Freelancing

Mosdn85
Topic Starter
Berichten: 3

Freelancing

#1 , 26 jun 2012 15:45

Beste,

Ik zou me graag willen informeren rond IT freelancing voor bedrijven.

Stel dat ik 320 € per dag factureer.
Als ik hele maand werkt is het +/- 6000 €

Mijn loon is ongeveer +/- 2000 €

Wat gebeurd er gedetaileerd met de resterende bedrag en wat hou ik nog over?


Mvg,
Mo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako
Berichten: 335

#2 , 28 jun 2012 17:12

Wel heel vaag, zeker om om gedetaileerd te antwoorden.

Zelfstandige/vennootschap?

Die 2000€ loon, is dat bruto of netto? Met/ zonder sociale bijdragen?
Enfin, wil je 2000€ netto zal dit ongeveer 4000€ bruto+soc bijdragen zijn, is al een heel verschil.

Simpel: wat er met het verschil: Hiermee betaal je al je andere kosten: boekhouder, je zal wss thuis pc/internet nodige hebben om wat voor te bereiden/facturen te maken, inschrijving KBO, provinciebelasting bedrijven, telefoon, Auto?,mss eens een werkje uitbesteden, software,BA verzekering, eventueel verzekering gewaarborgd inkomen,...

Na aftrek van deze kosten kan je een + of - resultaat hebben.

Werk je met vennootschap, dan is dit saldo je winst of verlies van de vennootschap. Mogelijk betaald je vennootschap hierop dus ook belastingen.

Werk je als zelfstandige, dan tel je niet echt een "loon" per maand. Gewoon verschil tussen inkomsten en uitgaven is je "loon" van dat jaar (=>/12=per maand)

Hou er wel rekening mee dat je als zelfstandige geen vakantiegeld, 13de maand, ... krijgt, en er ook andere gevolgen zijn(pensioen,...). Heb je 1mnd geen werkt=>ook 1 mnd geen inkomsten,...
Zorg ook dat het echt feelance is, en niet bij 1 werkgever(waar je nu ook werk) ivm schijnzelfstandigheid

Zoek even een boekhouder, ga je, als je wil beginnen toch nodig hebben. Meestal is eerste gesprek gratis(wel vooraf navragen) en dit zal je al heel wat wijzer maken

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”