Ik zit in de high-end audio business waarbij het gebruikelijk is max 15% korting te geven op nieuw materiaal aan trouwe klanten of aan eerste klanten die meerdere zaken tegelijk bestellen. Dit is de gangbare manier van werken.
Nu is er een winkel waarvan ik de naam niet ga noemen die op alles zonder veel moeite 25% korting geeft.
Hij is bij veel importeurs daardoor al heel wat merken kwijt geraakt, maar laat deze doodleuk op zijn website staan zonder ze er terug af te halen.
Het merk in kwestie waarop hij zoveel korting geeft, mag niet eens online verkocht worden. Sterker nog, er is een communiqué rondgegaan van de fabrikant dat geen enkele importeur wereldwijd aan deze oneerlijke concurrent mag leveren, maar voortaan heeft hij een nieuwe strategie gevonden om de mensen voor een merk wat ik ook doe en waarmee ik naam & faam in België heb gemaakt, toch te blijven lokken ondanks het verbod:
"These products are not available in our online shop. Experience these nice products after personal appointment in our showroom."
Mag een winkel systematisch zwaar onder de gangbare marktprijs verkopen? Is dit geen vorm van oneerlijke concurrentie ?
Ik wil dit nog even toelichten: het merk wat ik verkoop verwacht dat wij de toestellen hebben staan, een volwaardige demo kunnen organiseren, en het toestel kunnen inregelen op de installatie van de klant. Sterkert nog, op de topmodellen moeten wij zelfs de inregeling thuis verplicht bij de klant doen.
Deze oneerlijke concurrent veegt al deze eisen aan zijn laars, heeft geen enkel toestel staan en kan de toestellen niet inregelen, en in e-mailtjes met deze winkel onder een fake gmail account blijkt dat we zonder veel moeite 25% korting krijgen. Hij levert 0 service maar maakt het merk wel daardoor kapot.
Kunnen we dit soort valse concurrenten voor de rechtbank trekken ?