Vredegerecht tussen 2 BVBA's ?

Sirius_Legal
Berichten: 120
Contacteer: Website

Re: Vredegerecht tussen 2 BVBA's ?

#16 , 09 jan 2012 10:40

Waarom zou ik dagvaarden waar de andere bvba haar zetel heeft ? Dat zorgt toch enkel voor meer ongemak voor mij ?
Kan een andere rechter als bevoegde rechter worden aangeduid?
Geen idee.

Ik las dit in enkele posts hierboven:
art. 624 Ger.W.:
"Met uitzondering van de gevallen waarin de wet uitdrukkelijk bepaalt welke rechter bevoegd is om kennis te nemen van de vordering, kan deze naar keuze van de eiser worden gebracht;
1° voor de rechter van de woonplaats van de verweerder of van één der verweerders;
2° voor de rechter van de plaats waar de verbintenissen, waarover het geschil loopt, of een ervan zijn ontstaan of waar zij worden, zijn of moeten worden uitgevoerd;
3° voor de rechter van de woonplaats gekozen voor de uitvoering van de akte;
4° voor de rechter van de plaats waar de gerechtsdeurwaarder heeft gesproken tot de verweerder in persoon, indien noch de verweerder noch, in voorkomend geval, een van de verweerders een woonplaats heeft in België of in het buitenland."
Daaruit zou ik denken dat bvba1 mag kiezen waar ze dagvaardt ?
Je kan kiezen, maar:

- In principe levert de zetel van de verweerder geen enkele discussie op.
- "de plaats waar de verbintenissen zijn ontstaan of moeten worden uitgevoerd" riskeert voor discussie te zorgen en dus de behandeling van je zaak te vertragen.
- "de woonplaats gekozen voor de akte" kan enkel als er een keuze gebeurd is door de tegenpartij, hier niet.
- optie 4 is enkel voor verweerders die geen adres in België hebben.

Je keuze is dus erg beperkt...

Invorderingen via Unizo of via incasso hebben overigens één grote beperking in vergelijking met een vonnis van de vrederechter: enkel een vonnis van de vrederechter (of rechtbank van koophandel als het om grotere bedragen gaat) kan je gedwongen uitvoeren door beslagen op roerende of onroerende goederen en rekeningen.

Niet aarzelen en verzoekschrift neerleggen bij de vrederechter dus en niet vergeten intresten, schadevergoeding en terugbetaling gerechtskosten (via rechtsplegingsvergoeding) te vragen.
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Handelspraktijken”