Fabrikant komt wettelijke garantie niet na

ub4b
Topic Starter
Berichten: 154

Fabrikant komt wettelijke garantie niet na

#1 , 11 jan 2012 13:12

We zitten als verkoper van hifi met een dillema. We zijn één van de grootste verkopers van high-end subwoofers.

Op elke subwoofer die hier buiten gaat moeten wij wettelijk 2 jaar garantie geven.

Maar onze leverancier in Nederland redeneert: het Amerikaanse bedrijf wat de subwoofers bouwt geeft maar twee jaar vanaf de aankoopdatum door de importeur. Dus als de subwoofer drie maand in stock staat bij de Nederlandse importeur, dan stelt de fabrikant zich slechts garant voor 21 maanden.

Sterker nog: op onze demo toestellen die hier toch meerdere jaren staan, is volgens de fabrikant bij verkoop van die demo's de garantie helemaal vervlogen, terwijl de wet ons nog steeds dwingt twee jaar garantie te geven.

Kan dit zomaar ? Ik verkoop redelijk wat subwoofers via deze Nederlandse importeur maar gezien de rare garantiepolitiek van het Amerikaanse bedrijf wat ze produceert geeft ons dat weinig vertrouwen om zoveel demo's hier in stock te hebben staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 11 jan 2012 13:38

Het is de verkoper die volgens de Europese richtlijn een garantie moet geven van 2 jaar aan de consument (niet bij verkoop aan een bedrijf); niet de fabrikant. De fabrieksgarantie kan korter zijn of anders geregeld.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 13 jan 2012 10:17

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Garantie’ is een CONTRACTUELE verbintenis.

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...”(B.W.).

Deze aansprakelijkheid is WETTELIJK. Zij brengt de beginselen ten uitvoer van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen. Die richtlijn is dus ook van toepassing in Nederland,doch niet buiten de EG.

‘Ik verkoop redelijk wat subwoofers via deze Nederlandse importeur maar gezien de rare garantiepolitiek van het Amerikaanse bedrijf’.

‘De appelrechter verantwoordt zijn beslissing naar recht en oordeelt zonder tegenstrijdigheid dat,ook al is er geen contractuele band tussen partijen,de vrijwaringsvordering bij opeenvolgende verkopen een toebehoren is van de verkochte zaak die samen met de zaak aan iedere koper t.a.v. de vroegere verkopers wordt overgedragen,zodat een verkoper de excepties en verweermiddelen die hij put uit de rechtsverhouding met zijn koper,kan tegenwerpen aan de opeenvolgende kopers‘[Cass. 15 december 2006(T./G.F.),R.W.2008-09,230-236,Noot CARETTE,N.,‘Kwalitatieve rechten’ van een onderkoper bij internationale koop en het Weens Koopverdrag]

De Amerikaanse garantiepolitiek is u aldus tegenwerpbaar.

Zie ook art.35-52 Verdrag der Verenigde Naties inzake Internationale Koopovereenkomsten betreffende roerende zaken,11 april 1980.

Bij een niet-consumentenkoop geldt in België tevens :
“Art.1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak,die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt...”(B.W.)

‘De uiteindelijke koper van een gebrekkige zaak kan zijn vordering tot vrijwaring niet alleen richten tot zijn eigen verkoper,maar ook rechtstreeks tegen eerdere verkopers en de fabrikant. De vrijwaringsvordering voor verborgen gebreken,wordt beschouwd als een toebehoren van de zaak(art.1615 B.W.) dat telkens mee wordt overgedragen op de verdere kopers‘[Kh.Gent 5 september 1991,T.G.R. 1991,161,HERBOTS,J., Kwalitatieve rechten:een speciale soort accesoria,T.R.D. 1992-02,141]
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

ub4b
Topic Starter
Berichten: 154

#4 , 16 jan 2012 21:32

De topictitel moet zijn: de distributeur komt zijn garantieverplichtingen opgelegd door de fabrikant niet na.

Op de site van de fabrikant staat letterlijk:
Warranty Outside the United State and Canada:
The warranty of a SUBWOOFER product, if it is sold to a consumer outside of the United States or Canada, shall comply with applicable law and shall be the sole responsibility of the distributor that supplied the product. To obtain any applicable warranty service, please contact the dealer from which you purchased the product, or the distributor that supplied it.
De distributeur moet volgens de fabrikant de lokale wet naleven, dus als de Nederlandse distributeur aan de Belgische dealer levert, moet hij aan de Belgische eindklant de Belgische garantie kunnen doorleveren (wij zijn uiteindelijk maar een doorgeefluik in geval van problemen met het merk aan de distributeur).

De distributeur probeert zich er handig van af te maken door te zeggen: fabrikant geeft ons ook maar 2 jaar vanaf onze factuurdatum, dus de dealers moeten hetzelfde lot ondergaan, terwijl in de omschrijving van de fabrikant er nergens staat dat ze de wettelijke garantie niet respecteren op toestellen die al een tijdje bij de winkel in stock of demo staan. Er staat wel dat de distributeur voor alles moet opdraaien binnen de wettelijke termijn.

