recht op terugbetaling als meewerkend echtgenoot?

KiwiEls
Topic Starter
Berichten: 3

recht op terugbetaling als meewerkend echtgenoot?

#1 , 22 feb 2012 15:44

Hallo,

Ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben terecht gekomen. Ik heb een vraag die samenhangt met een verbreking van een samenlevingscontract.

Feiten
Samenlevingscontract tussen man en vrouw.
4,5 jaar geleden café overgenomen en het café op naam van mevrouw gezet.
Man werkt buitenshuis, en heeft dus een fulltime job.
Man werkt ook mee als meewerkend echtgenoot in het café

Partijen gaan uit elkaar en verbreken het samenlevingscontract.
Het café dat ze 4,5 jaar geleden hebben overgenomen wordt uitgebaat door mevrouw (met man als meewerkend echtgenoot).
Het betreft een vrij café dat gehuurd wordt.
Man wil vrouw nu uitkopen uit de zaak. Vrouw vraagt echter een (te) hoge uitkoopprijs.
Man heeft al die jaren na zijn gewone job als meewerkend echtgenoot in het café geholpen en als het ware het café "groot" gemaakt.

Kan hij de gepresteerde uren als meewerkend echtgenoot tijdens die 4,5 jaar terug verhalen op de vrouw?


Alvast bedankt voor jullie reacties.
KiwiEls

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 24 feb 2012 11:15

Ik ga ervan uit dat u met samenlevingscontract bedoelt ‘wettelijke samenwoning’ in de zin van art.1475-1479 Burgerlijk Wetboek.

“Art.1477...§ 3. De wettelijk samenwonenden dragen bij in de lasten van het samenleven naar evenredigheid van hun mogelijkheden...Art.1478.Elk van de wettelijk samenwonenden behoudt de goederen waarvan hij de eigendom kan bewijzen, de inkomsten uit deze goederen en de opbrengsten uit arbeid. De goederen waarvan geen van beide wettelijk samenwonenden de eigendom kan bewijzen en de inkomsten daarvan worden geacht in onverdeeldheid te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

‘en het café op naam van mevrouw gezet.’ + ‘(met man als meewerkend echtgenoot)’.

Het café is dus eigendom van mevrouw , doch het ‘meewerken’ van haar echtgenoot is geen ’last van het samenleven’ zodat hij de waarde ervan in mindering kan brengen van de overnameprijs.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

KiwiEls
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 24 feb 2012 12:42

Hallo,

Inderdaad, het betreft hier een wettelijke samenwoning in de zin van artt. 1475-1479 B.W. die verbroken wordt.

Ik heb nog een aanvullend vraagje:
Hoe kan de man de gepresteerde uren in het café als meewerkend echtgenoot bewijzen? Wordt er een globlaal gemiddelde genomen van de uren die hij al die jaren heeft gepreseerd? Bestaat er een uurtarief dat in zo'n zaken wordt gehanteerd?

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”