Bewijs van bedrijfskennis geleverd door derde persoon

XS
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Oudenaarde

Bewijs van bedrijfskennis geleverd door derde persoon

#1 , 29 apr 2007 15:52

Beste,
Ik bevind me in een situatie waar mijn stiefdochter (zonder diploma) me vraagt een document van Unizo te ondertekenen waarbij ik mijn akkoord geef tot het gebruik van mijn bedrijfskennis zodat ze een cafe kan starten. (zogenaamd bewijs van bedrijfskennis geleverd door 3de persoon)
Ik heb als loontrekkende ( met hogeschools diploma) echter geen enkel benul van de gevaren, financiele gevolgen, aansprakelijkheden, verantwoordelijken, etc welke ik me hierbij op de hals jaag.
Ik heb altijd een (zeer) slecht contact gehad met mijn stiefdochter maar voel me wel naar mijn vrouw toe in zekere zin moreel verantwoordelijk om haar dochter een zekere kans te geven, zoals zoveel ouders met hun kinderen doen ( er is geen wettelijke vader )
Dochter beweert dat ze in tussentijd ( 2 maanden ) haar diploma bedrijfskennis zal halen, wat ik ten zeerste betwijfel aangezien ik vermoed dat ze dan helemaal geen enkele inspanning zal leveren en zal blijven teren op mijn goedaardigheid/morele verplichting gezien mijn positie als echtgenoot van haar moeder.
Ondertussen heeft ze op eigen houtje haar huurwoning reeds opgezegd om dat cafe binnenkort te gaan bewonen ( waardoor ze de morele druk op ons alsnog verhoogt)

Een op het oog lijkend irrelevant 'detail' : wij voeden reeds 16 maanden haar baby van 17 maanden continue op, dag en nacht.
Ik vermoed ( lees : vrees) dat dit kind inzet zou kunnen worden om haar zin te krijgen, aangezien we wettelijk geen enkele aanspraak maken op het kind dat onbewust mama en papa tegen ons zegt, en wiens werkelijke moeder maandelijks het kindergeld in eigen zak steekt en soms enkele weken haar kind niet bezoekt.

In concreto :
1. wat zijn mijn verantwoordelijkheden als ik inga op haar vraag ?
2. welke financiele gevolgen kan dit hebben voor mij ( in geval van wanbeheer van de zaak van harentwege en faillissement en dergelijke )
3. welke andere financiele gevolgen draag ik ?( investeringen, verzekeringen enz )
4. wat als ik inderdaad een beperkte termijn vooropstel en na bvb 2 maanden deze aanstelling opzeg. Wat zijn dan de gevolgen voor deze handelszaak ( in geval ze tegen dan nog steeds geen diploma bedrijfskennis behaald heeft )?



dank voor reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 apr 2007 12:14

?Art.4.? 1. Elke KMO...die een activiteit uitoefent die in het handels- of ambachtsregister moet worden ingeschreven, moet bewijzen over de basiskennis van het bedrijfsbeheer te beschikken...In afwijking van het eerste lid, wordt elke K.M.O., natuurlijke of rechtspersoon, TIJDELIJK vrijgesteld van het voorleggen van het bewijs van de basiskennis van het bedrijfsbeheer wanneer zij zich onderwerpt aan een begeleiding in bedrijfsbeheer, georganiseerd door een erkende priv?- of publieke begeleidingsstructuur...? 2. Aan de in ? 1, eerste lid, bedoelde verplichting is voldaan als het bewijs van de basiskennis van het bedrijfsbeheer geleverd wordt door...of door de natuurlijke persoon die het dagelijks bestuur daadwerkelijk uitoefent...?(10 FEBRUARI 1998. - Programmawet tot bevordering van het zelfstandig ondernemerschap).

Van u wordt in dit geval dus ge?ist dat u ?het dagelijks bestuur DAADWERKELIJK uitoefent?.Uw eventuele aansprakelijkheid strekt zich uit en beperkt zich tot de FOUTEN die u in de uitoefening van dit dagelijks bestuur zou begaan.U kan uw verbintenis om dit daadwerkelijk dagelijks bestuur uit te oefenen in de tijd beperken en er voorwaarden aan verbinden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

XS
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Oudenaarde

#3 , 01 mei 2007 08:31

Heel erg bedankt voor uw antwoord en de links. Ik pluis er de betreffende wetboeken op na.
Niettemin hoop ik dat iemand me wat praktische tips kan geven vanuit diens ervaring omtrend dit onderwerp teneinde mijn te nemen beslissing te kunnen ondersteunen.

mvg

Reclame

pvanhoof
Berichten: 3

#4 , 06 jan 2008 23:41

Heel erg bedankt voor uw antwoord en de links. Ik pluis er de betreffende wetboeken op na.
Niettemin hoop ik dat iemand me wat praktische tips kan geven vanuit diens ervaring omtrend dit onderwerp teneinde mijn te nemen beslissing te kunnen ondersteunen.
mvg
Beste XS,

Je lijkt achter minder juridische en meer praktische info te zoeken. Over juridische zaken ben ik ook veeleerder bij de "vraag" dan bij het "aanbod" :)

Ik ben op dezelfde manier begonnen met mijn moeder als deze derde persoon. Ik had immers een grote klant voor ik begon als zelfstandige (consultant) en weinig tijd te verliezen.

Ondertussen ben ik een spoedcursus bedrijfsbeheer gaan volgen en heb ik een examen afgelegd. Enkele maanden later heb ik gezien mijn inkomen en op aanraden van mijn boekhouder een BVBA opgericht.

Mijn moeder is hiervoor een niet-actieve zelfstandige moeten worden die zogenaamd mij hielp met mijn bedrijf (in bijberoep, maar dan niet actief, wat ervoor zorgde dat ze geen sociaal bijdrage hoefde te betalen).