Ik zou ook gewoon niks kunnen ondernemen en de 2 jaar garantie geven, en in geval van discussie de voorwaarden van de fabrikant + Belgische regeling afdwingen. Want de fabrikant geeft te kennen de wet te willen naleven.

Franciscus
Berichten: 38600

#5 , 16 jan 2012 22:14

Ik heb een vermoeden dat het zelfs een Europese regelgeving is dus ook in Nederland van toepassing.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 16 jan 2012 22:43

maar jij bent geen consument, maar een bedrijf. Jij moet dus twee jaar garantie geven aan jouw particuliere klanten. klanten met een btw-nummer vallen niet onder de europese richtlijn.

ub4b
Topic Starter
Berichten: 154

#7 , 17 jan 2012 00:51

Ja ik moet dus twee jaar garantie geven ook op ex-demo's, stock- en winkelmodellen. Ook op nieuwe doorverkopen die direct van de importeur komen.

Volgens de fabrikant moet de distributeur (bij wie we aankopen) de wettelijke garantie regelen naar eindklanten met ons als tussenpersoon ertussen.
Want in de garantiebepalingen van de fabrikant staat letterlijk dat de garantie voor eindklanten in overeenstemming moet zijn met de wettelijke garantie zoals bepaald in dat land (dus twee jaar) en dat de distributeur hiervoor verantwoordelijk is.

Deze distributeur probeert enkel die 2 jaar in te krimpen door te beweren dat die 2 jaar al begint te lopen van zodra onze factuur van de distributeur naar de winkel opgemaakt is (op basis van de factuurdatum), terwijl ze wettelijk pas begint te lopen als het toestel door ons aan een consument werd verkocht op basis van onze factuur naar die consument.

Daarmee beperken ze al de intentie van de fabrikant die duidelijk de wettelijke garantie wil geven, maar deze distributeur deze niet op zich wil nemen in geval van ex-demo's ed.

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 17 jan 2012 12:27

Volgens de fabrikant moet de distributeur (bij wie we aankopen) de wettelijke garantie regelen naar eindklanten met ons als tussenpersoon ertussen.
Dat staat er niet.

Waarom vraag je niet aan de fabrikant hoe het in elkaar zit?

ub4b
Topic Starter
Berichten: 154

#9 , 15 feb 2012 09:44

Ik heb de fabrikant op een recente tradeshow gesproken en zij bevestigen mij: we geven 2 jaar fabrieksgarantie vanaf de aankoopdatum door de winkel, en je mag als winkel van geluk spreken want we zijn zelfs niet verplicht als fabrikant garantie te moeten geven maar we doen het toch (2 jaar).

Omdat heel deze garantie-affaire tot voor kort slepende was, hebben we de duurste subwoofer op internet gezet zonder de prijs te vermelden, maar met een slogan: voor de actieprijs moet u bellen. Op dat moment vond ik het risico niet waard hier een toestel te hebben staan waarbij vervangonderdelen 1000 euro kosten, en ik die kost zelf mag ophoesten om mijn eindklant de wettelijke belgische 2 jaar garantie te geven.

Nu kreeg ik gisteren een boze telefoon van de importeur: dat ik mijn ex-demo toestellen van hun merk niet met korting op internet mag zetten en dat ik binnen de dag mijn website moest aanpassen. Maar gezien het een ex-demo betreft kan ik natuurlijk nooit nog de volle nieuwprijs vragen. Volgens hen moet ik toestellen onder de prijs in het geheim verkopen (dus klanten direct aanspreken en niet op internet zetten). Maar gezien mijn klantrotatie voornamelijk komt via aankodigingen vanaf internet vindt ik dit broodroof en dit zal wel druisen tegen de europese wetten tegen prijsafspraken.

Want bijna alle grote zaken verkopen jaarlijks of tweejaarlijks hun demo toestellen en gebruiken daarvoor pagina grote advertenties a 1000 eur / pagina in gerenommeerde tijdschriften en internet banners die honderden euro's per week kosten.

Mijn leverancier zegt: er is met de fabrikant en alle dealers afgesproken dat er geen kortingen op internet mogen komen.

Met demo toestellen kan dit toch niet afdwingbaar zijn ?

Er zijn met deze leverancier geen afspraken op papier maar dat zet de deur dan weer open dat ze een merk afpakken als ik niet plooi naar hun geïmproviseerde regeltjes. Wij nemen redelijk wat af van deze importeur, hoe kunnen wij dit merk nu veilig stellen ?

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#10 , 24 feb 2012 13:09

Parallel import ? Zij trekken zich niks van u aan waarom zou u dat dan wel doen ?
Of gewoon een alternatief zoeken dat commercieel wat meer nadenkt
Ik zelf heb mij nog nooit onder druk laten zetten door een leverancier.
Weliswaar een andere branche, maar wij verkopen voor hen niet omgekeerd.
En er zijn genoeg aanbieders die hun kans willen wagen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Berichten: 38600

#11 , 24 feb 2012 20:22

De wetgeving is van Europees niveau. Dus voor iedereen van toepassing die IN de ECC verkoopt.

Terug naar “Handelspraktijken”