zelfstandige in bijberoep, minimuminkomen

berd
Topic Starter
Berichten: 5

zelfstandige in bijberoep, minimuminkomen

#1 , 08 dec 2011 16:51

Ik zou graag in bijberoep gsm toestellen verkopen.
Ik weet waar ik mijn toestellen kan aankopen.

Maar moet je een minimuminkomen per maand hebben?
Vanaf wanneer is zoiets rendabel? Want de eerste maanden zal ik misschien met moeite bv 200 euro winst/maand maken?

Sociale bijdragen etc moeten ook betaald worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee
Berichten: 565

#2 , 09 dec 2011 08:27

Eens praten met een boekhouder misschien?

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 09 dec 2011 20:35

iedere handelsactiviteit wordt voorafgegaan door een businessplan. Met andere woorden de bepaling van het product, de bepaling van de markt, de manier waarop deze markt te benaderen
etc etc etc. Kosten/baten analyse is daarbij één van de belangrijkst elementen.
zomaar dat gaan beslissen out of the bleu is een zeer slechte basis en hoofdoorzaak van vele mislukkingen.
Ik zie de gsm markt nu niet echt meer uitblinken inzake winstmarges. En hoe gaa tu in godsnaam concureren tegen de reeds gekende en grote tot zeer grote aanbieders die per maand
duizenden misschien al meer dan tienduizend gsm's over de toonbak zien gaan en die dus in die kwantiteiten ook aankopen. Wat denkt u zelf ? Hoeveel tienduizenden, honderduizenden
hebt u op de zijkant liggen om uw ingangsticket voor deze prijzenslagmarkt te betalen ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

berd
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 10 dec 2011 20:12

Het gaat hier maar over iets kleinschalig zoals http://www.sergevandermaesen.be" onclick="window.open(this.href);return false; hoor.

Meer uit hobby/interesse in telecomsector.
Natuurlijk wil ik er ook extra door verdienen maar dat zal natuurlijk niet veel zijn.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 10 dec 2011 22:39

Misschien op de website de wetgeving eens updaten?
OUD
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

NIEUW
http://statbel.fgov.be/nl/modules/regul ... arche2.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

:D

tombe
Berichten: 136

#6 , 12 dec 2011 01:12

In bijberoep heb je een hoofdberoep waar je inkomsten uithaalt. Je hebt daardoor geen minimuminkomen nodig. Tot een bepaald bedrag (is niet hoog overigens), heb je zelfs geen ondernemingsnummer nodig. Als je bovendien al sociale bijdrage betaalt voor je hoofdberoep, vallen die doorgaans ook wel mee voor je bijberoep (kunnen zelfs onbestaande zijn) tenzij je natuurlijk gigantisch veel omzet draait meteen.

Om voorzichtig te starten, zou ik dan ook zeker starten in bijberoep aanraden. Heb dat zelf ook gedaan en je kan wel een hoofdjob ernaast gebruiken bij aanvang. Je draait immers niet meteen winst (of zelfs break even).

Je hebt overigens ook geen businessplan nodig in bijberoep, tenzij je bij de bank plant aan te kloppen. Niettemin is doordacht handelen altijd aan te raden. Anderzijds had ik zelf bij aanvang ook geen uitgeschreven businessplan en is het ook zonder aardig gelukt. Meer nog, je leert zo snel zoveel bij dat je het businessplan constant zou moeten herschrijven.

En een tip: denk heel goed na over je statuten. Zelfs als je denkt alles te hebben, zie je nog snel iets over het hoofd. Die aanpassen is nu niet zo'n kostenplaatje, maar toch spijtig geld in het begin...

