niet mogen optreden wegens franstalig

Pluisje10
Topic Starter
Berichten: 12

Re: niet mogen optreden wegens franstalig

#16 , 18 dec 2011 13:54

Klacht neerleggen waarvoor en waar?
En vooral tegen wie?
Doe aub geen voorstellen meer zelfs niet telefonisch.
Als tegenpartij dat opneemt bent u de pineut.
Nu wat mij betreft wat bent u een boekingsagentschap, een opdrachtgever, een tussenpersoon een makelaar een particulier, een firma met BTW en ondernemingsnummer.
Hebt u een contract afgesloten en in dat geval met wie de eindklant, het boekingskantoor, de artiest die moest optreden.

Als u het weet ??
Stel hij moet verhaaltjes vertellen aan Nederlandstalige kinderen.
Wat komt een procureur doen in het verhaal?
Hebt u enig idee wat of wie een procureur is???
Weet ik veel, bij de politie omdat ik de factuur niet wil betalen, ofwel bedoelt hij om onmiddellijk de zaak voor de rechtbank te dagen.
Mag je zomaar iets opnemen zonder medeweten van de andere partij, en dit dan gebruiken in een rechtszaak?
Ook heb ik er niet echt problemen mee om zijn onkosten te betalen, want dat zou ik in zijn plaats ook eisen.
Wat ik ben... ik weet het zelf niet. Ik heb met niemand een contract, noch de eindklant, noch het artiestenbureau, noch de artiest.
Ik kreeg een aanvraag van het bureau voor hun klant, die ikzelf niet kon uitvoeren, om dit bureau te helpen, heb ik een
collega voorgesteld, waarbij ik op zijn prijs een commissie heb gerekend voor het aanbrengen.
Ik heb wel degelijk een BTW- en ondernemingsnummer als eenmanszaak.

En hij moet geen verhaaltjes vertellen, het was een magische act, goochelen, ...
Toen hij dit niet mocht, heeft hij voorgesteld om ballonnen te plooien voor de kinderen, wat al helemaal zonder woorden kan.
Maar toen heeft de klant (gemeenschapswacht) hem gezegd dat hij eerst moest bellen naar de procureur om te vragen
of het optreden wel mocht doorgaan en dat werd geweigerd. Ik weet ook niet of dat verhaal ook maar klopt, want ik
kan noch het artiestenbureau, noch de eindklant bereiken. Ook heeft de artiest dit telefoongesprek niet gehoord.
Hij heeft zich mijns inziens snel laten afschepen, in plaats van mij te laten proberen onderhandelen met de klant.
Maar hij voelde zich naar eigen zeggen bedreigd door de organisatie daar en besliste om zich zo snel mogelijk uit de voeten te maken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pluisje10
Topic Starter
Berichten: 12

#17 , 18 dec 2011 14:05

Nu heb ik net vastgesteld dat de factuur niet van hem persoonlijk komt. Het komt van een a.s.b.l. (= v.z.w.)
Hij zei me aan telefoon dat hij geen statuut heeft om facturen te sturen, dus via deze vereniging wordt
gefactureerd...??? Hij moet deze vereniging zogezegd wel betalen voor hun diensten (wat deze zijn weet ik niet:
opmaak van de factuur? of misschien treedt hij dan op via een interimbureau via hen???).
Het wordt dus alleen nog maar ingewikkelder!!! En dus is het de a.s.b.l. die mij voor de rechtbank wil dagen als
ik niet betaal.

Franciscus
Berichten: 38587

#18 , 18 dec 2011 15:03

De politie is zo wie zo niet bevoegd.
Alvorens naar de rechtbank te kunnen stappen zal er eerst een correcte factuur (dus iets dat aan de vormvereisten voldoet moeten gestuurd worden) en dan niet betaald worden.
Er kan ook verzet tegen de factuur worden aangetekend.
Ik denk dat u best wacht tot u het boekingskantoor kan bereiken.
( dan op zijn minst eens een babbel doen met ten minste uw boekhouder)
Wie wat moet betalen en wie waarvoor verantwoordelijk is zal eerst moeten bepaald worden.
Wat heeft de taal te maken met een act als deze woordenloos is.
Wat heeft een procureur ...u weet wat die funktie is met deze zaak te maken
Gemeenschapswachten zijn volgens mij een (gemeentelijke/overheid) bevoegdheid dus een 'soort van ambtenaren'
http://www.belgium.be/nl/justitie/veili ... hapswacht/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Pluisje10
Topic Starter
Berichten: 12

