet. Die ene familielid zou dan als ik het goed begrijp alleen aansprakelijk staan voor het ingebrachte deel (1€), zolang deze niet actief deelneemt aan het bestuur. En ik zou dan als beherende vennoot alle beslissingen zelf kunnen nemen met het geld dat ik in de GCV stop zonder enige verantwoording af te leggen.

Wat maakt de VOF of de GCV aantrekkelijk voor mij?
- Onderhandse akte (dus geen tussenkomst Notaris en de bijhorende kosten)
- Vereenvoudigde boekhouding (geen boekhouder kosten)
- Geen Minimum Inbreng
- Geen Jaarrekening
- Geen Financieel plan
Als ik het goed begrijp zou ik met een VOF of een GCV belast worden via de vennootschapsbelasting die apart zou gehouden worden van mijn persoonsbelasting. Wat zou betekenen dat ik mijn studenten statuut zou kunnen behouden zolang ik mijn eigen niet uitbetaal? En dat zou inhouden dat als ik een kleine winst zou hebben van een 2500€ ik aan het normaal tarief 33.99%, 849.75€ zou betalen. Ik neem aan dat ik niet in aanmerking zou komen voor een verminderd basistarief van 24.9775% omdat ik alle winsten zou laten zitten in de vennootschap zodat ik mijn studentenstatuut kan behouden. En bij een vennootschapsbelasting zou ik uitstel krijgen de eerste 3 jaar na oprichting.

En nu nog een mogelijk probleem voor de toekomst, ik studeer rechten, nu blijkt dat een advocaat een van de vrije beroepen is die verboden worden om aan handelsactiviteiten te doen. mijn vraag is dus waarom ? En indien ik ooit advocaat zou worden en ik heb al een handel van voor ik advocaat werd, wat er zou gebeuren?

Dus even een opsomming van mijn vragen:
1) kan ik door een vennootschap op te richten mijn student-statuut en de bijhorende voordelen behouden?
2) Zou ik een familielid als stille vennoot kunnen inschrijven met een inbreng van 1€ terwijl ik zelf 1000€ inbreng of wordt dit gezien als een vorm van fraude? Aangezien ik dan een soort van eenmanszaak zou hebben met de voordelen van een vennootschapsbelasting
3) Als ik alle winsten in de vennootschap laat zitten voor een minimum van 3 jaar met het oog op de uitgestelde belasting die ik na 3 jaar zou moeten betalen en met het doel om mijn persoonsbelasting niet te verhogen tijdens mijn studies. Zou ik dan nog in aanmerking komen voor een verminderd basistarief 24.9775%
4) Waarom mag een advocaat geen handel drijven?
5) Met rechten kan men veel richtingen uit, maar stel dat ik over een paar jaar toch advocaat zou worden, wat zouden de gevolgen zijn, als ik deze vennootschap al zou hebben?

Dit is niet iets waar ik zomaar in wil springen daarom al deze vragen
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jolt
Topic Starter

#2 , 09 jan 2015 19:00

Nog een vraag die ik vergeten was:
6) Mijn drank valt onder de categorie van tussenproducten, mousserend, maar onder 15% waar een dubbele accijns op zou moeten betaald worden wat uitkomt op een slordige 1.7€/liter. MAAR ik maak gebruik van dranken waar al accijns is op betaald, het zou mij onredelijk lijken als ik dan op mijn eindproduct waarvan ik niks meer laat gisten om het te bekomen. Nog eens accijns zou moeten betalen.

Dus de vraag: moet ik accijns betalen op mijn eindproduct als er al accijns is betaald op de ingrediënten?

Jolt
Topic Starter

#3 , 15 jan 2015 12:02

Is er iemand die hier op kan antwoorden, of heb ik het in de verkeerde categorie gezet?

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”