betalingstermijn factuur

ivevanlaer
Topic Starter
Berichten: 15

betalingstermijn factuur

#1 , 25 mei 2012 11:25

Beste,

ik had een vraag rond betalingstermijnen. Ik werk als zelfstandig in bijberoep waaruit ik factureer naar klanten toe.
Op mijn factuur staan geen verkoopsvoorwaarden vermeld. Bestaat er een wettelijke betalingstermijn
waarin mijn klanten mijn facturen moeten betalen vermits er nu al een paar facturen meer dan 2 maand uitstaan.
Vanaf wanneer kan ik een aangetekend schrijven uitschrijven naar deze klanten?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 25 mei 2012 11:36

Voor professionele klanten is een betalingstermijn voorzien van 30 dagen, tenzij anders overeengekomen.
Voor particuliere klanten geldt per definitie onmiddellijke betaling, tenzij anders overeengekomen.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 25 mei 2012 11:45

Voor zakelijke klanten geldt de "Wet op de betalingsachterstand". De betalingstermijn is - indien niets onderling werd afgesproken - 30 dagen. Daarna zijn automatisch interesten verschuldigd. Eerst een aanmaning versturen vooraleer de interesten aan te rekenen is niet nodig. Bovendien kan je ook allerlei invorderingskosten beginnen aan te rekenen. Uiteraard moet je dat commercieel bekijken. Ik heb klanten die pas 60 dagen later betalen, maar dat wel stipt en al jaren consequent doen; er zijn bedrijven die één keer per maand hun leveranciers betalen, waardoor er soms een verschil van een 14-tal dagen kan zitten tussen vervaldatum en betaling.

Reclame

ivevanlaer
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 25 mei 2012 11:51

ok alvast bedankt iedereen!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2012 12:08

In bederfelijke waren is het gebruik van 14 dagen, en ik ben 37 jaar zelfstandige en al mijn klanten betalen contant( leveren en cash ontvangen) en dit is een zeer goede werkwijze, en wij hadden vroeger toch een 400 wekelijkse klanten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”