onbetaalde factuur: kleine som, zin om nog iets mee te doen?

flyke
Topic Starter
Berichten: 9

onbetaalde factuur: kleine som, zin om nog iets mee te doen?

#1 , 24 jan 2012 13:04

Beste

mijn man heeft een bijberoep, in al die jaren tijd, eerste keer te maken met iemand die geen factuur wil betalen.
herinneringsmail gestuurd, uiteindelijk telefonisch klant kunnen bereiken en kregen volgende info van hem: hij keek naar eigen zeggen de algemene verkoopsvoorwaarden na met zijn boekhouder en we kunnen hem niets maken, betaalt dus niet. (hij heeft wel nooit schriftelijk factuur betwist en wij nog niet aangetekend aangemaand)
(betreft een domeinnaam, hosting, beheer website: was stilzwijgend verlengd voor twee jaar, factuur betaald aan leverancier door mijn man, maar de klant veranderde van website en hosting en domeinnaam en wil die factuur niet meer betalen) en over dergelijke zaken staat niets in de alg.voorwaarden.

factuur bedrag en bijkomende forfaitaire schadevergoeding (cfr verkoopsvoorwaarden) een totaal bedrag incl btw van kleine 3OO euro.
wat doe je daarmee?
kan enkel voor vredegerecht komen maar is dit de tijd/moeite waard? de kost om ons een advocaat te stellen in verhouding te groot?
of hebben we toch geen voet om op te staan als de advocaat van de tegenpartij verwijst naar de verkoopsvoorwaarden en niets vermeld staan ivm stopzetting domeinnaam en dergelijke?

graag jullie reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eddy009
Berichten: 187

#2 , 26 jan 2012 20:47

Ik neem aan dat de wederpartij een handelaar is.

Indien de wederpartij handelaar is, staat u sterk in uw schoenen. De niet-tijdig betwiste factuur wordt in de rechtsspraak en rechtsleer geacht te zijn aanvaard.

Is het de moeite waard om een advocaat aan te stellen ?

Ik meen van wel aangezien het op het eerste zicht een eenvoudige invorderingszaak lijkt. Indien er van de wederpartij volledige betaling wordt bekomen, zijn er zeker advocaten die ter dekking van hun kostenstaat genoegen nemen met de intresten, schadevergoeding en de rechtsplegingsvergoeding. De hoofdsom van de factuur zal dan aan u worden overgemaakt.

artemis
Berichten: 3294

#3 , 26 jan 2012 21:30

Ik kan mij niet uitspreken over de juridisch-technische kant van deze zaak.
Als het een eenvoudige invorderingszaak is dan is het het proberen waard om een brief door een advocaat te laten sturen. Wij hebben dat probleem ook gehad en na wat rondbellen hebben wij een advocaat gevonden die dat voor 25€ wou doen. De meeste advocaten willen meteen een dossier openen en dan lopen de kosten veel hoger op. Deze advocaat wilde wel wachten met het openen van een dossier tot na zijn eerste dreigende AS, met succes want de klant heeft daarop onmiddellijk betaald. Het proberen waard zelfs voor 300€.

Reclame

tombe
Berichten: 136

#4 , 26 jan 2012 22:56

Ik ben al voor minder naar het vredegerecht getrokken. Normaal tikken de intresten bij laattijdig betalen ook aardig aan (wat staat in je algemene voorwaarden?), waardoor het wel de moeite wordt. Bovendien vind ik het maar normaal dat men betaalt voor bewezen diensten. Correct geleverd = correct betaald. Ik zou starten met een aangetekend schrijven (is toch al een voorwaarde voor je verder kan) en daarin meteen vermelden dat je anders verder gaat.

flyke
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 27 jan 2012 17:00

bedankt voor jullie reacties !

het betreft inderdaad een handelaar, ik denk ook dat we best starten met een aangetekende brief en meteen al die forfaitaire schadevergoeding wegens wanbetaling erin rekenen, er staat ook een artikeltje in de alg.voorwaarden dat de inningskosten ten laste van de koper zijn maar dit betreft waarschijnlijk niet de advocaatkosten?
dat gaan we er best bijzetten, innings en advocaatkosten.

artemis: wel interessante piste , is die advocaat soms van wvl? :D

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 27 jan 2012 17:21

En wat staat er als voorwaarden op de factuur?

