2 ondernemingsnummers (handelszaken) op 1adres

Ben99
Topic Starter
Berichten: 3

2 ondernemingsnummers (handelszaken) op 1adres

#1 , 24 jan 2013 20:40

Mijn vraag was of het mogelijk is om 2handelszaken te hebben op 1adres?

Het gaat over een eet-cafe. Het ene deel wordt uitgebaat als cafe door de eigenaar. Het andere deel wordt uitgebaat door mij als eethuis.

Het pand is hier groot genoeg voor en is duidelijk gesplitst maar het gaat wel degelijk over 1 adres. Ook is de water en elektriciteitsmeter gemeenschappelijk.

Ik zou dan een maandelijkse bijdrage betalen aan de eigenaar. Maar nu vroeg ik me af of ik de boekhouding en sociale zekerheid kan splitsen?

Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007
Berichten: 737

#2 , 24 jan 2013 22:10

mi is er geen enkel probleem inzake boekhouding
u registreert uw ontvangsten, de eigenaar registreert zijn ontvangsten
jullie kosten kunnen jullie verhoudingsgewijs verdelen
ieder betaalt zijn sociale zekerheid volgens ieders inkomsten
of zie ik het te simplistisch?de vraag gaat over boekhouding en sociale zekerheid

Ben99
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 24 jan 2013 22:24

Over dee kosten hebben we een duidelijk afspraak gemaakt. Ik betaal een maandelijks bedrag inzake huur en nutsvoorzieiningen.

Het ging me puur over de administratieve kant of dit mogelijk was of niet, daar het 1 adres is uiteindelijk.

Of kan me ook een afzonderlijk deel zijn binnen een handelszaak dat afzonderlijke werkt?

Reclame

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2013 07:03


Of kan me ook een afzonderlijk deel zijn binnen een handelszaak dat afzonderlijke werkt?
Tuurlijk !

Mooiste voorbeeld zijn die grote supermarkten waar kleinere zelfstandige winkels zoals sleutelmaker, pralines , kranten enz..in gevestigd zijn op het zelfde adres.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 25 jan 2013 12:46

Die hebben gewoonlijk wel een afzonderlijk huisnummer.
Hoe gaat het aflopen als ooit een deurwaarder X een boedelbeslag moet leggen op adres XYZ.
Ook nazien bij uw gemeente of het wel mag. Is het pand opsplitsbaar in 2 afzonderlijke uitbatingen? En gemeenschappelijke meters voor gas en elektriciteit? Hoe ga jij deze zaken inbrengen bij uw belasdtiungsaangifte als je geen afzonderlijke rekeningen hebt

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jan 2013 14:50

Die hebben gewoonlijk wel een afzonderlijk huisnummer.
Hoe gaat het aflopen als ooit een deurwaarder X een boedelbeslag moet leggen op adres XYZ.
Ook nazien bij uw gemeente of het wel mag. Is het pand opsplitsbaar in 2 afzonderlijke uitbatingen? En gemeenschappelijke meters voor gas en elektriciteit? Hoe ga jij deze zaken inbrengen bij uw belasdtiungsaangifte als je geen afzonderlijke rekeningen hebt
Sorry ik ken er wel degelijk met de zelfde huisnummer !
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 25 jan 2013 15:08

Die hebben gewoonlijk wel een afzonderlijk huisnummer.
Hoe gaat het aflopen als ooit een deurwaarder X een boedelbeslag moet leggen op adres XYZ.
Ook nazien bij uw gemeente of het wel mag. Is het pand opsplitsbaar in 2 afzonderlijke uitbatingen? En gemeenschappelijke meters voor gas en elektriciteit? Hoe ga jij deze zaken inbrengen bij uw belasdtiungsaangifte als je geen afzonderlijke rekeningen hebt
Sorry ik ken er wel degelijk met de zelfde huisnummer !
 
Kan zijn, maar zijn die dan wel in orde?

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jan 2013 15:15

In bijna alle hypercarrefours en in de Delhaize waar ik ga is dit zo.

