Is dit contractbreuk?

wannesd
Topic Starter

Is dit contractbreuk?

#1 , 09 jul 2013 13:01

(noot aan administrator: verplaats dit topic gerust indien ik het in een onjuiste categorie zou hebben geplaatst)

Ik ben zelfstandig grafisch vormgever (vennootschap) en ik zit met een contractuele kwestie met een klant waarvan ik niet goed weet hoe het aan te pakken.
Ik schets even de chronologie van de gebeurtenissen:

- Begin maart 2013 tekende ik een contract met een klant voor de maandelijkse vormgeving van een tijdschrift. Het contract vermeldt (o.a.) de maandelijkse planning voor elk nummer (dwz wanneer elk nummer afgewerkt en gefactureerd wordt)

- Ik vraag aan de klant een concrete werkplanning met daarin data voor aanlevering van tekst en beeld, correctiedata, drukdata, enzovoort. Dat overzicht heb ik tot op heden nog niet ontvangen.

- Ik begin hoe dan ook aan het eerste nummer te werken, waarvoor het materiaal druppelsgewijs binnenkomt. De drukdatum van dat nummer wordt een tijdje voor ons uit geschoven. Daarnaast ontwikkel ik ook een nieuw logo voor het blad. Het werken gaat heel moeizaam omdat de klant geen deadlines geeft, en van mij verwacht dat ik op stel en sprong op zijn verzoeken inga, ofschoon ik herhaaldelijk duidelijk maak dat ik beter werk met een grondige (en vroegtijdige) planning. Deze chaos gaat enkele weken verder. Het onafgewerkte nummer en het logo blijven op de plank liggen. Ik hoor lange tijd niets van de klant, en uiteindelijk blijkt dat hij 'niet kon reageren omdat hij twee van zijn beste vrienden heeft zien sterven'.

- Ik wil de persoonlijke problemen van de klant niet bagatelliseren, en wacht af. Het wachten duurt echter lang, en ik pols herhaaldelijk via mail naar verdere planning. Die komt er niet, en ondertussen zijn we al in juni. Voor mezelf heb ik al besloten om het contract als nietig te beschouwen, en de klant een nieuw voorstel te doen met een nieuwe start in de zomer.

- Ik concretiseer dit plan nog niet, omdat midden juni, een week voordat ik op vakantie vertrek (en hier is de klant ook van op de hoogte), de klant plotseling vraagt om in allerijl het eerste onafgewerkte nummer alsnog af te werken. Omdat het (in potentie) een lucratief contract is, en ik boterhammen moet eten, ga ik in op zijn verzoeken. Ik werk het nummer af, en bezorg hem een drukklare pdf vooraleer ik op vakantie vertrek.

- Ondertussen heb ik de klant ook al drie facturen gestuurd. Ik stel voor om het werk voor het eerste nummer los te zien van het contract omdat we de planning daarvan niet meer kunnen waarmaken. Hij reageert niet op dit voorstel, en betwist mijn facturen niet (drie facturen: eentje voor de eerste fase van het layoutwerk, een tweede voor het logo, en een derde in juni voor de tweede fase van het layoutwerk). Ondanks herinneringen van mijn kant heeft de klant tot op heden (9 juli) geen van de facturen betaald.

Op dit moment wil ik dus het liefst van het hele contract af. De klant maakt door gebrek aan planning en communicatie, en doordat hij zijn facturen niet betaalt, een erg onbetrouwbare indruk. Niets garandeert mij dat een eventueel nieuw contract hierin verbetering brengt.

Ik stel me nu de volgende vragen:
- De klant heeft vanaf de ondertekening van het contract, de daarin gestipuleerde inhoud en planning niet gevolgd. Concreet: ik kon geen mei- en juni-nummer layouten, en het aprilnummer heb ik eind juni afgewerkt. Dat komt niet overeen met wat in het contract staat. Kan dit juridisch gezien worden als contractbreuk? Of moet de klant daarvoor heel concreet melden dat hij van de overeenkomst af wil?

- In het contract staat het volgende over een voortijdige beëindiging:
'Een voortijdige beëindiging van de overeenkomst dient minstens drie maanden op voorhand gemeld te worden. Indien de overeenkomst beëindigd wordt vóór 1 september 2013, is een betaling verplicht van de helft van de contractprijs. Indien de overeenkomst beëindigd wordt tussen 1 september 2013 en 28 februari 2014, is een betaling verplicht van de totale contractprijs. De betaling is steeds ten laste van de opzeggende partij, en zal ook maandelijks gefactureerd worden (zie schema).'
Kan ik deze kosten eisen omdat ik overduidelijk inkomstenderving ondervind door het wangedrag van de klant? Nogmaals: hij heeft nooit concreet duidelijk gemaakt dat hij van het contract af wil, maar zijn manier van werken maakt het wel onmogelijk om de contractplanning te volgen.

Hoe pak ik dit het beste aan? Alle adviezen zijn welkom!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CoNiO

#2 , 15 sep 2013 07:53

Ik ben geen jurist, maar ook zaakvoerder in ongeveer dezelfde sector als jij.

Mijn ervaring leert mij dat je beter niet eenzijdig het contract stop zet, desondanks dat je niet onmiddellijk aan je geld geraakt. Je moet in de eerste plaats een ingebreke stelling sturen, zodat je vanaf heden ook intresten op de openstaande bedragen kunt eisen. Als hij niet reageert op je ingebreke stelling, gewoon dagvaarden en het geld opeisen maar niet het stopzetten van het contract eisen. Want dat is zijn taak (indien hij dat zou willen).

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”