verkoop van N.V.

gregor
Topic Starter
Berichten: 20

verkoop van N.V.

#1 , 16 jun 2013 13:51

Wegens stopzetting van het bedrijf ben ik van plan de Nv te verkopen. Nu blijkt na vele jaren dat
er nog een bedrijf bestaat (later opgericht) dat dezelfde naam draagt. Als ik nu de aandelen verkoop
kan dan dezelfde naam behouden worden of heeft dan de tweede opgerichte firma het recht op deze naam. Mijn boekhouder kon mij hier niet over informeren. Alvast bedankt voor jullie info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 19 jun 2013 08:06

“Art.504.De overdracht van effecten op naam geschiedt door een verklaring van overdracht, ingeschreven in het register van de betrokken effecten en gedagtekend en ondertekend door de overdrager en de overnemer of door hun gevolmachtigden...Art.645...De ontbinding van een voor bepaalde of onbepaalde duur aangegane vennootschap kan in rechte gevorderd worden om wettige redenen. Buiten dit geval kan een vennootschap slechts ontbonden worden door een besluit van de algemene vergadering volgens de regels die voor de wijziging van de statuten zijn gesteld. De artikelen 39, 5°, en 43 zijn niet van toepassing op de ontbinding van de naamloze vennootschap.”(7 MEI 1999. - Wetboek van vennootschappen).

‘ben ik van plan de Nv te verkopen’

Ik leid hieruit af dat u uw effecten overdraagt aan een derde ,zodat de N.V. ongewijzigd blijft voortbestaan.

‘Nu blijkt na vele jaren dat er nog een bedrijf bestaat (later opgericht) dat dezelfde naam draagt.’
Onderzoek vooraf in de Kruispuntbank Ondernemingen of en hoe dit bedrijf is ingeschreven. Zie daartoe: http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... nform.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”