Curator na faillissement

VCindy
Topic Starter
Berichten: 3

Curator na faillissement

#1 , 10 feb 2012 14:30

Sinds een jaar is de eenmanszaak van mijn partner failliet gegaan. Er is dan na het neerleggen van de boeken een curator thuis langsgeweest, samen met een rechter-commissaris. Er waren ook twee mannen bij die de inboedel opschreven.

Met de curator is dan afgesproken dat we hem elke maand 150 euro storten, en dat wij bericht zouden krijgen hoeveel de inboedel zou bedragen om het terug te kopen.

Ondertussen zijn we bijna een jaar later, en hebben we nog steeds geen bericht gehad ivm de inboedel.
Wel stuurde de curator onlangs een dreigende mail, waarin stond dat hij binnen de 10 dagen een deurwaarder zou sturen om de inboedel op te halen, indien we niet snel werk maakten van de betaling ervan.
Wij hebben dan terug gemaild om hem te laten weten dat we helemaal niets afwisten van de inboedel, en hebben aangedrongen op een onderhoud.

Tijdens het gesprek bleek dat de firma die de schatting van de inboedel doet, deze lijst kwijt is. Als we een correct bedrag willen, moeten ze opnieuw langskomen om alles op te schrijven. De curator stelde voor om 3000 euro te betalen, maar dit vinden wij veel te veel.
Er zijn trouwens ook spullen opgeschreven die van mij zijn, en waar ik ook een factuur van heb. Ik heb geen enkele binding gehad met de zaak van mijn partner, dus weten we niet of ze dit alles ook aanrekenen.

Wat kunnen we doen om dit toch eerlijk te laten verlopen? De curator is niet bereid om de prijs te minderen.
Verder horen wij ook helemaal niets van hem, ondanks het feit dat we hem toch maandelijks 150 euro betalen.

Hij zegt ook dat we niet in aanmerking komen voor een vervroegde verschoning, omdat onze zaak nog lopende is. Toch hebben we in de wetgeving gelezen dat men na 6 maanden een aanvraag kan indienen.

Wij weten niet waar we terecht kunnen met deze vragen, want we willen erop letten dat we de curator niet tegen de borst stoten.

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38619

#2 , 10 feb 2012 17:08

Enkele vragen.
mijn partner: bent u gehuwd of samenwonend. Indien gehuwd wat is uw huwelijksstelsel? gemeenschap, gemeenschap van aanwinst ....
Hebt U gemeenschappelijke rekening(en).
Factuur op uw naam .... maar hoe betaald??
Wat is de hoegrootheid van de schuld? Het is uw schuld die moet betaald worden .... In principe is het bedrag voor een inboedel een fictief bedrag.... wat gaat het opbrengen bij verkoop? En wat is het verschil met wat moet betaald worden.
Het bedrag van €3000 delgt voor DAT bedrag uw schulden. Indien verkocht voor minder .... moet u nog meer terugbetalen om uw totale som van schulden terug te betalen.....
Is het faillissement al voor de rechter geweest?

VCindy
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 13 feb 2012 14:26

Wij zijn niet gehuwd, en hebben geen wettelijk samenlevingscontract. We wonen samen op hetzelfde adres.

We hebben geen gemeenschappelijke rekening.

De facturen zijn betaald met mijn bankkaart, of cash.

De schuld bedraagt ongeveer 40000 euro. De bedrijfswagen is al verkocht, en de rekeningen van hem zijn geblokkeerd.

Hij is 1x bij de rechter commissaris moeten komen, en die heeft toen wel gezegd dat de boekhouding in orde was, dat hij daar wel uit kon opmaken dat er geen fraude is geweest. Maar de zaak is nog lopende, en zou ten vroegste in september aflopen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38619

#4 , 13 feb 2012 18:50

Kan kloppen ..... de afhandeling op zich kan meer dan een jaar zijn.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#5 , 13 feb 2012 19:02

Mijn advies zou zijn dat u zo spoedig mogelijk kontakt moet opnemen met Tussenstap. Deze vzw in de schoot van Unizo helpt gefaillieerden bij hun faillissement en verdere levensloop.
Hopelijk heeft/had uw vriend ook een faillissementsverzekering aangevraagd via zijn sociaal sekretariaat. Aan de steun die je van hen ontvang tkan de curator niks doen.
Zeer belangrijk: als u vriend geen beroepsverbod heeft dan kan geen enkele curator beslag laten leggen op de overgrote delen van zijn loon mocht hij ondertussen gaan werken. Daarvoor bestaan zeer specifieke barema's
Ook als u vriend geen werk heeft en geen beroepsverbod heeft dan kan hij zelfstandig verder werken en geld verdienen. Ook hier zijn curator gebonden aan zeer strikte regels
Waarom hebt u telkens 150 € betaald. Dat verdwijnt in het niks. Enige reden waarvoor u dat zou kunnen doen is dat dit zeer gunstig is om te voegen bij het dossier vervroegde verschoonbaarheid. EN DAT RECHT HEBT U !!!. Vervroegde verschoonbaarheid is namelijk een absoluut recht en de rechtbank kan u dit iet ontzeggen zonder een zeer goede onderbouwde argumentatie!!! U dat gewoon weigeren kan dus niet. Een vervroegde verschoonbaarheid aanvragen kan ten vroegste 6 maand na uitspraak faillissement. Overgrote deel van de vervroegde verschoonbaarheden gebeurt na een jaar.
Verder is de rechter commisaris diegene die controle uitoefent over de curator. Hebt u klachten over de curator dan kan u bij hem terecht.
Maar laat u aub niet doen door een curator. Het is een advocaat zoals alle anderen die zich aan strikte regels moeten houden.

