niet mogen optreden wegens franstalig

Pluisje10
Topic Starter
Berichten: 12

niet mogen optreden wegens franstalig

#1 , 17 dec 2011 21:25

Beste

Ik zit met volgende vervelende situatie en vroeg mij af of u mij wat raad kon geven...

Ik werd gecontacteerd door een artiestenbureau om een bepaalde animatie te verzorgen in Vlaanderen.
Ikzelf was niet beschikbaar en ben ook niet gespecialiseerd in dat soort animatie, maar ik ken een collega
en hij kon dit wel doen. Hij is naar mijn weten, zowat de enige die deze animatie uitvoert, maar hij is franstalig.
Ik meende dat de act niet veel woorden nodig had, dus ik dacht dat het geen probleem zou zijn en hij kan
wel een woordje nederlands.
Er werd ook nooit uitdrukkelijk gevraagd dat de animatie in het nederlands moest.
Daarnaast heb ik geen contract, noch met de artiest, noch met het artiestenbureau. We hebben alle onderhandelingen
via mail gedaan en ik kreeg een commissie op de artiest. Ik fungeer als tweede tussenpersoon.

Nu kreeg ik deze middag telefoon van de artiest dat hij niet mocht beginnen met optreden omdat hij niet nederlandstalig was.
Hij zou zelfs beboet worden mocht hij toch frans praten. De klant in kwestie had contact opgenomen met de procureur
om te weten of de artiest mocht beginnen en dat werd formeel geweigerd.
Hij is dan vertrokken en heeft hij mij toen hij terug thuis was gebeld. Dit vind ik ambetant want zo kreeg ik nooit de kans om
alsnog te onderhandelen met de klant en de animatie op één of andere manier toch te laten doorgaan, desnoods zonder woorden!
Maar ik vraag mij af of dit wel mag volgens de wet? Een franstalige artiest weigeren in Vlaanderen?
De artiest had wel voorgesteld om een alternatieve animatie op te voeren waarbij hij geen woorden nodig had, maar ook
dit werd hem naar eigen zeggen geweigerd. Maar ik denk dat het probleem ook was dat hij voor dit onderhandelen toch frans praatte
en ze hem misschien niet goed begrepen.

Nu heb ik ondertussen via mail de factuur ontvangen van de artiest, waarop hij de betaling van zijn volledige gage eist.
Er werd via mail afgesproken dat hij contant moest afrekenen met de klant, maar hij heeft dit niet gedaan omdat de klant
hem vertelde dat hij de betaling via overschrijving had gedaan naar het artiestenbureau (de eerste tussenpersoon).
Maar ik vertrouw dit voor geen haar want er werd vooreerst gevraagd of betaling via overschrijving mogelijk was en het
antwoord hierop was uitdrukkelijk negatief. De factuur zou contant betaald worden.
Het kan nu evengoed zijn dat de artiest in kwestie wel afgerekend heeft met de klant en dan zou ik mijn commissie moeten
factureren naar hem. Ik kan noch de klant, noch het artiestenbureau bereiken, dus ik heb geen bevestiging van de betaling.
Wanneer de betaling naar mij gebeurt, zal ik uiteraard de artiest betalen, maar ben ik verantwoordelijk als (tweede) tussenpersoon
voor de betaling van de artiest? (ook al volgt hij onze afspraken niet van contante betaling)?
Wat is mijn rol in dit verhaal? Moet de artiest de klant niet rechtstreeks aanspreken voor zijn geld? Of moet hij mij als
'boekingskantoor' aanspreken en moet ik dit dan verhalen op het artiestenbureau en zij op hun beurt op de klant?
(nogal omslachtig, toch?)
Het gaat overigens niet om zo'n groot bedrag € 300. De commissie die ik zou krijgen, doet mij er zelfs niet om, die wil ik zelfs laten vallen.
Ben ik verplicht om zijn factuur te betalen? Het stelt ook niet veel voor zijn factuur, een blaadje met mijn naam, zijn naam, het
bedrag en als vermelding 'betaling bij ontvangst', geen verkoopsvoorwaarden of niks..
Hij heeft dit ook via mail gestuurd.

Ik weet niet of het bureau een overeenkomst heeft met de klant, die misschien een clausule bevat waarbij de klant toch het
volledige bedrag moet betalen wanneer hij annuleert binnen een te korte periode.
Ik weet ook niet hoe hun relatie is, of het om een vaste klant gaat maw. Maar ik weet wel dat ik momenteel in een slecht daglicht wordt
geplaatst tav het bureau en natuurlijk ook schade oploop. Ik treed niet vaak op als tussenpersoon om zulke situaties te vermijden: wat je zelf doet,
doe je beter.

