Attest bedrijfsbeheer door derden > derde valt zonder werk

erika22
Topic Starter

Attest bedrijfsbeheer door derden > derde valt zonder werk

#1 , 20 sep 2013 10:30

Beste leden,

Mijn moeder staat (op papier) als zelfstandig helper in mijn zaak in bijberoep vanwege het feit dat ik via haar attest bedrijfbeheer werk.

Nu is zij echter vanwege medische redenen ziek komen te staan, weldra zal zij geen gewaarborgd loon meer hebben maar uitbetaald worden door een ziekteuitkering.
Is dit voor haar nadelig aangezien zij geregistreerd staat als zijnde zelfstandig helper? Bij haar vorig inkomen via de werkgever maakte dit financieel niets uit.

M.a.w. zal zij nu minder uitkering krijgen? Ik weet wel dat indien ze tijdens haar werk bvb op 4/5de overging ze geen extra vervangingsinkomen meer kreeg van de rva omdat ze als zelfstandig helper ingeschreven stond.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xerius1

#2 , 25 sep 2013 14:08

Beste Erika,

Door de activiteit zelfstandige in bijberoep (http://www.xerius.be/gevestigde-onderne ... ofdberoep/) worden er geen sociale rechten opgebouwd. Dit wil zeggen dat uw moeder geen recht heeft op een (extra) uitkering vanuit haar zelfstandige activiteit.

Het recht op ziekte-uitkering loopt via het stelsel van de werknemers in dit geval.

Ik vermoed dat er ook een toestemming van de arts van het ziekenfonds nodig is om de uitkering te cumuleren met een inkomen als zelfstandige. Voordat ze een uitkering (http://www.xerius.be/gevestigde-onderne ... ofdberoep/) combineert met een zelfstandige activiteit, moet ze zich in ieder geval eerst informeren bij de uitbetalingsinstelling of die activiteit haar uitkering niet in het gedrang brengt. Ook om te weten te komen of dit een invloed zal hebben op de hoogte van de uitkering, kan u best de uitbetalingsinstelling contacteren.

Vriendelijke groeten,

Frederik De Schrijver
Verantwoordelijke Startersservice

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”