Weigering terrasvergunning zorgt voor omzetverlies

HorecaUitbater
Topic Starter
Berichten: 4

Weigering terrasvergunning zorgt voor omzetverlies

#1 , 04 mei 2013 13:35

Korte schets

Goed draaiende horecazaak 2 jaar geleden overgenomen met zomerterras op parkeerplaatsen langs gewestweg te Hoogstraten.
Vorig jaar nog terras kunnen plaatsen zonder probleem. Ook de jaren voorheen mocht terras geplaatst worden. Verkiezingen oktober 2012, nieuw bestuur.

Februari 2013 wordt de terrasvergunning ingetrokken wegens een uitdoofbeleid. Dit uitdoofbeleid staat niet in het terrasreglement (te downloaden via de site van de gemeente), maar wel als tweede puntje bij het gemeentebesluit van mei 2011, te raadplegen in de bibliotheek van de gemeente. Het reglement stelt dat bij een wijziging van uitbater van een horecazaak de vergunning opnieuw aangevraagd moet worden. Dat heb ik gedaan en de vergunning wordt ingetrokken omdat men geen terrassen meer wil langs de openbare weg (uitdoofbeleid).

Gevolg --> als enige horecazaak mag ik geen terras plaatsen, omzetverlies wordt geschat op 30 tot 40%. Zeker bij dit mooie weer kijk ik met argusogen naar de volle terrassen bij de concurrentie.

Is hier sprake van oneerlijke concurrentie? Alle concurrenten mogen wel een terras plaatsen en ik niet, omdat ik een nieuwe uitbater ben en aan de rechtse kant van de gewestweg mijn zaak heb? Aan de overkant is ook een nieuwe uitbater die wèl zijn terras mag plaatsen. De stoep is daar breder en ik neem 4 parkeerplaatsen in omdat de stoep aan mijn kant niet zo breed is(enkel in de zomer).
Blijkbaar wist de eigenaar van het pand (ik ben huurder) van deze wetgeving en heeft hij mij hierover niet ingelicht toen ik de zaak overnam. Kan ik hem in gebreke stellen of huurvermindering eisen?
Zijn er procedures om alsnog in beroep te gaan tegen deze intrekking door de gemeente? Kan ik beroep aantekenen tegen dit reglement opdat dat gewijzigd zou worden?
Kan ik dit omzetverlies verhalen op de gemeente?

Alvast bedankt voor jullie tips, hulp en moeite !
Thomas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 mei 2013 15:25

Je kan een verhuurder/eigenaar niet verantwoordelijk stellen voor een door u begane fout, nl het niet grondig genoeg doorzoeken van de gemeentereglementen.
Is er sprake van dat terras in uw huurovereenkomst? Beloofde verhuurder u SCHRIFTELIJK dat dit terras mocht gebruikt worden.
Mogelijks kan je via vrederechter aanklagen dat de concurentie WEL een terras mag zetten en jij niet.

HorecaUitbater
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 04 mei 2013 17:21

Hieronder een link naar het terrassenreglement van Hoogstraten:
http://ondernemen.hoogstraten.be/Vergun ... assen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

In dit reglement staat inderdaad dat bij verandering van uitbater de terrasvergunning opnieuw aangevraagd moet worden. Nergens staat er dat een uitdoofbeleid gehanteerd wordt voor een bepaald stuk van de gewestweg, net op dat stuk is mijn horecazaak. Dit uitdoofbeleid is wel opgenomen in een gemeentelijk besluit omtrent het toenmalig goedgekeurde reglement (mei 2011). Dit besluit kan enkel geraadpleegd worden in de bibliotheek van het stadhuis. Over het uitdoofbeleid wordt niets gezegd op hun website of in dit terrassenreglement. Moet ik als mogelijk nieuwe uitbater dan alle gemeentebesluiten van de voorbije 10 jaar gaan nakijken om te zien of er iets instaat dat van toepassing kan zijn op mijn zaak? Dat is wel heel veel werk niet ?

Vooralsnog ga ik ervan uit dat dit besluit discriminerend is en oneerlijke concurrentie teweeg brengt...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38643

#4 , 04 mei 2013 17:53

Deze tekst eens goed lezen desnoods afprinten.
ALLE gemeentereglementen dienen op de website te staan


http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... WU&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

Blijkt een gewestweg te zijn. Bij vluchtig lezen worden de toelatingen door het Vlaams gewest afgeleverd voor gewestwegen en niet door gemeente

HorecaUitbater
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 04 mei 2013 19:32

Het is inderdaad een gewestweg. Wij zijn al op bezoek geweest bij het Agenschap voor Wegen en Verkeer (AWV). Voor hun is dat terras geen enkel probleem, het levert hun geld op (wij betalen een belasting om een terras op Vlaams Grondgebied te mogen plaatsen). Wij vullen een aanvraag tot terrasvergunning in. Die aanvraag wordt door de gemeente naar het AWV gestuurd, zij geven een (in dit geval gunstig) advies, maar de gemeente beslist of de vergunning wordt toegekend of niet. Rechtstreeks een vergunning aanvragen bij het AWV gaat niet, hebben wij ook geprobeerd. De gemeente heeft het laatste woord (volgens het AWV) over wat er langs een gewestweg gebeurt die door het grondgebied van die gemeente loopt.

uitgevochten
Berichten: 3

#6 , 07 mei 2013 16:22

u had ook gewoon uw verhuurder de vergunning kunnen laten aanvragen in jullie naam daar het pand nog steeds van hem is. dan denk ik dat er geen enkel probleem had geweest.

HorecaUitbater
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 17 mei 2013 12:48

Dat was vorig jaar inderdaad zo, toen wij ook de zaak al hadden. Maar dit jaar keek het gemeentebestuur (nieuwe burgemeester omv verkiezingen in oktober 2012) naar de naam op de tapvergunning en die is uiteraard op onze naam.
Daarom moesten wij op onze naam de vergunning aanvragen = verandering van uitbater = weigering... :/

Franciscus
Berichten: 38643

#8 , 17 mei 2013 15:16

En wat heeft de gemeente dan fout gedaan?

Terug naar “Handelspraktijken”