Is dit contractbreuk?

wannesd
Topic Starter

Is dit contractbreuk?

#1 , 09 jul 2013 13:01

(noot aan administrator: verplaats dit topic gerust indien ik het in een onjuiste categorie zou hebben geplaatst)

Ik ben zelfstandig grafisch vormgever (vennootschap) en ik zit met een contractuele kwestie met een klant waarvan ik niet goed weet hoe het aan te pakken.
Ik schets even de chronologie van de gebeurtenissen:

- Begin maart 2013 tekende ik een contract met een klant voor de maandelijkse vormgeving van een tijdschrift. Het contract vermeldt (o.a.) de maandelijkse planning voor elk nummer (dwz wanneer elk nummer afgewerkt en gefactureerd wordt)

- Ik vraag aan de klant een concrete werkplanning met daarin data voor aanlevering van tekst en beeld, correctiedata, drukdata, enzovoort. Dat overzicht heb ik tot op heden nog niet ontvangen.

- Ik begin hoe dan ook aan het eerste nummer te werken, waarvoor het materiaal druppelsgewijs binnenkomt. De drukdatum van dat nummer wordt een tijdje voor ons uit geschoven. Daarnaast ontwikkel ik ook een nieuw logo voor het blad. Het werken gaat heel moeizaam omdat de klant geen deadlines geeft, en van mij verwacht dat ik op stel en sprong op zijn verzoeken inga, ofschoon ik herhaaldelijk duidelijk maak dat ik beter werk met een grondige (en vroegtijdige) planning. Deze chaos gaat enkele weken verder. Het onafgewerkte nummer en het logo blijven op de plank liggen. Ik hoor lange tijd niets van de klant, en uiteindelijk blijkt dat hij 'niet kon reageren omdat hij twee van zijn beste vrienden heeft zien sterven'.

- Ik wil de persoonlijke problemen van de klant niet bagatelliseren, en wacht af. Het wachten duurt echter lang, en ik pols herhaaldelijk via mail naar verdere planning. Die komt er niet, en ondertussen zijn we al in juni. Voor mezelf heb ik al besloten om het contract als nietig te beschouwen, en de klant een nieuw voorstel te doen met een nieuwe start in de zomer.