Even de situatie schetsen:
- ik (als handelaar) lever diensten aan een ander handelaar
- ik verwacht problemen bij de betaling en stuur daarom de factuur aangetekend op
- tegenpartij laat na de factuur te betalen, maar protesteert de factuur ook niet
- na 6 weken stuur ik een rappel via e-mail
- tegenpartij laat dan weten geen factuur in zijn boekhouding te vinden
- ik stuur een duplicaat van de factuur + vermelding dat ik die aangetekend opstuurde en hij tekende voor ontvangst
- tegenpartij protesteert de factuur nu (7 weken na ontvangst van de factuur)
- op de factuur staan achteraan verkoopsvoorwaarden en daarin staat dat ieder protest binnen de week en schriftelijk moet gebeuren.
Ik ben van mening dat zijn protest buiten iedere redelijke termijn valt, gezien het om een vrij simpele factuur gaat (levering van een aantal uren prestaties)
In de wet staat nergens wat een redelijke termijn is. Kan iemand uit ervaring zeggen of dit protest nog kan, of spreken we hier al van een stilzwijgende aanvaarding van de factuur?
Alain