Goede raad voor in het vervolg: laat alles registeren. Met woorden maak een lijst op van alle goederen die u toebehoren. Neem facturen en foto's op iun het dossier en ga naar het Registratiekantoor in uw regio. Vindt je meestal bij de Directe Belastingen. Laat daar alles registeren. Zo zullen uw spullen bij problemen nadien vrij goed beschermd zijn.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

VCindy
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 14 feb 2012 16:18

Hij heeft geen faillissementsverzekering of uitkering aangevraagd; na 3 weken is hij gaan solliciteren en nu werkt hij bijna een jaar bij dat bedrijf met een contract van onbepaalde duur. Dit heeft hij ook gedaan om aan de curator te tonen dat hij van goede wil is, en dat hij niet wilde profiteren van een uitkering.

Die 150 euro moesten we van de curator betalen. Hij vond dat dat eraf kon van het loon dat mijn partner verdiende op zijn nieuwe werk. We hebben ons daar eigenlijk nooit vragen bij gesteld. De rechter-comissaris zat erbij toen dit beslist werd, dus we zijn er vanuit gegaan dat dit de procedure was.
Wat de curator met dit geld doet weten wij inderdaad niet. Toen we bij hem op gesprek zijn geweest heeft hij gevraagd of we dit nog steeds betaalden; we hadden de indruk dat hij dit niet nakeek.

Volgens de curator is een aanvraag tot vervroegde verschoonbaarheid een maat voor niks, aangezien de zaak nog lopende is. Hij zei dat we nu aan het 2e of 3e proces verbaal zitten, er zijn er in totaal 4 of 5 heb ik begrepen. En vandaar zou die verschoonbaarheid er niet komen. Ten vroegste in september zou de zaak voorkomen.

Ik heb een vraag ivm het registreren van onze goederen: als deze geregistreerd zijn, wat heeft dat dan eventueel van voordelen?
Want nu zegt de curator dat hij de inboedel schat op 3000 euro, en hij wil niet onder deze prijs gaan. Als we hiermee niet akkoord gaan, worden onze goederen opgehaald en worden ze openbaar verkocht.
Wijzelf vinden deze prijs toch wel hoog, want het gaat over enkele spullen (frigo, droogkast, oude tv-kast, salon, bureaumateriaal, 2 kleerkasten, tv, en wat kleinere spulletjes). Deze goederen zijn ondertussen een viertal jaar oud, en ze hebben toen alles opgeschreven: bed, tafel, stoelen, pc, tv, beeldjes, bureau, printer, en ook een dure oven waarvan de factuur op mijn naam staat.

Kunnen wij hiermee terecht bij de rechter-commissaris? Wij hebben gewoon schrik dat de curator dit niet gaat appreciëren, en dat dit misschien gevolgen gaat hebben voor het verdere verloop van de zaak.

jasperdekeyser
Berichten: 6

#7 , 30 nov 2012 16:08

dan he je wel pech,

precies veel verschil in curatoren...

de mijn kwam langs, veel bla bla, en 10min later waren ze weg,
ik moest zelf doorsturen wat er thuis stond (hij keek niet eens)
en betaalde een goede prijs (geen 700€ voor meubelen, sofa, tv, gsm's, laptops...)
ik heb hem een heel jaar niet meer gehoord,
kreeg zelf een brief van hem (ing hoofdafzender) waar hij op zei dat ik men pensioensparen ofwel kon stopzetten en laten uitbetalen op 65jaar of verder mocht betalen (inclusief houden wat ik reeds had betaald)

het kon ook geholpen hebben dat mijn advocaat en de curator nu juist samenwerken aan een grote zaak. :-)

ikzelf ben ook wachtende op de sluiting die binnenkort komt,

hopend op het beste;

grts

jasper

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 dec 2012 07:54

Vervroegde verschoonbaarheid na 6 maanden dit zal je zeker niet veel lezen, normaal word je verschoonbaar verklaart bij de sluiting van het faillisement , eigenlijk waarom heb je het dringend nodig ?

Van de zwarte lijst kom je toch maar ten vroegste 12 maanden na de sluiting van het faillisement, de schuldeisers moeten eerst hun attest voor de belastingen ontvangen en dan pas laten zij iets weten aan de NBB, en als iedereen gereageerd heeft begint de 12 maanden te lopen bij de NBB.

Als je al van de zwarte lijst bent dan nog sta je in veel databanken vermeld zoals in http://www.faillissementsdossier.be" onclick="window.open(this.href);return false; en dit vele jaren nadien !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”