klant vraagt vroegtijdige stopzetting

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

klant vraagt vroegtijdige stopzetting

#1 , 24 mei 2013 07:24

Ik ben zelfstandig karweidienst en doe dus veel kleine klussen en ook kleinere renovaties.
Ik ben 14 dagen geleden bij een klant waar ik in het verleden ook reeds kleinere herstellingen voor had gedaan, begonnen met verschillende ruimtes te renoveren.
Keuken beetje verbouwen, ander bad in badkamer en nieuwe tegeltjes rond het bad. Wat kleinere schilderwerken, etc.
Klant ging in eerste instantie tijdelijk elders verblijven maar heeft bij de start daar niet meer over gepiept en komt zich dus constant moeien.
Klant verandert tijdens de werken toch bijna dagelijks van idee waardoor ik onmogelijk een planning kan opmaken. Enige wat ik weet dat ik voor einde van de maand buiten dien te zijn. Dit zou ook lukken met de huidige resterende werken.
In deze periode ben ik reeds enkele malen later begonnen door bij andere klanten dringende zaken (de kleine klusjes) te gaan oplossen (Klant kent mijn hoofdbezigheid gezien de vroegere werkjes).
Telkenmale wist de klant dit van daags ervoor. De voorlaatste keer stuurde ze mij dezelfde avond een email dat het zo niet verder kan, dat het niet snel genoeg vooruit gaat.
Ik stuur een email terug dat een lekkend platform boven de slaapkamer wel een dringende zaak is. Ik krijg als antwoord dat het hier ook dringend is.
Daags nadien ben ik dus 3 uur later dan normaal en verwacht dus gezaag bij aankomst. Niets van dat. Ik begin er dus zelf over, dat ik de geplande werken wel op tijd af krijg, maar er komt geen repliek.
Nu gisteren laat ik dus weten dat ik vandaag terug een paar klussen moet doen en dus pas in de namiddag zal komen. Ik zeg er ook bij dat ik zaterdag ook zal werken als compensatie.
Ik krijg als antwoord dat ik altijd mag komen als het maar niet 's nachts is.
Gisteravond krijg ik nu een email dat ze niet verder wensen te werken met mij en dat ik mijn materiaal mag komen halen. Er wordt geen reden opgegeven.
Ik had een akkoord via email voor de werken.
Ik had dus volgende week nog volledig ingepland.
Kan dit zomaar?
Ik heb nu een factuur gemaakt voor het reeds uitgevoerde, welke ik deze namiddag contant wens te ontvangen. Deze factuur werd gisteren gemaild met de boodschap contant. Ook heb ik op de factuur vermeld dat de werken op vraag van de klant werden stopgezet.
Hier kwam geen reactie op. Het wordt dus bang afwachten tot deze namiddag.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#2 , 24 mei 2013 07:51

Had u een offerte gemaakt van de werkzaamheden of voert u ze in regie uit? Klanten kunnen niet zomaar toegekend werk afbreken. Heeft u niets op papier / mail...?

Verstuurd van mijn HTC Incredible S met Tapatalk

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#3 , 24 mei 2013 07:53

Had u een offerte gemaakt van de werkzaamheden of voert u ze in regie uit? Klanten kunnen niet zomaar toegekend werk afbreken. Heeft u niets op papier / mail...?

Verstuurd van mijn HTC Incredible S met Tapatalk
Er was offerte gemaakt met geschatte kost maar werken zelf zijn in regie.
Klant gaf wel haar akkoord op mail voor de geschatte kostprijzen, waar ik trouwens een stuk onder ben gebleven.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Reclame

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#4 , 24 mei 2013 10:18

Burgerlijk Wetboek - Art. 1794: De opdrachtgever kan de aanneming tegen vaste prijs door zijn enkele wil verbreken, ook al is het werk reeds begonnen, mits hij de aannemer schadeloos stelt voor al zijn uitgaven, al zijn arbeid, en alles wat hij bij die aanneming had kunnen winnen.

Ondanks dat artikel 1794 alleen spreekt van aannemingen tegen vaste prijs, lijkt het vaste rechtspraak te zijn dat het ook van toepassing is op aannemingen volgens prijslijst en zelfs in regie.

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#5 , 24 mei 2013 14:22

Ging daarnet bij klant en deze was niet thuis.
Er is daar echter nog een schilder bezig en deze had de opdracht mij niet binnen te laten.
Mijn materiaal stond allemaal buiten onder de carport.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Sirkii
Berichten: 5459

#6 , 31 mei 2013 21:52

Factuur opsturen per post. Maak de factuur vrij gedetailleerd qua opsomming uitgevoerde werken en prijzen. Indien niet betaald na 2 weken of zo een aangetekende ingebrekestelling. Etc. Als je "vreest" dat ze de eerste brief "niet ontvangen" zal hebben kan je de factuur 2 keer versturen: een keer gewoon en eveneens aangetekend.

'k Zou niet mokken over 't feit dat je aan de deur gezet zijt; dat is deel van de stiel (hopelijk niet te dikwijls natuurlijk)

ganapathi tantre
Berichten: 453

#7 , 13 jul 2013 12:02

ook mijn mening laat dergelijke klanten gewoon vallen. Deze hebben duidelijk geen respect voor wat je voor hen doet en zij denken dat je een speelbal bent.
Maar misschien moet u ook wat meer op uw tanden bijten;
Op dit forum zegt men in verschillende topics dat alleen datgene wat op papier staat van tel is ook als de realiteit anders laat vermoeden. Dus trek u er niks van aan en als er geen spoor is dat u werken uitvoerde in regie dan vraagt u alles waar u volgens papier recht kunt op hebben. volgens mij is dat dus schadevergoeding, winstderving en van dies meer. Laat u dus niet in het ootje nemen en ga er keihard tegenaan

Terug naar “Handelspraktijken”