openingsuren pizza-doner

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

openingsuren pizza-doner

#1 , 19 dec 2011 01:35

Beste

ik zit hier met een vervelende probleem,ik verhuur een handelspand voor pizza/doner sinds juli van dit jaar,nu heeft deze huurder zijn zaak overgedragen aan een nieuw huurder,en vraagt mij om de nieuwe huurovereenkomst te willen ondertekenen.
De nieuwe huurders zijn al vollop bezig met met hun onderneming
Ik heb nog niets ondernomen,omdat ik eerst nog wil afwachten hoe deze situatie zich ging ontwikkelen,nu blijkt dat deze huurders tot 4 a 6 uur in de ochtend open blijven met veel lawaaihinder(zoals tafels en stoelen schuiven,geklop enz...),ze nemen ook geen wekelijkse rustdag .
Mijn vraag is kan ik hen de openeningsuren opleggen?
alvasr bedankt bij voorbaat. :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 19 dec 2011 09:40

Neen, diegenen die overlast hebben zullen ofwel de uitbaters of de politie dienen aan te spreken zodat deze de wetgeving dienaangaande respecteren.

Was er sprake van een handelsovername?

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

#3 , 20 dec 2011 00:01

Jawel,maar dit zonder dat hij mij schriftelijk heeft ingelicht,hij had mij wel aan de nieuwe overnemer voorgesteld en ik heb hem toen laten weten dat ik mij daarover ging beraadslagen,maar in die tussentijd hadden zij onderling de overname overeenkomst al ondetekend.Nu word ik bijna dagelijks d.m.v. telefoon en smsjes belaagd met vragen of ik dringend de kontrakt komt tekenen, maar ik antwoord niet.
Tenslotte stuurde hij mij een bericht waarin hij zei dat wij geen huur meer betalen zolang ik de nieuwe overeenkomst niet teken ,die hij normaal elke 10de van de maand over dient te maken.
wat kan ik doen?? :?
Alvast bedankt voor de reaktie moderator Vandebos :wink:

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 20 dec 2011 00:14

Wat is het type contract en wat staat er in inzake overname?
Is de zaak met ondernemingsnummer en btw overgedragen of is er een nieuwe firma.
Welk nieuw contract .... diegene die de handel overneemt neemt ook het contract mee over.
Natuurlijk blijft de oude huurder dan ook mee aansprakelijk.

Of is die firma gestopt? ..... dan is hij u schadevergoeding verschuldigd en beslist u over wie er na hem inkomt niet hij.

Ik denk dat het best is dat hij de huur betaald anders kan je hem in gebreke stellen.
Staat in contract niets over openingsuren en gebruik van ruimte.

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

#5 , 20 dec 2011 17:24

Hallo Franciscus,
Type kontrakt is een 9,18,27,36 jaar,
Inzake overname staat er vermeld ,
de huurder zal de huur niet aan een ander overdragen en het goed niet geheel of gedeeltelijk in onderhuur geven noch aan een ander kosteloos in gebruik geven,tenzij verhuurder hiervoor uitdrukkelijk voorafgaandelijk schriftelijk toestemming heeft verleend.Ondanks de bepaling van art.10 lid 1 van de handelshuurovereenkomstenwet zal er geen overdracht of onderverhuring kunnen gebeuren gezien de verhuurder een gedeelte van het onroerende goed bewoont,zodat het verbod tot overdracht van de huur of onderverhuring ook geldt zelfs indien zij samen zou geschieden met de overdracht van de verhuring van de handelszaak en zou slaan op de gezamelijke rechten van de hoofdhuurder.

- De btw en ondernemingsnummer is niet overgedragen ,alleen is er een nieuwe uitbater .

-De overdrager stopt definitief

-Er staat niets in het contract over openingsuren,behalve dat er geen lawaaihinder en onaangename geurhinder wordt veroorzaakt

-Bestemming :Het gehuurde goed zal uitsluitend mogen aangewend worden tot uitbating van een pizzeria.(doch er worden shoarma,frituur en vlees gegrild)

-Ik heb de registratiekantoor gekontakteerd en gevraagd of ik een kopie van mijn overeenkomst kon bekomen,maar daar zeiden ze dat er geen registratie werd verricht onder de naam van de overdragers firma of mijn naam,terwijl de registratiekosten uitsluitend ten laste van de huurder valt.

