Onbepaalde factuur - laattijdig protest

alainsch
Topic Starter
Berichten: 104

Onbepaalde factuur - laattijdig protest

#1 , 31 jan 2012 13:04

Even de situatie schetsen:

- ik (als handelaar) lever diensten aan een ander handelaar
- ik verwacht problemen bij de betaling en stuur daarom de factuur aangetekend op
- tegenpartij laat na de factuur te betalen, maar protesteert de factuur ook niet
- na 6 weken stuur ik een rappel via e-mail
- tegenpartij laat dan weten geen factuur in zijn boekhouding te vinden
- ik stuur een duplicaat van de factuur + vermelding dat ik die aangetekend opstuurde en hij tekende voor ontvangst
- tegenpartij protesteert de factuur nu (7 weken na ontvangst van de factuur)
- op de factuur staan achteraan verkoopsvoorwaarden en daarin staat dat ieder protest binnen de week en schriftelijk moet gebeuren.

Ik ben van mening dat zijn protest buiten iedere redelijke termijn valt, gezien het om een vrij simpele factuur gaat (levering van een aantal uren prestaties)

In de wet staat nergens wat een redelijke termijn is. Kan iemand uit ervaring zeggen of dit protest nog kan, of spreken we hier al van een stilzwijgende aanvaarding van de factuur?

Alain

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eddy009
Berichten: 187

#2 , 31 jan 2012 19:38

Protest is idd laattijdig en derhalve zou je kunnen spreken van een aanvaarde factuur. Evenwel enig voorbehoud : van wanneer dateerden de prestaties die je hebt geleverd en welk soort prestaties betreft het ? Inzake facturen volgend uit een aannemingsovereenkomst, wordt de protesttermijn geacht iets ruimer te zijn....

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 31 jan 2012 20:34

Klassieke truuk die wel vaker gebruikt wordt om betalingen niet te doen of uit te stellen. Best advocaat inschakelen en/of dagvaarding overwegen.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”