Kan ik iets doen tegen deze incasso?

dbm97
Topic Starter
Berichten: 3

Kan ik iets doen tegen deze incasso?

#1 , 20 feb 2013 21:40

Ik heb 2x gebruik gemaakt van een verhuislift. De eerste maal heb ik cash betaald. De tweede maal kon dit voor een of andere reden niet.

Ik heb geen factuur ontvangen en kreeg die per mail toegestuurd op 24/1 met een datum van 4/1 en een betalingstermijn van 14 dagen (reeds vervallen dus). Ik wou dit eerst nakijken en mailde terug dat ik het ASAP ging bekijken. Normaal bekijk ik iedere zondag de facturen na, maar de zondag 3/2 ben ik om 6.00 's ochtends binnen gemoeten met een ontstoken appendix die dezelfde dag nog verwijderd is.

Zodra ik terug op kantoor was (11/2) heb ik de factuur betaald, maar ik had al een incasso aan mijn been.

Heb ik een been om op te staan om de extra kosten niet te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 20 feb 2013 22:01

U moet dat incasso niet betalen, u hebt er geen contract mee, en u hebt ze geen opdracht gegeven. Incassobureaus hebben geen enkele macht in België.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 20 feb 2013 22:05

U hebt de bewijzen dat beide facturen betaald zijn.
Scan die bewijzen in en mail dat naar het incassobureau met tevens de melding dat voor u de zaak gesloten is en niet verder wenst lastig gevallen te worden.
Hieronder de regelgeving
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 20 feb 2013 22:22

Indien handelaar ( citaat :" Normaal bekijk ik iedere zondag de facturen na, " ) ;
dan kunt u beter eens de factuur- en betalingsvoorwaarden van betreffende firma nakijken .
Indien u de factuur betaald hebt aan incasso , is dit een bewijs dat u een overeenkomst hebt met hen.
Indien factuur betaald aan firma , kunnen er eventueel intresten en kosten aangerekend ( afhankelijk van de verkoopsvoorwaarden ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

dbm97
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 21 feb 2013 01:22

Indien handelaar ( citaat :" Normaal bekijk ik iedere zondag de facturen na, " ) ;
dan kunt u beter eens de factuur- en betalingsvoorwaarden van betreffende firma nakijken .
Indien u de factuur betaald hebt aan incasso , is dit een bewijs dat u een overeenkomst hebt met hen.
Indien factuur betaald aan firma , kunnen er eventueel intresten en kosten aangerekend ( afhankelijk van de verkoopsvoorwaarden ) .
Er is geen enkele factuur die op minder dan 8 dagen moet betaald worden. Als ik 1x in de week alle facturen doe, heb ik normaal geen problemen. Overmacht uitgezonderd natuurlijk.

Factuurvoorwaarden: 14 dagen na factuurdatum (factuurdatum 4/1, maar pas 24/1 ontvangen) en 11/2 betaald.

Letterlijk (OCR):
Alle klachten dienen dadelijk of uiterlilk btnnen de 24h schriftelijk gemeld worden
alle fakturen zijn altijd kontant betaalbaar na het einde der werken
Bij niet betaling binnen de 14 dagen na het aangetekend ingebrekestellen
zal de faktuur worden verhoogd met een schadevergoeding van 10% met minimum van
40 Euro onverminderd de gerechtskosten en bijhorende intresten,het plaatsen van
een bestelling geldt als onomkeerbaar bewijs van het aanvaarden van deze voorwaarden
bij betwisting is de rechtbank in ons arrondissement bevoegd
Deze voorwaarden stonden niet op de bestelbon en ik heb geen aangetekend schrijven ontvangen.

Edit: Nog even vermelden dat ik vanuit een BVBA handel, dat veranderd misschien iets?

freelance
Berichten: 2615

#6 , 21 feb 2013 02:09

Citaat : " Er is geen enkele factuur die op minder dan 8 dagen moet betaald worden" .
Bij handelaars onderling kan contante betaling geëist worden .

Is natuurlijk een slimme ( sluwe ) handigheid van firma om factuur veel later op te sturen dan de vermelde factuurdatum ( maar niet verboden ) .
Factuur via electronische weg is geldig .
Als u kunt bewijzen dat factuur pas op 24/1 is verstuurd , hebt u al een punt .
Volgend punt die u eventueel kunt hebben : ingebrekestelling via incasso aangetekend of niet ?
Indien niet aangetekend , schendt firma haar eigen regels .

Voor handelaars moeten voorwaarden niet op bestelbon staan .
" Algemeen wordt aangenomen dat bij stilzwijgen over een bepaald probleem de overeenkomst tussen partijen kan worden aangevuld door de algemene voorwaarden op de factuur, op voorwaarde dat deze laatste werd aanvaard. De bewijskracht van de aanvaarde factuur tussen handelaars strekt zich uit tot alle vermeldingen op de factuur en dus ook tot de contractvoorwaarden van de factuur (Antwerpen en 22 november 99, rechtskundig weekblad, 2001-2002,815; koophandel Hasselt, 13 mei 2003, rechtskundig weekblad 2005-2006 270)."

BVBA of éénmanszaak geen verschil . Voor particulieren wel .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

dbm97
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 23 feb 2013 11:59

Ze hebben de zaak laten vallen! Bedankt voor de hulp.

hulpbijincasso
Berichten: 1

#8 , 10 jul 2013 01:12

http://www.hulpbijincasso.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Handelspraktijken”