Ik dank u al bij voorbaat Franciscus,groet. :wink:
Laatst gewijzigd door MaLuK op 24 dec 2011 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38607

#6 , 20 dec 2011 18:17

Voorafgaand en uitdrukkelijk ...blijkbaar niet gebeurd.
Een aantal van deze links al eens lezen.
Een handelshuurcontract is 9-18-27-36 met tussentijdse opzegmogelijkheden
http://handelshuur.be/index.php?option= ... 3&Itemid=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=59" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/huren_en_verhuren/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vdvaccountants.be/data/docum ... nkomst.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

PS niets belet u de bouw/milieudienst/politie in kennis te stellen van de overlast/overtredingen.

PS Zijn de wettelijke gegevens al gewijzigd aan de toegang van de firma? dus Ondernemingsnummer/BtW nr.
Is de nieuwe firma gekend bij de controlediensten (gemeente).
In grotere zones heeft zelfs de politie ene eigen cel die zich met dit soort bedrijven bezig houdt.
Zo laat open dan moet er mogelijk wel een nachtvergunning zijn.
Toch maar opletten u bent eigenaar van het pand en ontvangt inkomsten ....

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 21 dec 2011 10:45

“Art.10.Het verbod om de huur aan anderen over te dragen of...kan geen beletsel zijn voor een overdracht...die samen geschiedt met de overdracht of de verhuring van de handelszaak en slaat op de gezamenlijke rechten van de hoofdhuurder...De huurder die gebruik wil maken van het hem in het eerste lid toegekende recht van...huuroverdracht, moet aan de verhuurder het ontwerp van akte van overdracht ...betekenen bij ter post aangetekende brief of...De verhuurder die meent wettige redenen te hebben om zich tegen de overdracht...te verzetten, is gehouden zijn met redenen omkleed verzet op dezelfde wijze te doen kennen, binnen dertig dagen na de betekening, anders wordt hij geacht ermee in te stemmen...De huurder kan tegen het verzet in rechte opkomen binnen vijftien dagen, op straffe van verval.Art.11.I. Bij overdracht van de gezamenlijke rechten van de hoofdhuurder, wordt de overnemer rechtstreekse huurder van de verhuurder...”(30 april 1951 Handelshuurwet).

‘nu heeft deze huurder zijn zaak overgedragen aan een nieuw huurder’

Die overdracht houdt in dat de overnemer rechtstreekse huurder van de verhuurder wordt zonder het sluiten van een nieuw huurcontract en zonder wijziging van het bestaande.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38607

#8 , 21 dec 2011 10:48

Hij stopt met de zaak .... is blijkbaar een nieuwe firma en volgens contract eerst overeenkomst.

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

#9 , 21 dec 2011 19:14

Dus dan kan ik schadevergoeding vragen,en de nieuwe huurder ontzetten?

Franciscus
Berichten: 38607

#10 , 22 dec 2011 09:39

Zou kunnen maar gezien wij niet over alle gegevens beschikken best eens met alles naar en advocaat gaan.
Wij hebben uw contract niet noch wat is overeengekomen later noch wat in de brieven staat

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

#11 , 22 dec 2011 22:13

om hem in gebreke te stellen wegens het nog niet betalen van de huurgeld,moet dat een aangetekende of een gewone per post brief,en wat indien hij dat steeds weigert,moet ik me dan tot een vrederechter wenden :? ?

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 23 dec 2011 11:05

Brieven over dergelijke zaken ALTIJD AANGETEKEND versturen, met daarbij mogelijks nog een kopij via de gewone post.

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

#13 , 25 dec 2011 03:31

Dus als ik het goed begrijp,als een huurder zijn zaak overdraagt aan een nieuwe huurder,en zolang hij niet definitief stopt is er geen reden om een nieuw huurovereenkomst te tekenen,maar indien de oude huurder de zaak overlaat en definitief stopt met deze zaak(pizzeria),dan verzuimt hij onze huurovereenkomst,zelfs indien ik toestemde met de overname?


merry x-mas to all

Terug naar “Handelspraktijken”