De artiest dreigt ook om mij voor de rechtbank te dagen indien ik zijn factuur niet betaal.
Hij woont in Charleroi, moet ik dan daar voor de rechtbank verschijnen?

Uiteraard vind ik het op zijn plaats dat hij vergoed wordt voor zijn onkosten (transport en parking), maar kan hij het volledige bedrag eisen
wanneer hij niet heeft opgetreden?

Ik vind dit een ontzettend vervelende zaak en wat verduidelijking van mijn en/of zijn rechten zijn steeds welkom.
Vriendelijke groet en alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Pluisje10 op 17 dec 2011 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 dec 2011 21:37

wat is de "animatie"? Als het een animatie is voor een schepencollege tijdens dienst, lijkt me het logisch dat dit in het Nederlands moet. Als het een striptease is voor "de bond van tandenloze 99-jarigen", denk ik dat eerder het nonnetje die in het rusthuis helpt iets teveel van haar tak maakte.

Pluisje10
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 17 dec 2011 21:41

Aangezien ikzelf geen rechtstreeks contact heb gehad met de klant, kan ik het niet met zekerheid zeggen, maar uit de verklaring van de artiest dacht ik
eruit op te maken dat het om de gemeenschapswachten ging, maar ik weet niet of het een feest voor hun 'personeel' was ofdat zij gewoon
deze animatie organiseerden voor de kerstmarktbezoekers.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 17 dec 2011 22:00

U heeft op mail staan dat hij zelf ging afrekenen met de klant? En u bevestiging dat hij daar mee akkoord ging?
De artiest heeft tevens een contract met het artiestenbureau?
U heeft bevestiging van wie dat u een commissie krijgt?

Indien u dit alles op papier heeft staan, zou ik deze man laten dreigen. Tevens een factuur opmaken voor uw commissie: het is niet uw verantwoordelijkheid dat de klant die persoon naar huis stuurt.
U bent in het hele verhaal (zoals ik het heb begrepen) enkel betrokken bij het in contact brengen van de artiest en het bureau: wat daar buiten gebeurt is niet uw verantwoordelijkheid.

Pluisje10
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 17 dec 2011 22:05

Ik heb dit inderdaad aan de artiest doorgebriefed (via mail) dat hij contant moest afrekenen, maar hij heeft dit enkel mondeling bevestigd.
De artiest heeft geen contract met het artiestenbureau, zij kennen elkaar niet, de contacten verliepen via mij.
Ik heb het artiestenbureau de gage en mijn wettellijk toegestane commissie afzonderlijk doorgestuurd, zoals dit hoort en hierop heeft
hij bevestigd voor de prijs. Ik vermoed dat hij daar nog een commissie heeft opgerekend en dit aan de klant heeft doorgestuurd.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 17 dec 2011 22:12

Wel, dan moet u bij het bureau vragen of de klant aan hen betaald heeft of niet. Indien wel, moet u de centen bij hen halen, indien niet, bij de artiest.

Pluisje10
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 17 dec 2011 22:18

Ok, en zijn factuur betwist ik waarschijnlijk best via aangetekend schrijven dan?

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 17 dec 2011 23:09

Inderdaad, tenzij er rechtstreeks betaald is aan het bureau: dan is zijn factuur correct.

Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 dec 2011 00:21

Factuur: vormvereisten.
Het woord factuur, een oplopend volgnummer, de datum en plaats van opstellen.
De reden van het opstellen een goed of dienst. Omstandige omschrijving, vermelding van kosten enz enz .
De maatstaf van heffing of vrijstelling.
Een wijze mogelijkheid tot betalen.

