Vredegerecht tussen 2 BVBA's ?

digits
Topic Starter

Vredegerecht tussen 2 BVBA's ?

#1 , 05 jan 2012 20:18

Hallo iedereen,

ik heb dankzij dit forum al vernomen dat voor kleine bedragen het vredegerecht bevoegd is, ook voor factuurproblemen etc. Nu vroeg ik mij af of het vredegerecht bevoegd is als BVBA 1 een bedrag van +- 600 eur van een onbetaalde factuur wil verkrijgen van BVBA 2 ? Zo ja, is de uitspraak van het vredegerecht hierin dan ook bindend ?

Is de vrederechter uit het arrondissement van BVBA 1 bevoegd, of dit van BVBA 2 ? Er zijn geen extra contracten ofzo getekend.

Bij voorbaat dank, de informatie die google opwerpt is nogal onduidelijk.

Vriendelijke groeten,
Digits

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jan 2012 21:16

art. 573, eerste lid, 1° Ger.W.: "De rechtbank van koophandel neemt in eerste aanleg kennis van de geschillen tussen kooplieden, die handelingen betreffen die de wet als daden van koophandel aanmerkt en die niet onder de algemene bevoegdheid van de vrederechter of onder de bevoegdheid van de politierechtbanken vallen."

art. 590, eerste lid Ger.W.: "De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 1.860 EUR niet te boven gaat, behalve die welke de wet aan zijn rechtsmacht onttrekt, inzonderheid de vorderingen bedoeld in de artikelen 569 tot 571, 574 en 578 tot 583."

De vrederechter is bevoegd.

art. 624 Ger.W.:
"Met uitzondering van de gevallen waarin de wet uitdrukkelijk bepaalt welke rechter bevoegd is om kennis te nemen van de vordering, kan deze naar keuze van de eiser worden gebracht;
1° voor de rechter van de woonplaats van de verweerder of van één der verweerders;
2° voor de rechter van de plaats waar de verbintenissen, waarover het geschil loopt, of een ervan zijn ontstaan of waar zij worden, zijn of moeten worden uitgevoerd;
3° voor de rechter van de woonplaats gekozen voor de uitvoering van de akte;
4° voor de rechter van de plaats waar de gerechtsdeurwaarder heeft gesproken tot de verweerder in persoon, indien noch de verweerder noch, in voorkomend geval, een van de verweerders een woonplaats heeft in België of in het buitenland."

Daar kan ik in uw geval niet eenduidig op antwoorden, want het zou mij verbazen dat er geen algemene voorwaarden zijn.

digits
Topic Starter

#3 , 06 jan 2012 13:14

1) Oké, bedankt :)

2) Er zijn geen algemene voorwaarden. Ik mag dus blijkbaar kiezen.

Nu kan de zoektocht verder gaan naar meer info.

Hartelijk dank!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jan 2012 14:09

Wat staat er in de Alg Voorwaarden van BVBA1

digits
Topic Starter

#5 , 06 jan 2012 14:18

Er zijn geen algemene voorwaarden opgesteld. Enkel een opdracht ontvangen via e-mail.

digits
Topic Starter

#6 , 06 jan 2012 14:21

Oja, en is de uitspraak van de vrederechter bindend in dit geval ?

Franciscus

#7 , 06 jan 2012 14:24

Staat er iets van hoe en moet betaald worden en welke rechtbank(en) bevoegd zijn?

digits
Topic Starter

#8 , 06 jan 2012 14:32

Staat er iets van hoe en moet betaald worden en welke rechtbank(en) bevoegd zijn?
Neen, nogmaals, er zijn echt geen algemene voorwaarden opgesteld (misschien niet slim, maar goed het is nu zo). Er zijn X facturen met vervaldata enkele maanden geleden, verscheidene e-mails en 2 aangetekende schrijven (onder andere ingebreke stelling). Nooit reactie op gekregen. Hiervoor zijn er wel reeds Y facturen zonder problemen betaald.