#19 , 18 dec 2011 15:43

Ik weet ook niet wat de procureur met deze zaak te maken heeft, maar de artiest beweert dat de gemeenschapswacht contact opgenomen had met de procureur omdat
hij niet wist of hij het optreden mocht laten doorgaan of niet, maar anderzijds kan het evengoed zijn dat de artiest dit verkeerd begrepen heeft,
maar wat wel vaststaat is dat hij niet mocht beginnen omwille van het feit dat hij franstalig is.
Ligt de fout dan bij deze gemeenschapswacht? Want ik lees op uw link dat ze bevoegd zijn om "inbreuken tegen de gemeentelijke reglementen (GAS)
vast te stellen", maar in de reglementen van de stad vind ik niets terug over het feit dat je niet frans zou mogen praten...

Ik weet dat dit allemaal vré hypothetisch is want het kan evengoed zijn dat het artiestenbureau het geld ontvangen heeft en ons
gewoon uitbetaald.. Maar ik weet graag op voorhand waar ik een beetje aan toe ben, vooral als die artiest in kwestie meteen onmiddellijk begint te dreigen!
Kan de gemeenschapswacht zijn geld (indien betaald) terug eisen? Of mocht het nog niet betaald zijn, kunnen wij dan de klant het geld eisen omwille
van onrechtmatig weigeren van de artiest?

En wat de vzw betreft dacht ik hetvolgende:
Een vzw mag winst maken op voorwaarde dat de winst niet aan de leden wordt uitgekeerd.

Ik weet natuurlijk niet of hij een lid is en nog minder of hij wel over enig statuut beschikt om op te treden...

Pluisje10
Topic Starter
Berichten: 12

#20 , 18 dec 2011 15:48

Ik heb het opgezocht en hij is blijkbaar de voorzitter van de vzw.. Hij liegt er nog bovenop want hij beweerde dat het een
vereniging van artiesten was en hij niet instond voor het feit dat ze verdere stappen ondernemen, zodat wij hem
niet als boeman zagen..

Franciscus
Berichten: 38587

#21 , 18 dec 2011 20:25

Gas wetgeving is Gemeentelijk administratief sanctie recht ( let op het eerste woord)
sanctionerende ambtenaar is een jurist geen procureur.
Procureur is hoofd parket.
Ik denk niet dat een gemeenschapswacht contact zou opnemen met een procureur ( in dienst)
Heel raar verhaal en nu nog raarder langs de beide kanten.

Zorgen dat je morgen zeker meer info bekomt en ZEKER geen mailtjes of gesprekken meer voeren waarin je toezegt iets te betalen.

bartvdv
Berichten: 1911

#22 , 18 dec 2011 20:54

Toch wel een vreemde redenering. De TS stuurt in zijn plaats een vervanger naar een animatie omdat hijzelf niet kan gaan - verwacht zelfs commissieloon. De animatie kan niet doorgaan omdat de man Franstalig is. Het lijkt mij dan toch dat de TS de gage van de vervangende artiest zal moeten betalen. Van wie de factuur of nota ook mag uitgaan.

Moraelin
Berichten: 319

#23 , 19 dec 2011 13:11

Ik heb niet alles gelezen maar bent u zeker dat deze artiest u niet in het ootje neemt ? Ik denk mss nu clichematig maar als hij zijn best niet gedaan heeft om de zaak goed op te lossen maar het onmiddellijk afgetrapt heeft dan vind ik dat eerlijk gezegd eerder zijn probleem. En we weten allemaal dat bepaalde walen nogal hautain kunnen overkomen en dat dit al snel in het verkeerde keelgat schiet.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 19 dec 2011 15:51

Heb je al eens kontakt opgenomen met de organisator van dat event? Zo hoor je ook de andere kant van het verhaal.

