vraag ivm zelfstandig bij beroep

kimmeke23
Topic Starter
Berichten: 39

vraag ivm zelfstandig bij beroep

#1 , 23 nov 2011 14:44

ik start binnenkort met een voltijdse job en zou in de weekends een bijberoep doen
maar dit is op zelfstandige basis (juwelen verkopen via homeparties dus zelf moet je niks investeren)
mijn vraag is nu zal ik dit kunnen aanvragen wegens ik in collectieve schuldbemiddeling zit bij een advocaat?
het enige wat ik zou moeten betalen is mijn inschrijving bij acerta
bdankt op een spoedig antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 23 nov 2011 15:13

Bespreek dit met uw schuldbemiddelaar. Als zijn advies negatief is, en u het er niet mee eens bent, kan u het voor de arbeidsrechter brengen, met steun van een pro deo advocaat. Het gene u verdient met uw bijberoep moet wel naar uw schuldbemiddelaar doorgestort worden, anders kan uw collectieve herroepen worden.

Amy1984
Berichten: 95

#3 , 05 dec 2011 16:39

Extra vraagje hierover. Als je eerst onder de limiet van 5580 euro omzet per jaar bleef en daardoor belastingsvrijstelling geniet, maar daarna er toch dreigt over te gaan, dan moet je dit per brief melden vermoed ik aan de belastingsdienst, maar moet dit per aangetekend schrijven of mag dat gewoon op de post?

Reclame

Justiceseeker
Berichten: 354

#4 , 05 dec 2011 19:01

Extra vraagje hierover. Als je eerst onder de limiet van 5580 euro omzet per jaar bleef en daardoor belastingsvrijstelling geniet, maar daarna er toch dreigt over te gaan, dan moet je dit per brief melden vermoed ik aan de belastingsdienst, maar moet dit per aangetekend schrijven of mag dat gewoon op de post?
Stel uw inkomsten starten op 1 januari 2012. Die zullen pas in 2013 worden doorgegeven en gedeeltelijk bijgevoegd worden bij uw inkomsten als bediende/arbeider nà aftrek van kosten en daarop wordt U dan belast. Blijft U onder de minimuminkomsten als bijberoep dan zal U in principe géén extra belastingen betalen.

Spreek ook met een boekhouder over sociale lasten, mogelijke BTW-aangiftes en aftrek, ziekenfonds, wetgeving, nieuwste regeringsmaatregelen voor zelfstandigen, enz.
Bespreek dan ook met de schuldbemiddelaar waar U "open kaart" moet spelen. U kan een eventuele tegenwerking van de advocaat zelf bij de arbeidsrechter aanvechten via een verzoekschrift.

Justiceseeker

Amy1984
Berichten: 95

#5 , 05 dec 2011 19:12

Euhm, maar moet dat nu gemeld per gewone brief of aangetekende brief? :)

Justiceseeker
Berichten: 354

#6 , 05 dec 2011 19:17

Euhm, maar moet dat nu gemeld per gewone brief of aangetekende brief? :)
Géén van beiden. Vraag aan een boekhouder hoe dit werkt.

Justiceseeker

jojan
Berichten: 739

#7 , 07 dec 2011 09:18

U moet altijd uw inkomsten aangeven. Zit u onder de limiet moet u geen belastingen betalen, zit u erover zal u er wel op belast worden. Deze aangifte doet u door DEEL 2 van de belastingsaangifte in te vullen. (Als u geen DEEL 2 ontvangt - kan u dit zelf aanvragen bij de belastingadministratie).

Terug naar “Handelspraktijken”