Franciscus

#9 , 06 jan 2012 14:57

Als u lid bent van U...o kan je gratis beroep doen op hun invorderingsdienst.
Anders zal het rechtbank worden.
Bij de ingebrekestelling heb je ook recht op de wettelijke intrest.

digits
Topic Starter

#10 , 06 jan 2012 15:01

Als u lid bent van U...o kan je gratis beroep doen op hun invorderingsdienst.
Anders zal het rechtbank worden.
Bij de ingebrekestelling heb je ook recht op de wettelijke intrest.
Ja, dat begrijp ik. Maar ik vraag me dus af of het vredegerecht ook een bindend vonnis aflevert in deze materie. Ik heb in het huurforum namelijk vaak gelezen dat het vredegerecht slechts "adviserend" is/was.

Eddy009

#11 , 06 jan 2012 15:47

Beste

Voor vorderingen beneden de 1'240.00 EUR doet de Vrederechter uitspraak in eerste en laatste aanleg. Hoger beroep tegen het vonnis van de Vrederechter is aldus niet mogelijk. Het vonnis is asldan 'bindend'. Let wel : indien het vonnis bij verstek zou worden gewezen, kan de wederpartij verzet aan tekenen.

Het eenvoudigst zou zijn dat u dagvaardt voor het Vredegerecht waar uw wederpartij zijn maatschappelijke zetel heeft. Zie de site http://www.juridat.be/kantons/kantons.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.

Indien meer info nodig, hoor ik het graag.

digits
Topic Starter

#12 , 06 jan 2012 17:14

Beste

Voor vorderingen beneden de 1'240.00 EUR doet de Vrederechter uitspraak in eerste en laatste aanleg. Hoger beroep tegen het vonnis van de Vrederechter is aldus niet mogelijk. Het vonnis is asldan 'bindend'. Let wel : indien het vonnis bij verstek zou worden gewezen, kan de wederpartij verzet aan tekenen.

Het eenvoudigst zou zijn dat u dagvaardt voor het Vredegerecht waar uw wederpartij zijn maatschappelijke zetel heeft. Zie de site http://www.juridat.be/kantons/kantons.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.

Indien meer info nodig, hoor ik het graag.
Nogmaals dank !

Waarom zou ik dagvaarden waar de andere bvba haar zetel heeft ? Dat zorgt toch enkel voor meer ongemak voor mij ?

Eddy009

#13 , 07 jan 2012 14:27

Het leidt tot het minste discussie (praktijkervaring) ... waar is uw BVBA gevestigd en die van de wederpartij ?

scorpioen

#14 , 07 jan 2012 14:42

Waarom zou ik dagvaarden waar de andere bvba haar zetel heeft ? Dat zorgt toch enkel voor meer ongemak voor mij ?
Kan een andere rechter als bevoegde rechter worden aangeduid?

digits
Topic Starter

#15 , 07 jan 2012 15:00

Kan een andere rechter als bevoegde rechter worden aangeduid?
Geen idee.

Ik las dit in enkele posts hierboven:
art. 624 Ger.W.:
"Met uitzondering van de gevallen waarin de wet uitdrukkelijk bepaalt welke rechter bevoegd is om kennis te nemen van de vordering, kan deze naar keuze van de eiser worden gebracht;
1° voor de rechter van de woonplaats van de verweerder of van één der verweerders;
2° voor de rechter van de plaats waar de verbintenissen, waarover het geschil loopt, of een ervan zijn ontstaan of waar zij worden, zijn of moeten worden uitgevoerd;
3° voor de rechter van de woonplaats gekozen voor de uitvoering van de akte;
4° voor de rechter van de plaats waar de gerechtsdeurwaarder heeft gesproken tot de verweerder in persoon, indien noch de verweerder noch, in voorkomend geval, een van de verweerders een woonplaats heeft in België of in het buitenland."
Daaruit zou ik denken dat bvba1 mag kiezen waar ze dagvaardt ?

Terug naar “Handelspraktijken”