gilops
Berichten: 156

#10 , 18 dec 2011 06:12

Voor een bedrag van 300 Euro zou ik niet twijfelen om alles in der minne te regelen met de artiest van Charleroi.
Betaal hem, maar probeer je kosten later te recupereren door hem nog enkele keren te laten optreden in Vlaanderen.
En begeleidt hem dan de eerste keer.
Het komt ontzettend ontgoochelend en arrogant over voor een lokale organisator in een vlaams volks feestgebeuren dat onverwachts een belgisch artiest opdaagt die deze lokale organisator HEEL belachelijk maakt bij zijn publiek en zijn opdrachtgever. WAAROM ?
Heel waarschijnlijk heeft deze artiest als 1e zin gezegd : "Goededag, ik geen nederlands spreek. Permettez vous que je continue en français ?". Als hij dat gezegd heeft tegen iemand die op dat ogenblik zijn handen vol heeft als organisator en die heeft geen tijd om babysitt te spelen om her en der communautaire brandjes te blussen" tussen artiest en het publiek, dan is de oorsprong van het verhaal Uw grote onwetenheid over zulke zaken als tussenpersoon.
De Belgacom is ook zo dom om soms ééntalig franstalige brusselse techniekers te sturen naar vlaamse klanten in Vlaamse gemeenten rond Brussel.
Weet U wat dan vlaamse mensen met gezond verstand NIET doen ?
Als een natte dweil beginnen te kwijlen in het frans om Belgacom centjes laten verdienen in de naam van de "BELGISCHE EENDRACHT MAAKT MACHT".
Neen een gezonde Vlaming zegt tegen het BELGACOM-establishment : stuur mij een andere technieker.
En de franstalige technieker die geen moeite doet om meer dan 2 zinnen nederlands te spreken wordt niet binnengelaten.
Conclusie : betaal die 300 EURO, maar toon dat je zelf een goede belg bent door die franstalige begeleid enkele keren te laten optreden in de toekomst in Vlaanderen.

Oude Belg
Berichten: 3190

#11 , 18 dec 2011 10:01


Neen een gezonde Vlaming zegt tegen het BELGACOM-establishment : stuur mij een andere technieker.
Ben ik blij dat ik geen Vlaming ben maat Antwerpenaar. :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Justiceseeker
Berichten: 354

#12 , 18 dec 2011 11:24

Beste

Ik zit met volgende vervelende situatie en vroeg mij af of u mij wat raad kon geven...

Ik werd gecontacteerd door een artiestenbureau om een bepaalde animatie te verzorgen in Vlaanderen.
Ikzelf was niet beschikbaar en ben ook niet gespecialiseerd in dat soort animatie, maar ik ken een collega
en hij kon dit wel doen. Hij is naar mijn weten, zowat de enige die deze animatie uitvoert, maar hij is franstalig.
Ik meende dat de act niet veel woorden nodig had, dus ik dacht dat het geen probleem zou zijn en hij kan
wel een woordje nederlands.
Er werd ook nooit uitdrukkelijk gevraagd dat de animatie in het nederlands moest.
Daarnaast heb ik geen contract, noch met de artiest, noch met het artiestenbureau. We hebben alle onderhandelingen
via mail gedaan en ik kreeg een commissie op de artiest. Ik fungeer als tweede tussenpersoon.

Nu kreeg ik deze middag telefoon van de artiest dat hij niet mocht beginnen met optreden omdat hij niet nederlandstalig was.
Hij zou zelfs beboet worden mocht hij toch frans praten. De klant in kwestie had contact opgenomen met de procureur
om te weten of de artiest mocht beginnen en dat werd formeel geweigerd.
Hij is dan vertrokken en heeft hij mij toen hij terug thuis was gebeld. Dit vind ik ambetant want zo kreeg ik nooit de kans om
alsnog te onderhandelen met de klant en de animatie op één of andere manier toch te laten doorgaan, desnoods zonder woorden!
Maar ik vraag mij af of dit wel mag volgens de wet? Een franstalige artiest weigeren in Vlaanderen?
De artiest had wel voorgesteld om een alternatieve animatie op te voeren waarbij hij geen woorden nodig had, maar ook
dit werd hem naar eigen zeggen geweigerd. Maar ik denk dat het probleem ook was dat hij voor dit onderhandelen toch frans praatte
en ze hem misschien niet goed begrepen.