Als ze in orde zijn?, denk van wel daar er ook vennootschappen hun maatschappelijke zetel soms bij boekhouders hebben wat doet de deurwaarder dan ??

"virtual office" of virtueel kantoor kan je toch ook huren, een voorbeeld uit een reklame hier in Belgie

Plaatsen maatschappelijke zetel of domicilie adres voor uw vennootschap

Een bedrijf kan op verschillende plaatsen activiteiten uitoefenen, maar elke onderneming heeft echter slechts één maatschappelijke zetel.

De maatschappelijke zetel van een bedrijf is het officiële adres van de onderneming, waar alle officiële briefwisseling toekomt. Ook uw belastingaangifte gebeurt op dit adres.

Indien u geen permanent kantoor nodig heeft (omdat u bv. van thuis werkt of veel op de baan bent), of gewoon uw privacy wenst te beschermen, dan kan u kiezen voor een "virtual office" of virtueel kantoor bij xxxxxx. Voor slechts 95 euro per maand heeft u een officieel adres voor uw bedrijf.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

marcvraag
Berichten: 5

#9 , 26 jan 2013 09:43

...en als ik alle activiteiten uitvoer in Belgie en mijn "virtual office" in Luxemburg plaats, is dat ook toegelaten ?
bv om belastingen te "ontwijken" ...

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 jan 2013 11:02

Van zo constructie heb ik geen weet, maar ik weet wel zeker dat een LTD die hier in Belgie werkt en met maatschappelijke zetel in Londen hier in Belgie belastingen betaald.
Dus dat zal voor Luxemburg ook wel zo zijn zeker, anders zijn al de maatschappelijke zetels in Luxemburg.
Want als je in Belgie handel doet moet je hier een BTW nummer hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ben99
Topic Starter
Berichten: 3

#11 , 27 jan 2013 17:15

Precies toch wel ingewikkelder dan ik dacht.

Dat van die deurwaarder had ik ook aan gedacht.

Misschien iemand enig idee wie zulke informatie kan verschaffen?

Of iemand een ander idee?

dako
Berichten: 335

#12 , 28 jan 2013 11:27

Of huizen waar beide partners thuis een zelfstandige activiteit uitoefenen, en er beide een bureau hebben. Kan perfect met dezelfe huisnummer hoor.

Deurwaarder kan enkel de goedereen aanslaan van de schuldenaar. Kan jij vb met facturen aantonen dat de goederen van jou zijn mag hij deze al niet meenemen/aanslaan. (wel opletten moest je vb je materiaal huren van de andere)

Gemeenschappelijke meters op zich ook geen probleem, de onderneming die deze betaald factureerd deze gewoon door aan de andere onderneming. Best wel duidelijk op papier overeenkomen en vb werken met interne (calorie)meters/tellers zodat dit in de juiste verhouding kan worden gefactureerd.

Franciscus
Berichten: 38739

#13 , 28 jan 2013 18:45

Firma in een magazijncomplex hebben een standplaats aangegeven door een nummer
en een brievenbusnummer zoals in een appartementsgebouw

mijnhuurder
Berichten: 46

#14 , 26 mei 2013 18:52

Ik heb op verschillende plaatsen verschillende vennootschappen op hetzelfde adres, geen enkel probleem, zolang er goede afspraken zijn rond kosten, huur, etc, heeft zelfs al controles van de fiscus overleefd

Zolang je een deftige boekhouding voert is er geen enkel probleem.

Enige mogelijke probleem is dat dit bij de BTW blijkbaar een indicator kan zijn van BTW carousels, dus daar kan je ev een vraag krijgen, maar dat is makkelijk op te lossen : inviteer ze op eens langs te komen en iets te drinken :-)
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

Franciscus
Berichten: 38739

#15 , 26 mei 2013 22:51

Met een virtueel maatschappelijk adres deurwaarder trachten buiten te houden mag u vergeten. Dus daar moet u het niet voor doen.

Terug naar “Handelspraktijken”