Redrum
Berichten: 574

#7 , 12 dec 2011 09:57

In bijberoep heb je een hoofdberoep waar je inkomsten uithaalt. Je hebt daardoor geen minimuminkomen nodig. Tot een bepaald bedrag (is niet hoog overigens), heb je zelfs geen ondernemingsnummer nodig. Als je bovendien al sociale bijdrage betaalt voor je hoofdberoep, vallen die doorgaans ook wel mee voor je bijberoep (kunnen zelfs onbestaande zijn) tenzij je natuurlijk gigantisch veel omzet draait meteen.
Dit is foutieve informatie. Een zelfstandig bijberoep impliceert een ondernemingsnummer, of je inkomen nu hoog ligt of niet speelt geen rol. De enige wettelijke voorwaarde is dat je een hoofdberoep hebt waarin je minstens halftijds tewerk bent gesteld (of gelijkgesteld).

De sociale bijdragen hangen enkel af van je netto beroepsinkomen in je bijberoep, ze zijn niet afhankelijk van de sociale bijdragen in je hoofdberoep.

tombe
Berichten: 136

#8 , 12 dec 2011 16:10

Onzin, je hebt nog altijd de 'onbezoldigde zaakvoerder' die geen sociale bijdragen zal betalen (terwijl de firma wel inkomsten genereert) maar die wel afdraagt via zijn hoofdberoep (maar dat moet idd minstens halftijds zijn).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 dec 2011 19:49

Tombe geeft gelijk wanneer het een vennootschap betreft !

Maar in dit geval zal het wel niet zo zijn !
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tombe
Berichten: 136

#10 , 12 dec 2011 21:16

Zou eens informeren naar een gewone commanditaire vennootschap, maar kan natuurlijk niet goed inschatten wat jouw situatie precies is. Maar als starter lijkt het me vooral een noodzaak zo snel mogelijk minstens 'break even' te draaien en dan kan je meteen je onkosten wel op een degelijke manier betalen via je vennootschap (denk aan huur van deel van je woning, elektriciteit, gas,...). Van zodra het vlot begint te lopen kan je jezelf een loon verschaffen en pas dan moet je echt wakker liggen van de sociale bijdragen (maar dan kan je ze doorgaans ook dragen).

Informeer je echter wel goed want uit ervaring kan ik zeggen dat boekhoudkundige zaken niet zo simpel zijn. Ik werk zelf met een boekhouder (al heb je die in principe bij een GCV niet nodig, maar een goede boekhouder bespaart je geldt ipv een kostenpost te zijn). Evenmin moet je langs bij een notaris voor de oprichting...

Redrum
Berichten: 574

#11 , 13 dec 2011 09:56

Onzin, je hebt nog altijd de 'onbezoldigde zaakvoerder' die geen sociale bijdragen zal betalen .
Dan is er een vennootschapsbijdrage. En TS wil er 'extra aan verdienen' en is me dunkt niet van plan een meerpersonenvennootschap op te richten. Met een simpele statutaire benoeming tot onbezoldigd zaakvoerder zou ik tegenwoordig trouwens serieus oppassen.

tombe
Berichten: 136

#12 , 13 dec 2011 22:41

De eerste drie jaar word je dacht ik vrijgesteld van de vennootschapsbijdrage (wel mits je aan de voorwaarden voldoet, maar op het eerste zicht lijkt dit me hier ok). Die 'meerpersonenvennootschap' hoeft evenmin een struikelblok te zijn. Zelf 99% van de aandelen en inderdaad een tweede met 1%, waarbij in de statuten eea verduidelijkt wordt.

Oppassen lijkt me vooral nodig als je sjoemelt (tenzij ik iets over het hoofd zie. Dan hoor ik dit graag. Ik zit nl in deze situatie). Als je sjoemelt doet, moet je ook de gevolgen maar dragen natuurlijk. Ik heb zelf voor dit systeem gekozen omdat het je in het begin de ruimte geeft te groeien zonder te veel overbodige kosten. Je moet immers genoeg investeren bij de opstart. Van zodra er genoeg omzet wordt gedraaid, pas je zoiets natuurlijk best aan (ook in je eigen belang).

Terug naar “Handelspraktijken”