Uiteraarde kende moederlief, hoewel haar diploma beweerde van wel, veruit niets van ondernemen. D.i. maw puur Belgisch papierwerk. Puur Belgische papierwerk is lachwekkend leuk, vaak indrukwekkend irritant, soms inderdaad vereenvoudigd, maar meestal nogsteeds vooral totaal overbodig allemaal. Ik bekijk het als een uitdaging als een ander ...

Ik raad wel heel sterk aan om die persoon die de zaak wil beginnen op een cursus bedrijfsbeheer te zetten. Ze zal veel meer success hebben met deze kennis op zak. Er zijn, vooral voor haar, weldegelijk zaken die ze moet weten.

-> Je kan op drie lesavonden en een exaam in Brussel dat diploma halen (het exaam is niet eenvoudig, maar ook niet erg moeilijk. Gewoon: iets waar je effe voor moet studeren -- ongeveer de moeilijkheidsgraad van het examen theorie voor je rijbewijs --).

Voor U is er bijna geen risico. Vooral niet omdat sinds dit jaar alle zelfstandigen automatisch verzekerd zijn voor ook kleine risico's. Dat zou misschien het enige zijn dat een nadeel zou geweest kunnen zijn voor je: dat tenzij je een extra verzekering zou nemen, je tandarts bezoekjes niet terugbetaald zouden worden. Da's in 2008 (en in 2007 was dit zo ook al) niet meer het geval.

Ga anders gerust eens dit alles navragen bij je ziekenkas.

Maar nogmaals: iemand die zelfstandige is, is best echt zelfstandige en dus niet afhankelijk van jouw diploma. Zet haar dus op die cursus (zit erachter dat ze het doet): dat is de moeite.
Laatst gewijzigd door pvanhoof op 07 jan 2008 00:13, 2 keer totaal gewijzigd.

pvanhoof
Berichten: 3

#5 , 06 jan 2008 23:56

Ik wil er ook even op wijzen, en je stiefdochter moet dit ook maar lezen, dat die cursus (dit was in Antwerpen) niet "saai" is. Ze gaan er tegen een enorm tempo tegenaan en proberen je een hoop extra informatie erbij te geven. Een berg nuttige tips die ze zeker zal onthouden (teminste, als ze graag geld verdient).

Het doel van de cursus is, naar wat de lesgevers beweren, om het hoge percentage beginnende ondernemers die falen binnen de vijf jaar, te doen dalen.

Zelfstandige zijn kan goed opbrengen, kan haar leven beslist uitlijnen en zal meer dan veel van haar energie vragen. Iemand zoals hoe jij haar beschrijft heeft volgens mij net dat nodig: de plicht om energie in iets te stoppen.

Het kan haar ook financieel kelderen. Vooral als ze de voorschotten op haar sociale bijdrage niet telkens betaalt (da's 500 euro per kwartaal, als ze voltijds zelfstandige wordt, maar het leukste is dat je er 8% interest bijop moet betalen na vier jaar als je het 'vergeet'. Reken maar uit wat dat betekent na vier jaar). Personenbelasting is dan weer afhankelijk van je inkomen (bij een éénmanszaak is dat je opbrengst min je kosten he -- de winst, maw --). Doet ze niets dan zal er niet veel winst zijn, dus valt dat wel mee. Doet ze wel iets, dan zal haar boekhouder (die dan ook de moeite wordt om te betalen, aangezien die altijd wel iets weten wat jij niet weet waardoor zo'n boekhouder meer opbrengt dan geld kost) haar beslist vertellen wat ze moet doen.

Dit is te kort hoor: ze moet dus die cursus gaan volgen. Doet ze alles zoals hoe ze het haar daar zullen uitleggen, inclusief een boekhouder onder de arm nemen, dan is het allemaal lang niet zo gruwelijk als dat de meeste niet zelfstandige mensen denken.

Heeft ze nog ergens zo'n 7000 euro voor beginkapitaal liggen (ik vermoed van niet) dat ze later kan aanzuiveren naar 18000 euro (wat kan, als ze zelfstandige zijn een klein beetje goed aanpakt), dan zou ze met bv. jezelf als mede aandeelhouder een bvba kunnen oprichten. Maar ga dan echt wel een deftige cursus volgen (liefst samen zelfs). Anders ben je helemaal niet goed bezig. Een voordeel is dan wel die beperkte aansprakelijkheid, natuurlijk. Banken lenen ook sneller aan een bvba dan aan een éénmanszaak, uiteraard. Als het financieel plan maar in orde is (opnieuw, boekhouder voor nodig).

Jij kan ook dat beginkapitaal voorzien en hoofdaandeelhouder worden, en haar toelaten het cafe open te houden. Kapitaal is een schuld aan de kapitaalhouders, dus als ze (jullie dan) failliet gaat en de curator heeft al haar leveranciers (en andere schulden) betaald en zelf ook een groot percentage eruit heeft genomen, krijg jij als aandeelhouder de overschotjes :) (maar een kei kan je niet schillen, en jouw en haar prive bezittingen hebben niets te maken met de bvba -- tenzij er sprake is van een 'grote' fout, zoals fraude --). Dus kan 'de bvba' haar dure wagen op afschrijving niet betalen, dan zal die door de curator verkocht worden en ben jij (en zij) hoogstens je beginkapitaal kwijt. Maar let op: daar waar je maar zo'n 6200 euro initieel moet inleggen bij de oprichting, heb je wel getekend om er 18000 van te maken - aanzuiveren -, dus tot dat bedrag moet jij als aandeelhouder kapitaal voorzien als de firma dat nodig heeft!


Etc etc ...

Terug naar “Handelspraktijken”