Nu heb ik ondertussen via mail de factuur ontvangen van de artiest, waarop hij de betaling van zijn volledige gage eist.
Er werd via mail afgesproken dat hij contant moest afrekenen met de klant, maar hij heeft dit niet gedaan omdat de klant
hem vertelde dat hij de betaling via overschrijving had gedaan naar het artiestenbureau (de eerste tussenpersoon).
Maar ik vertrouw dit voor geen haar want er werd vooreerst gevraagd of betaling via overschrijving mogelijk was en het
antwoord hierop was uitdrukkelijk negatief. De factuur zou contant betaald worden.
Het kan nu evengoed zijn dat de artiest in kwestie wel afgerekend heeft met de klant en dan zou ik mijn commissie moeten
factureren naar hem. Ik kan noch de klant, noch het artiestenbureau bereiken, dus ik heb geen bevestiging van de betaling.
Wanneer de betaling naar mij gebeurt, zal ik uiteraard de artiest betalen, maar ben ik verantwoordelijk als (tweede) tussenpersoon
voor de betaling van de artiest? (ook al volgt hij onze afspraken niet van contante betaling)?
Wat is mijn rol in dit verhaal? Moet de artiest de klant niet rechtstreeks aanspreken voor zijn geld? Of moet hij mij als
'boekingskantoor' aanspreken en moet ik dit dan verhalen op het artiestenbureau en zij op hun beurt op de klant?
(nogal omslachtig, toch?)
Het gaat overigens niet om zo'n groot bedrag € 300. De commissie die ik zou krijgen, doet mij er zelfs niet om, die wil ik zelfs laten vallen.
Ben ik verplicht om zijn factuur te betalen? Het stelt ook niet veel voor zijn factuur, een blaadje met mijn naam, zijn naam, het
bedrag en als vermelding 'betaling bij ontvangst', geen verkoopsvoorwaarden of niks..
Hij heeft dit ook via mail gestuurd.

Ik weet niet of het bureau een overeenkomst heeft met de klant, die misschien een clausule bevat waarbij de klant toch het
volledige bedrag moet betalen wanneer hij annuleert binnen een te korte periode.
Ik weet ook niet hoe hun relatie is, of het om een vaste klant gaat maw. Maar ik weet wel dat ik momenteel in een slecht daglicht wordt
geplaatst tav het bureau en natuurlijk ook schade oploop. Ik treed niet vaak op als tussenpersoon om zulke situaties te vermijden: wat je zelf doet,
doe je beter.

De artiest dreigt ook om mij voor de rechtbank te dagen indien ik zijn factuur niet betaal.
Hij woont in Charleroi, moet ik dan daar voor de rechtbank verschijnen?

Uiteraard vind ik het op zijn plaats dat hij vergoed wordt voor zijn onkosten (transport en parking), maar kan hij het volledige bedrag eisen
wanneer hij niet heeft opgetreden?

Ik vind dit een ontzettend vervelende zaak en wat verduidelijking van mijn en/of zijn rechten zijn steeds welkom.
Vriendelijke groet en alvast bedankt
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Maar ik vraag mij af of dit wel mag volgens de wet? Een franstalige artiest weigeren in Vlaanderen?"

"Te gek voor woorden". Zou U een Becaud of Aznavour zijn "tour de chant" geweigerd zien in Vlaanderen (waar beide artiesten trouwens zeer geliefd zijn of waren)? En de organisator met de procureur bellen om te weten of...? Dit is duidelijk acute discriminatie met een volkomen "idioot" excuus... .

"Nu kreeg ik deze middag telefoon van de artiest dat hij niet mocht beginnen met optreden omdat hij niet nederlandstalig was. Hij zou zelfs beboet worden mocht hij toch frans praten. De klant in kwestie had contact opgenomen ...Maar ik vraag mij af of dit wel mag volgens de wet? Een franstalige artiest weigeren in Vlaanderen?

Dit lijkt me werkelijk zware onzin. Een organisator die de procureur belt om te weten... .

"Nu heb ik ondertussen via mail de factuur ontvangen van de artiest, waarop hij de betaling van zijn volledige gage eist...". Was de factuur volgens afspraken aan U te richten? Aan het artiestenbureau of aan de organisator rechtstreeks? Want U schrijft: "Er werd via mail afgesproken dat hij contant moest afrekenen met de klant, maar hij heeft dit niet gedaan omdat de klant hem vertelde dat hij de betaling via overschrijving had gedaan naar het artiestenbureau (de eerste tussenpersoon)".

Een mooie "soep" en paniekerige "artistieke" improvisatie... (paniekvoetbal)?

Definieer eerst wie zich tot wat heeft geëngageerd met betrekking tot betalingen. Als U het niet bent, en enkel een commissieloon dient op te strijken, kets de factuur af met een "verzet"schrijven via mail of AS. Informeer bij de organisator en het artiestenbureau (de uiteindelijke opdrachtgever?) wie wanneer en hoe heeft betaald? Gezien de "talentloze" soep aan afspraken, zou ik elke vorm van commissie sowieso afwijzen, als is het maar voor de vorm.

