Faillissement: expertise uitlokken

LogoLord
Topic Starter
Berichten: 11

Faillissement: expertise uitlokken

#1 , 03 jul 2012 19:05

Na het faillissement van mijn vennootschap dient de verhuurder van het pand waar de vennootschap gevestigd was bij de curator een gedetailleerde schuldvordering in. De curator laat eveneens weten dat wanneer er een expertise zou worden uitgelokt, er alleszins "huurschade" zal worden weerhouden (ik veronderstel dus dat hij bedoelt dat de schuldvordering zou kunnen oplopen).

Aangezien ik als voormalig zaakvoerder deze schuldvordering zeer hoog vind, zou ik graag willen weten wat ik hiertegen kan doen? Kan ik een expertise uitlokken en wie betaalt de expert?

Nuttig om weten is ook dat er, ondanks het faillissement, de curator over een zeer aanzienlijke som geld beschikt door de verkoop van de bedrijfsgoederen. Zelfs de bedrijfsrekening vertoonde nog een aanzienlijk positief saldo bij het neerleggen van de boeken en er zijn geen andere schuldvorderingen van betekenis.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LogoLord
Topic Starter
Berichten: 11

#2 , 03 jul 2012 20:18

Nog even ter aanvulling:

Het betreft een geregistreerd handelshuurcontract (3 x 3 jaar), ondertekend in maart 2009, met aanvang van de huur in juli 2009. De boeken van de vennootschap zijn neergelegd in april 2012.

Franciscus
Berichten: 38659

#3 , 04 jul 2012 18:26

Hoe kan er dan een faillissement zijn?

Reclame

LogoLord
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 04 jul 2012 18:46

@Franciscus: Ik heb het misschien verkeerd uitgedrukt: er zijn voldoende middelen om het faillissement af te handelen, maar niet om de zaak verder te zetten.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 05 jul 2012 10:47

“Art.24.Na hetzelfde vonnis kan een roerende of onroerende rechtsvordering of een middel van tenuitvoerlegging op de roerende of onroerende goederen niet voortgezet, ingesteld of aangewend worden dan tegen de CURATORS. De rechtbank kan de gefailleerde niettemin als tussenkomende partij toelaten...Art.46.§ 1.Na hun ambtsaanvaarding beslissen de curators onverwijld of zij de overeenkomsten die gesloten zijn voor de datum van het vonnis van faillietverklaring en waaraan door dat vonnis geen einde wordt gemaakt, al dan niet verder uitvoeren. De partij die de overeenkomst met de gefailleerde heeft gesloten, kan de curators aanmanen om die beslissing binnen vijftien dagen te nemen. Indien geen verlenging van termijn is overeengekomen of indien de curators geen beslissing nemen, wordt de overeenkomst geacht door toedoen van de curators te zijn verbroken vanaf het verstrijken van deze termijn; de schuldvordering van de schade die eventueel verschuldigd zou zijn aan de medecontractant wegens de niet-uitvoering, wordt opgenomen in de boedel...”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38659

#6 , 05 jul 2012 10:54

Langs de andere kant ...ik heb weet van een firma (20 jaar geleden wel) die in faling is gegaan met NA afhandelen procedure een batig saldo was van BF 136 miljoen.
Niet te geloven maar echt waar.....

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 05 jul 2012 12:29

Waarom werd er dan niet in vereffening gegaan?

Terug naar “Handelspraktijken”