oneerlijke concurrentie winkel

ub4b
Topic Starter
Berichten: 154

oneerlijke concurrentie winkel

#1 , 07 dec 2011 02:25

Ik zit in de high-end audio business waarbij het gebruikelijk is max 15% korting te geven op nieuw materiaal aan trouwe klanten of aan eerste klanten die meerdere zaken tegelijk bestellen. Dit is de gangbare manier van werken.

Nu is er een winkel waarvan ik de naam niet ga noemen die op alles zonder veel moeite 25% korting geeft.
Hij is bij veel importeurs daardoor al heel wat merken kwijt geraakt, maar laat deze doodleuk op zijn website staan zonder ze er terug af te halen.

Het merk in kwestie waarop hij zoveel korting geeft, mag niet eens online verkocht worden. Sterker nog, er is een communiqué rondgegaan van de fabrikant dat geen enkele importeur wereldwijd aan deze oneerlijke concurrent mag leveren, maar voortaan heeft hij een nieuwe strategie gevonden om de mensen voor een merk wat ik ook doe en waarmee ik naam & faam in België heb gemaakt, toch te blijven lokken ondanks het verbod:

"These products are not available in our online shop. Experience these nice products after personal appointment in our showroom."

Mag een winkel systematisch zwaar onder de gangbare marktprijs verkopen? Is dit geen vorm van oneerlijke concurrentie ?

Ik wil dit nog even toelichten: het merk wat ik verkoop verwacht dat wij de toestellen hebben staan, een volwaardige demo kunnen organiseren, en het toestel kunnen inregelen op de installatie van de klant. Sterkert nog, op de topmodellen moeten wij zelfs de inregeling thuis verplicht bij de klant doen.

Deze oneerlijke concurrent veegt al deze eisen aan zijn laars, heeft geen enkel toestel staan en kan de toestellen niet inregelen, en in e-mailtjes met deze winkel onder een fake gmail account blijkt dat we zonder veel moeite 25% korting krijgen. Hij levert 0 service maar maakt het merk wel daardoor kapot.

Kunnen we dit soort valse concurrenten voor de rechtbank trekken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 07 dec 2011 08:36

Waarschijnlijk niet, tenzij hij met verlies verkoopt; anders begaat hij geen inbreuk op de Belgische wetgeving. Zo te zien speelt hij in op de trend om online (hij heeft niet voor niets een .eu domein) te kopen tegen de laagste prijs (ik bestel ook vaak in het buitenland). Het is niet voor niets dat de meeste winkels in deze sector in Antwerpen gesloten zijn! Welk doelpubliek blijft dan over voor de klassieke winkels? De rijkere, veeleisende particulier (kleine markt, en deze kwaliteit materiaal vervang je niet zo snel), en de kleine veeleisende professional. Juridisch kan je waarschijnlijk niet veel doen : vergeet niet dat enkele nu grote spelers klein begonnen zijn met parallelimport, tot grote woede van de importeurs en de andere winkels, die toen (jaren tachtig) ook machteloos stonden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 07 dec 2011 08:42

Zolang de man zich aan de wettelijke regels houdt, is er toch geen probleem? Wat is eigenlijk het verschil tussen dit soort 'acties' en reklame voor waspoeder? Bovendien kan je niet iemand verbieden een bepaald product te verkopen als hij dat op een legale manier heeft kunnen aankopen (zelfs niet via paralelle import uit een ander land binnen de EG).

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 07 dec 2011 09:40

U kan dit natuurlijk melden aan het merk zelf, met de vraag dat ze dit zelf eens nagaan (secret shopper). Of het merk daar op wil ingaan, is hun keuze. Indien hij de contractuele voorwaarden schend, en de andere contractant daar geen probleem mee heeft, kan u, als derde, daar niets aan doen.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 dec 2011 10:24

Ik zou in elk geval zeer voorzichtig te werk gaan. Als ik Uw verhaal zo lees, lijkt mij dat heel de markt aan prijsafspraken doet en dat de zogenaamde valse concurrent hier niet aan mee doet. Prijsafspraken zijn ook verboden.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 dec 2011 10:47

Ik zou in elk geval zeer voorzichtig te werk gaan. Als ik Uw verhaal zo lees, lijkt mij dat heel de markt aan prijsafspraken doet en dat de zogenaamde valse concurrent hier niet aan mee doet. Prijsafspraken zijn ook verboden.
Voor prijsafspraken, zoals poster blijkbaar doet, kunnen zeer zware boetes gegeven worden door de overheid. Een handelaar mag aan eender welke prijs verkopen, voor zover het maar niet met verlies is. Als hij een dure Flatscreen wil verkopen met maar 1 € winst, zal niemand hem dat kunnen beletten, ook niet zijn concurenten.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 07 dec 2011 11:49

Persoonlijk lees ik hier niets dat op prijsafspraken zou wijzen. Indien de fabrieksprijs gekend is, en het serviceniveau dat men verwacht, vermoed ik dat de prijzen sowieso niet te veel van elkaar zullen liggen. Winkeliers gaan trouwens ook bij elkaar kijken naar de prijs, om al dan niet hun prijs daar aan aan te passen: als A erin slaagt om goed te verkopen aan prijs X, waarom zou B dan niet zijn prijs kunnen zetten op net iets meer, iets minder, of gelijk aan X?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 dec 2011 12:55

Men mag zelfs prijsvergelijkingen doen, zoals een zeer groot grootwarenhuis dit in de winkel op zeer veel artikelen het volgende afficheert " goedkoper dan bij winkel XX".
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”