flyke
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 27 jan 2012 18:15

concreet bedoel je? zie hieronder

1. Alle facturen zijn zonder korting betaalbaar op
ons adres binnen de 30 dagen na factuurdatum.
2. De BTW valt ten laste van de koper, evenals alle
taksen van welke aard ook.
3. Bij niet-betaling op de vervaldag is van
rechtswege, automatisch en zonder
ingebrekestelling vanaf de vervaldatum een
verwijlintrest van 1% per maand verschuldigd op
het factuurbedrag.
4. In geval van wanbetaling van de factuur 30
dagen na de vervaldag, zal bij wijze van
forfaitaire schadevergoeding van rechtswege en
zonder aanmaning, dit om de enkele reden van
deze vertraging, een bedrag gelijk aan 15% van
het factuurbedrag verschuldigd zijn, met een
minimum van 80 EURO.
5. Alle klachten moeten schriftelijk en aangetekend
gedaan worden uiterlijk 8 dagen na de ontvangst
van de goederen.
6. Het protest tegen de factuur dient schriftelijk en
aangetekend te gebeuren binnen de 8 dagen na
de factuurdatum. Na deze termijn is de factuur
definitief aanvaard.
7. Op de overeenkomst is uitsluitend de Belgische
wetgeving van toepassing. In geval van
betwisting is enkel de handelsrechtbank bevoegd.
8. Alle briefwisseling en inningskosten zijn ten laste
van de koper.

Eddy009
Berichten: 187

#8 , 27 jan 2012 21:14

De intresten en de schadevergoeding worden toegekend, met dien verstande dat de meeste rechtbanken de intresten zullen herleiden naar 8.5 % en de schadevergoeding naar 10 à 12% zonder minimum. Er bestaan wel degelijk Vrederechters die 12 % intresten en 15% sv toekennen, maar die zijn toch in de minderheid.

De clausule omtrent de inningskosten is an sich niet van veel waarde. Inningskosten worden immers geacht vervat te zitten in de schadevergoeding.

Overigens best eens artikel 7 van uw verkoopsvoorwaarden wijzigen en met name de tweede zin. In geval van betwisting is zijn enkel de rechtbanken van .... bevoegd, behoudens indien wij verkiezen de regels van het gemeen recht toe te passen ... of iets in die aard

artemis
Berichten: 3294

#9 , 28 jan 2012 14:43


artemis: wel interessante piste , is die advocaat soms van wvl? :D
Nee, van Antwerpen.
Wij zijn begonnen met een AS waar geen gevolg aan werd gegeven. Dan heb ik een paar advocaten gebeld en de 3de wou het op die manier doen (zonder dossierkosten indien het bij die ene brief bleef). Het was een jonge advocaat die wel in een groot en gevestigd advocatenkantoor werkte. Het was nog even spannend omdat onze schuldenaar een consul was en mogelijk diplomatieke bescherming genoot (en daardoor niet voor de rechtbank gedaagd zou kunnen worden). Gelukkig was het maar een ereconsul, en die genieten die bescherming niet.
De advocaat heeft in zijn brief het factuurbedrag verhoogd met alle nalatigheidsinteresten en schadevergoeding die in onze AV vermeld stonden. Dezelfde dag dat onze klant het AS van de advocaat ontving heeft zij betaald maar ...... enkel het originele bedrag van de factuur en niet het vermeerderde bedrag, een klassieke truuk.
We hebben het daarbij gelaten...

Ons uitgangspunt was: Klant heeft geen poot om op te staan want er was geen enkele klacht over het uitgevoerde werk. Het was ons nadien ook ter ore gekomen dat zij iemand was die stelselmatig te laat betaalde en dat pas deed 'als ze niet anders kon'. Restte ons geen andere keuze dan haar te laten zien dat het ons menens was. Volgens de advocaat zou zij, indien het voor de rechtbank was gekomen, veroordeeld worden tot een bijkomende schadevergoeding die hoog genoeg had moeten zijn om de advocaatskosten te betalen. Die schadevergoeding is, als ik het goed heb, een percentage van het onbetaalde bedrag.

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 28 jan 2012 17:57

Je kan er nog bij zetten : de goederen blijven eigendom van de verkoper rot volledige betaling van de factuur.
Kan perfect.

flyke
Topic Starter
Berichten: 9

#11 , 29 jan 2012 11:14

Je kan er nog bij zetten : de goederen blijven eigendom van de verkoper rot volledige betaling van de factuur.
Kan perfect.
hey, bedankt, maar zoiets staat er inderdaad ook in (ik had maar een deel van de alg.voorwaarden gekopieerd omtrent niet betaling enz)

probleem is vlgs mij dat er nooit iets overeengekomen werd mondeling/schriftelijk ivm verlenging domeinnaam, maar het feit dat hij de factuur niet betwistte weegt zwaarder door denk ik.en wat als hij zegt ik heb de factuur niet gekregen , nu een eerste aangetekende sturen met nog eens herinnering naar die factuur en factuur in bijlage best?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 jan 2012 14:11

Je kan er nog bij zetten : de goederen blijven eigendom van de verkoper rot volledige betaling van de factuur.
Kan perfect.
Alleen wanneer het over geen bederfelijke waren gaat !
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”