in het zak gezet door aannemer

cla
Topic Starter
Berichten: 5

in het zak gezet door aannemer

#1 , 13 jun 2012 18:50

Enkele maanden geleden hebben wij onze badkamer laten tegelen door een 'kennis' van ons.( een erkende aannemer) Hadden een bedrag mondeling afsproken ( een vriendenprijs) waar alles in zat zowel het werk en het materiaal. Maar op het einde van de rit werd het bedrag ineens verdubbeld. Waar wij natuurlijk niet mee konden lachen.
Hebben hem enkel het bedrag betaald wat was afsproken. Na enkele weken kregen wij een aangetek. schrijven van zijn Syndicaat. En het bedrag werd er dan nog eens verdriedubbeld! Daar hebben wij dadelijk op gereageerd. Zijn syndicaat ging natuurlijk niet akkoord. Kregen we een volgende brief dat zij hier in verder zouden gaan.
Met alle gevolgen vandien hebben wij een brief van zijn advocaat ontvangen dat wij die factuur moeten betalen anders komt er een rechtzaak van . Hebben eveneens meerdere keer achter de factuur gevraagd maar nog steeds niet ontvangen. Er is nooit een overeenkomst ondertekend.

Hij beweert en eveneens dat hij al het voorbereidingswerk heeft moeten uitvoeren. Wat dus echt niet waar is en via zijn advocaat wat ik ook kan bewijzen dat wij laattijdig hebben gereageerd. Iedereen beweert hier in dat wij recht in onze schoenen staan en volgens onze advocaat hebben wij hier geen poot om op te staan???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 jun 2012 10:46

Dat kan je voorhebben met onduidelijke afspraken, niets op pâpier en werken in 'tzwart.
Zeker niet betalen zonder faktuur. Hoe kan zijn advokaat nu een schadeeis indienen als je die nog niet eens ontvangen hebt?
Welke is de vierkantemeterprijs voor dit werk (alles inbegrepen)

cla
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 14 jun 2012 15:59

20 m2 was 600€ alles inbegrepen hadden al het voorbereidend werk zelf gedaan zelfs gyproc tegen de muren geplaatst makkelijker kon het gewoon niet. Inderdaad dat zeiden wij dus ook dus als iemand een factuur stuurt met een bedrag van 10.000euro moeten wij dat zomaar gaan betalen. Advocaat begreep onze standpunt. Maar zijn we vet mee.

Reclame

mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 jun 2012 20:07

10.000 € voor 20 m² is uiteraard veel te veel. Als aannemer met een dergelijk bedrag naar de rechtbank trekt, zal hij zeker aan het korste eind trekken.
Hebben jullie foto's van het werk dat jullie zelf gedaan hebben, dus waar jullie zelf al werkend opstaat? Heb je fakturen of kassaticket voor deze zelfgeplaatste materialen?
Als aannemer zijn faktuur voor een dergelijk bedrag stuurt, kan je gezust een detail hiervan vragen: aantal m² en eenheidsprijs van de tegels, aantal Kg tegellijm, aantal Kg voegvulling, aantal gewerkte uren, enz...
Indien het werkelijk 20 m² is zal hij het moeilijk hebben zijn 10.000 € te verechtvaardigen, tenzij hij natuurlijk zeer dure muurtegels heeft geplaatst.

cla
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 14 jun 2012 22:00

:-) 10.000€ was een als voorbeeld bedoelt :-) in ons geval is hij van 600€ naar 3000€ gegaan.
Nee hebben jammer genoeg geen foto's getrokken. Wel kasticketten van het aangekochte materiaal.
Tegels waren ook maar 600€.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#6 , 14 jun 2012 22:32

Als er geen ondertekende bestelbon of contract is, lijkt het mij sowieso moeilijk voor die persoon om een bepaald bedrag te eisen. Ook zonder echte factuur kunnen jullie moeilijk officieel weten wat je moet betalen.

Ik vraag me alleen af wat het "syndicaat" hiermee te maken heeft?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

cla
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 15 jun 2012 08:25

Dachten wij dus ook maar volgens de advocaat hoeft er geen contract/bestelbon te zijn. Dus gewoon na de werken een factuur sturen. Vandaar dat ik zei dus dan kan iedereen maar sturen wat hij wilt. Als ik u een factuur van 10.000€ stuur gaat gij dat toch ook niet zomaar betalen. Ik snap die Belg.wetten hier niet!
Ivm Syndicaat: ik snap het ook niet!

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 15 jun 2012 08:34

Dat klopt, een bestelbon is niet nodig. Zolang de aannemer maar op een of andere manier kan aantonen dat er werken zijn uitgevoerd en dat die werken qua prijs marktconform zijn. Bovendien is de ontvangen factuur niet geweigerd geweest, wat het vermoeden nog versterkt. Dat heeft niks te maken met de 'Belgische wetten'. Dat zou elders ook zo zijn.

Het syndicaat zal wel de beroepsvereniging zijn die bepaalde juridische diensten levert aan leden, zoals UNIZO dat doet.

mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 15 jun 2012 12:50

Bovendien is de ontvangen factuur niet geweigerd geweest, wat het vermoeden nog versterkt. .
Er zou nog helemaal geen faktuur zijn ontvangen door TS.

mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 15 jun 2012 12:53

. Zolang de aannemer maar op een of andere manier kan aantonen dat er werken zijn uitgevoerd en dat die werken qua prijs marktconform zijn. .
Dus als ik morgen uw garageoprit kom asfalteren terwijl je weg bent naar uw werk, mag ik u 's avonds een faktuur geven, die je dan ook moet betalen, want ik kan aantonen dat er asfalt ligt. Een bestelbon is hoegenaamd niet nodig. Lijkt me eigenaardig :( .
Laatst gewijzigd door mava105 op 18 jun 2012 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

cla
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 18 jun 2012 07:35

inderdaad.

Oddusseus
Berichten: 2

#12 , 28 jun 2012 21:39

Als die in het zwart gewerkt heeft zal hij niet snel tot dagvaarding overgaan.

Eddy009
Berichten: 187

#13 , 29 jun 2012 00:12

Bartvdv heeft het bij het rechte eind. De TS beweert dat er een vaste prijs werd afgesproken, doch bewijst dit niet (art 870 Ger.W. stelt dat men het bewijs dient te leveren van zijn beweringen).

Het is mogelijk dat er niet op voorhand een prijs wordt bepaald. In dit geval is er dus sprake van een onbepaalde prijs. De prijsbepaling gebeurt hier achteraf, er wordt rekening gehouden met verschillende factoren zoals de omvang van het werk, de prijzen van materialen en het aantal werkuren.

In geval van betwisting zal de rechtbank enkel nagaan of de door de aannemer aangegeven prijs niet kennelijk overdreven is.

Terug naar “Handelspraktijken”