Justiceseeker

Pluisje10
Topic Starter
Berichten: 12

#13 , 18 dec 2011 12:55

Het artiestenbureau is een vaste klant waar ik geregeld, bijna maandelijks zelf voor optreed, dus wij maken zelden een contract op,
want ik heb nog nooit geen problemen gekend met hen. We sturen allebei een bevestiging via mail.
De klant zou contant afrekenen met de artiest omdat het optreden nogal last-minute werd geregeld en we geen zicht zouden
hebben of de betaling via overschrijving daadwerkelijk zou uitgevoerd zijn, volgens het artiestenbureau.
Daarom heeft hij voorgesteld dat de artiest contant afrekent met de klant en dan de commissies afrekent met mij, zoals
ik de artiest ook heb doorgebriefed.
En ik heb van mijn kant ook geen contract met de artiest omdat ik veronderstel dat het een vriendschappellijke collega is/was..
Ook enkel een bevestiging via mail.
Ik had de artiest al gemaild dat ik aan het uitzoeken ben of de betaling reeds is gebeurd, maar momenteel heb ik nog niemand
kunnen bereiken van het bureau daar zij in het buitenland zijn voor zaken.
En daarop kreeg ik onmiddellijk een boos telefoontje en mail dat als ik de factuur niet onmiddellijk betaal, hij maandagochtend
klacht neerlegt. Maar ik dacht dat er wettelijk een periode werd vastgesteld waarop je een factuur moet betalen?
En dan moet hij nog herinneringen sturen (aangetekend)? Maar dan denk ik er ook aan dat ik binnen een bepaalde periode
de factuur moet betwisten of niet..? Maar aangezien ze geen algemene verkoopsvoorwaarden hebben, kan ik niet weten
hoe ze dit toepassen? Zijn er algemene regels hieromtrent? Er staat enkel dat ik moet betalen bij ontvangst?


Als het toch zover zou komen dat er een rechtszaak van komt, moet ik dan naar Charleroi? Zal de zaak dan in het Nederlands
behandeld worden voor mij? Want mijn frans is ook nogal basis. Ik heb reeds met de andere artiest in Vlaanderen opgetreden
waarbij ik m'n beste frans bovenhaalde om met hem te communiceren en hij z'n beste nederlands, dus ik begrijp het echt niet
waarom hij niet mocht beginnen dan. En staat daar werkelijk een boete op als je frans spreekt???

@gilops ik denk jammer genoeg niet dat er nog een samenwerking mogelijk is tussen mij en de artiest, nadat hij me aan telefoon
uitschold voor al wat lelijk is en constant dreigt om verdere stappen te ondernemen, terwijl ik momenteel nog niet het
fijne van de zaak weet zelfs. Ik heb m'n lesje wel geleerd; zoals ik zei je doet het beter zelf of je weigert de aanvraag omdat je zelf
de animatie niet kunt uitvoeren. Maar ik deed het enkel om dat andere bureau te helpen...
Ik heb ook al voorgesteld dat ik zijn onkosten sowieso vergoed, maar ook daarop reageert hij met dreigingen als klacht neerleggen,
dus veel in der minne regelen zit er niet in!

Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 dec 2011 13:12

Klacht neerleggen waarvoor en waar?
En vooral tegen wie?
Doe aub geen voorstellen meer zelfs niet telefonisch.
Als tegenpartij dat opneemt bent u de pineut.
Nu wat mij betreft wat bent u een boekingsagentschap, een opdrachtgever, een tussenpersoon een makelaar een particulier, een firma met BTW en ondernemingsnummer.
Hebt u een contract afgesloten en in dat geval met wie de eindklant, het boekingskantoor, de artiest die moest optreden.

Als u het weet ??
Stel hij moet verhaaltjes vertellen aan Nederlandstalige kinderen.
Wat komt een procureur doen in het verhaal?
Hebt u enig idee wat of wie een procureur is???

Mariette
Berichten: 2507

#15 , 18 dec 2011 13:41


Neen een gezonde Vlaming zegt tegen het BELGACOM-establishment : stuur mij een andere technieker.
Ben ik blij dat ik geen Vlaming ben maat Antwerpenaar. :lol:
dan heeft u zeker nog niet gehoord van die TWEETALIGE elektrieker die in Wallonie de deur werd gewezen omdat hij geen franstalige Waal was?

Terug naar “Handelspraktijken”