Pluisje10
Topic Starter
Berichten: 12

#25 , 05 jan 2012 01:29

Het is al een tijdje geleden; maar dit wegens de feestdagen (beste wensen uiteraard!) en ook omdat er een "doorbraak" was in de zaak.. Of dat dacht ik toch.
Ik kreeg een mail van de artiest dat ik de factuur mocht annuleren en dat ik ook geen moeite moest doen om zijn kosten vergoed te krijgen, dus
ik dacht dat de kous hiermee af was. Ik heb dit dan ook zo gemeld aan het ander bureau en zij hebben dat op hun beurt aan de klant doorgespeeld.
De artiest heeft trouwens ook verklaard aan de organisator (klant) dat hij begrijpt dat de klant niet wil betalen omdat hij niet opgetreden heeft, hiervan heb ik een mail van de organisator.
Nu opeens krijg ik een mail van de vzw die de factuur had opgemaakt dat de mail van de artiest (waarin hij de factuur annuleert) geen enkele reden is om de factuur niet te betalen
en ze zullen nog altijd deze betaling eisen via de bevoegde instanties. Ik begrijp er niets van! Daarenboven is het zo dat de artiest de voorzitter
is van de VZW!! Ofwel lijdt die man aan schizofrenie.. Nu stuurde hij laatst dat er een statuutwijziging was gebeurd deze zomer en dat hij
niet langer de voorzitter was. Ik heb het Belgisch staatsblad geraadpleegd en er staat dat er inderdaad wijzigingen zijn gebeurd, maar er
staat enkel dat zijn dochter niet langer secretaris is, maar dat zij vervangen is door een ander..Mocht de voorzitter vervangen zijn, zou dat toch ook gemeld worden?
Ik ben het eerlijk gezegd echt moe, want alle berichten stuurt hij in het frans (tientallen mails, misschien klacht indienen wegens stalking?) en ik moet ook mijn tijd en energie in de vertalingen steken en daarbij is het nog eens dialect of foute spelling.
Is het ok als ik gewoon niet reageer? Hij heeft zelfs een bericht op zijn blog gepost om mensen te waarschuwen voor mij als artiest, dat ik
een oplichter ben, en dit met mijn volledige naam, adres, telefoonnummer, MAG DIT ZOMAAR?. Ik heb de site gecontacteerd en zij hebben het er gelukkig afgehaald.
Maar hij heeft het ook op zijn facebook gepost. Kan ik hiervoor klacht indienen bij de politie wegens laster en eerroof?
Wat een start van het nieuwe jaar...
Bedankt voor jullie antwoorden!

gilops
Berichten: 156

#26 , 05 jan 2012 07:04

"Kan ik hiervoor klacht indienen bij de politie wegens laster en eerroof? "
Ik zou hem EERST een aangetekende brief sturen met
- de valse beschuldiging dat U een oplichter bent
- de vraag de bewuste informatie te verwijderen
- met een kopie van zijn mededeling ( mail / datum ) dat U zijn factuur mocht annuleren
Zoniet zal U een PV laten opmaken

Pluisje10
Topic Starter
Berichten: 12

#27 , 05 jan 2012 10:27

Ik begrijp er echt niks meer van... Ik heb teruggemaild dat de mail van de artiest volstaat om de factuur niet te betalen, waarop ze opnieuw
10tallen mails hebben gestuurd dat ik het wel moet betalen want dat ik in fout ben.
Nu kreeg ik deze ochtend een mail van nog een andere persoon van de ASBL, zij staat wel nergens vermeld in hun statuten, dat
de factuur mag geannuleerd worden daar zij niet op de hoogte waren van de mail van de artiest... en dat ik deze mail moet bevestigen.
Ik denk dat ze hun zaakjes niet zo goed op orde hebben? Kan ik dit nu vertrouwen en eindelijk deze zaak afsluiten??

Franciscus
Berichten: 38587

#28 , 05 jan 2012 13:06

Als die andere persoon geen functie heeft, hoe kan die dan beslissingen nemen?
U kan al vragen welke bevoegdheid deze persoon heeft, of er een vermelding in staatsblad is van haar bevoegdheid.
Alle gegevens bijhouden - ook de vermeldingen op die site.

Dit is zo wie zo laster of eerroof een aangifte lijkt me dan ook opportuun - zeker om de zaken van facebook te krijgen. U hebt dan een PV nr dan weten ze dat u een gerechtelijke procedure hebt opgestart.

Terug naar “Handelspraktijken”