Ik heb 30 jaar een krantenwinkel uitgebaat in de winkelstraat van de gemeente,
maar begin dit jaar ben ik gestopt wegens om op pensioen te gaan.
Mijn pand, waarin ik al die jaren mijn winkel heb gehad, betreft een gecombineerde handelspand en woning dewelke ik enkele weken geleden via een immokantoor te koop gezet heb.
Ik heb de voorbije weken al veel potentiële kopers over de vloer gehad, allen geïnteresseerd om daar een nieuwe zaak te beginnen zoals onderandere:
Italiaans restaurant, koude bakker, bloemenwinkel, snoepwinkel, beenhouwer,...
Iedereen was steeds enthousiast totdat ze ook ten rade gingen bij de burgemeester die steeds vertelde dat hij dit niet ziet zitten en een negatief advies zou geven!
Enerzijds vraag ik me af of dit allemaal wel correct is en hij zomaar kan stellen dat er geen handelszaken meer mogen komen.
Ik weet uit goede bron dat het gemeentebestuur veel liever appartementen in de straat wil zien, en minder handelspanden.
Maar het is dan wel frappant dat er 2 jaar geleden een nieuwe zaak openging op 10m van mijn deur en men op dit moment een nieuwbouw aan het zetten is verderop in de straat met 3 toekomstige handelspanden.
Tegen de potentiële kopers werden telkens andere argumenten aangehaald: afval is een probleem (slager), er is al een bakker in de gemeente, een bloemenwinkel past niet in het centrum,... Een vaak gehoord argument is dat mobiliteit een probleem zou zijn en dat het pand daarom niet meer geschikt is als handelspand.
Maar al deze argumenten vind ik nogal zwak, aangezien onze straat recentelijk heraangelegd werd ten koste van parkeerplaatsen waar ik toch niets aan kan doen?
In ieder geval, het immokantoor is nu ook al geneigd om tegen potentiële kopers te zeggen dat het geen geschikt pand is om een zaak te starten.
wat kan ik hier tegen doen? en bovendien: moet er steeds een vergunning aangevraagd worden voor het uitbaten van een handelszaak?
Groeten,