schijnzelfstandige of niet

Frikke
Topic Starter
Berichten: 15

schijnzelfstandige of niet

#1 , 25 mei 2012 15:20

Een firma X verkoopt bepaalde toestellen .
Firma X laat toestellen plaatsen ,onderhouden en repareren ( ook 24/24 service ) door één bepaalde persoon die een zelfstandige statuut heeft .
De man is namelijk een kameraad van de grote baas van de firma X .
Op de toestellen kleeft de zelstandige na plaatsing een stikker met de naam van de firma X op met 24/24 service en een gsmnummer die toebehoort aan de zelfstandige die de toestellen plaatst herstelt ..... voor firma x .
Zelfstandige krijgt ook een ferme procent van firma x wanneer hij een toestel verkoopt die natuurlijk verkocht word door firma X.
Zelfstandige rijd met een busje van de firma X met reclame op van de firma X .
benzine , verzekering , keuring , banden , gereedschap ,gsm kosten worden betaald door firma X.
Ook het nodige materiaal en wisselstukken gaat man bij firma X uit het magazijn halen .
Het is zelfs zo dat de zelfstandig het merendeel facturen uitschrijft waar de naam van firma x op staat vermeld vaak bij herstellingen .

Als dekmantel heeft de zelfstandige ook zelf enkele rechstreekse klanten maar dit is echt miniem ,deze bezoekt hij met het busje van firma x en gebruikt hiervoor het gereedschap dat is aangekocht door firma x .

Is dit een schijnzelfstandige ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 mei 2012 15:56

Kort en goed: Ja

Frikke
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 25 mei 2012 16:13

had al een zeer groot vermoeden dat die man gewoon een schijnzelfstandige is.

Reclame

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2012 19:53

Maar ben je zeker dat deze man geen aandelen heeft van de firma X ( 10% of zo )??

Dit kan je zomaar niet even nazien !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Frikke
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 26 mei 2012 13:04

nee .
De man ( zelfstandige ) heeft absoluut geen aandelen van de firma x .

Ik ken de ex vrouw van die zogezegde zelfstandige en deze beweert dat die man absoluut geen aandelen van die firma x heeft.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mei 2012 14:48

Ik haal dit maar even aan omdat ik jaren geleden een klant had en hij had verschillende uitbatingseenheden en al zijn personeel waren zogezegd zelfstandige aandeelhouders van een C.V . en die hebben nooit last van de inspectie gehad, ik zeg wel het is nu al een 10 tal jaar geleden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”