handelspand geraakt niet verkocht

Koen VR
Topic Starter

handelspand geraakt niet verkocht

#1 , 22 mar 2012 18:10

Ik heb 30 jaar een krantenwinkel uitgebaat in de winkelstraat van de gemeente,
maar begin dit jaar ben ik gestopt wegens om op pensioen te gaan.
Mijn pand, waarin ik al die jaren mijn winkel heb gehad, betreft een gecombineerde handelspand en woning dewelke ik enkele weken geleden via een immokantoor te koop gezet heb.

Ik heb de voorbije weken al veel potentiële kopers over de vloer gehad, allen geïnteresseerd om daar een nieuwe zaak te beginnen zoals onderandere:
Italiaans restaurant, koude bakker, bloemenwinkel, snoepwinkel, beenhouwer,...

Iedereen was steeds enthousiast totdat ze ook ten rade gingen bij de burgemeester die steeds vertelde dat hij dit niet ziet zitten en een negatief advies zou geven!
Enerzijds vraag ik me af of dit allemaal wel correct is en hij zomaar kan stellen dat er geen handelszaken meer mogen komen.
Ik weet uit goede bron dat het gemeentebestuur veel liever appartementen in de straat wil zien, en minder handelspanden.
Maar het is dan wel frappant dat er 2 jaar geleden een nieuwe zaak openging op 10m van mijn deur en men op dit moment een nieuwbouw aan het zetten is verderop in de straat met 3 toekomstige handelspanden.
Tegen de potentiële kopers werden telkens andere argumenten aangehaald: afval is een probleem (slager), er is al een bakker in de gemeente, een bloemenwinkel past niet in het centrum,... Een vaak gehoord argument is dat mobiliteit een probleem zou zijn en dat het pand daarom niet meer geschikt is als handelspand.
Maar al deze argumenten vind ik nogal zwak, aangezien onze straat recentelijk heraangelegd werd ten koste van parkeerplaatsen waar ik toch niets aan kan doen?

In ieder geval, het immokantoor is nu ook al geneigd om tegen potentiële kopers te zeggen dat het geen geschikt pand is om een zaak te starten.
wat kan ik hier tegen doen? en bovendien: moet er steeds een vergunning aangevraagd worden voor het uitbaten van een handelszaak?
Groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 24 mar 2012 10:13

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...6° de hoofdfunctie van een bebouwd onroerend goed geheel of gedeeltelijk wijzigen, indien de Vlaamse Regering deze functiewijziging als vergunningsplichtig heeft aangemerkt...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

“Art.2.§ 1. Een stedenbouwkundige vergunning is nodig als één van de hierna vermelde hoofdfuncties van een onroerend bebouwd goed geheel of gedeeltelijk wordt gewijzigd in een andere hierna vermelde hoofdfunctie. Worden als hoofdfunctie beschouwd :
1° wonen;
2° verblijfsrecreatie;
3° dagrecreatie;
4° landbouw in de ruime zin;
5° handel, horeca, kantoorfunctie en diensten;
6° industrie en ambacht...”(14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen).

‘Ik heb 30 jaar een krantenwinkel uitgebaat’

Uw krantenwinkel was ’5° handel...’ zodat de eventuele koper geen stedenbouwkundige vergunning nodig heeft om erin verder handel te drijven.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Koen VR
Topic Starter

#3 , 26 mar 2012 10:38

Alvast bedankt voor de informatie!

Ondertussen ook al iemand van het schepencollege kunnen contacteren, die me vertelde dat op het schepencollege beslist is dat er geen handelszaak mag gevestigd worden waarin voeding aan te pas komt (dus geen restaurants, voedingswinkels, snoepwinkels, bakkers, beenhouwers,...) omwille van mobiliteitsredenen.

Vallen al deze soorten handelszaken niet in dezelfde hoofdfunctie nr. 5?
Ook als daar eventueel een nachtwinkel zou komen?

Groeten,

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2012 11:48

Ondertussen ook al iemand van het schepencollege kunnen contacteren, die me vertelde dat op het schepencollege beslist is dat er geen handelszaak mag gevestigd worden waarin voeding aan te pas komt (dus geen restaurants, voedingswinkels, snoepwinkels, bakkers, beenhouwers,...) omwille van mobiliteitsredenen.

,
Gaf een krantenwinkel dan minder mobiliteitsprobleem dan bvb een bakker?

Koen VR
Topic Starter

#5 , 27 mar 2012 23:17

Ondertussen ook al eens bij Unizo gaan horen die me inderdaad bovenstaande konden bevestigen en dat het gemeentebestuur hierin weinig kan veranderen en ze enkel hoge taxaties en belastingen kunnen eisen voor bepaalde types handelszaken.

Groeten,

JometdeBanjo

#6 , 18 apr 2012 08:42

Van belang is denk ik ook welke de stedebouwkundige richtlijnen zijn, is er bv een BPA van toepassing ?

Terug naar “Handelspraktijken”