factuur voor geleverde diensten

piekeraartje
Topic Starter
Berichten: 6

factuur voor geleverde diensten

#1 , 03 sep 2012 11:46

Ik heb bij een tankstation regelmatig getankt en dat uiteraard ook betaald met bct kaart of cash. Nu heb ik alle bonnetjes verzameld en vraag daar een factuur van te maken. Tot op heden geen reactie op gekregen. Is men verplicht om een factuur te maken voor geleverde diensten op aanvraag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38695

#2 , 03 sep 2012 13:21

Bent of hebt u een firma?
Voor particulieren volstaat het ticket.

Extra vraagje hoe kan een firma kassaticketten waarbij de dagfacturen ( dus de kassa is verwerkt) reeds zijn is opgesteld na enkele maanden een factuur maken? Dan zijn dat toch opnieuw (zogezegd) inkomsten OP de dag van opmaak factuur?

mava105
Berichten: 22322
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 sep 2012 15:47

Vandaar dat je en faktuur dient te vragen ALVORENS het kassaticket wordt opgemaakt.
Ik denk dat het tankstation geen faktuur meer zal en kan maken.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 03 sep 2012 15:57

Er zijn wel meer handelszaken waar je je bonnetjes een tijdje kan verzamelen om dan binnen te brengen of te versturen met het verzoek een factuur te maken. Het hangt gewoon af van de goodwill van de zaak en onderlinge afspraken. In principe moet een factuur - volgens de btw-wetgeving - binnen een bepaalde termijn opgesteld worden op straffe van een boete van minstens 50 euro. Achteraf de bonnetjes uit de boekhouding 'halen' en vervangen door een factuur is geen probleem. Tenslotte is heel het systeem geautomatiseerd.

Franciscus
Berichten: 38695

#5 , 07 sep 2012 13:12

Een bonnetje dat ingevoerd is IN de afgesloten dagfactuur van die dag .... ik denk het niet want die factuur IS afgesloten hoe gaat u dat veranderen dat is fraude.
Een handelaar die op een van de laatste dagen jaar controle kreeg was daarmee bezig en had voor die dag ineens voor 100000 den Bfr inkomsten had.
Normaal kan men ipv kassabon (is dagverkoop en dagfactuur) een betaalde leveringsbon (dus op naam) maken en eind van het jaar wordt een factuur afgedrukt op basis van de betaalde leveringsbons.
Kan dus ook zeker indien betaald wordt met (tank)kaart van een firma.

Terug naar “Handelspraktijken”