publicatie van gegevens van ontoerijkende bedrijven

meetwoo
Topic Starter
Berichten: 3

publicatie van gegevens van ontoerijkende bedrijven

#1 , 15 nov 2011 19:39

Beste,

Weet iemand mij toevallig te kunnen zeggen of het toegelaten is in Benelux en in Europa om op een website waarbij de betalende leden (bedrijven) kunnen inloggen en hier indien u een lid bent kan zien welke andere bedrijven er gemeld staan als ontoerijkend. Met ontoerijkend bedoel ik indien u lid bent en een klant hebt die om welke reden ook u niet betaald u deze dan in deze map ontoerijkend kan publiceren zodat andere bedrijven deze kunnen raadplegen om te zien of nieuwe klanten of vragen van potentiele nieuwe klanten wel van correcte bedrijven komt en geen oplichters zijn.


Graag meer uitleg indien mogelijk of zo iets kan en mag gepubliceerd worden op zo een website.

Gr
M

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tombe
Berichten: 136

#2 , 12 dec 2011 01:09

Hoewel dit voor zelfstandigen zeer aanlokkelijk is (ik spreek uit ervaring), is dit niet toegelaten. Het is immers een vorm van public shaming waar totaal geen toezicht op is. Een bedrijf kan mensen toevoegen zonder meer (zelfs als er geen reden toe is) en bovendien zou dergelijke lijst nooit up to date zijn. Van zodra iemand zijn schuld betaalt, zou hij consequent van de lijst af moeten. Maar bovenal draag je ertoe bij dat bedrijven die het 'even' minder goed doen helemaal gekortwiekt worden, doordat ze in diskrediet gebracht worden bij potentiële nieuwe handelspartners.

Er zijn overigens toch tools om bedrijven door te lichten online beschikbaar? Je kan zelfs nagaan hoeveel dagen een bedrijf zijn facturen gemiddeld te laat betaald. Die gegevens zijn gebaseerd op de boekhoudkundige gegevens van de bedrijven zelf en geven doorgaans een realistisch beeld. Ik maak er ook wel eens gebruik van bij grotere contracten...

tombe
Berichten: 136

#3 , 16 dec 2011 01:31

Ik vraag me eigenlijk af of de zaak verandert indien er sprake is van een vonnis... Aangezien, dacht ik toch, uitspraken publiek zijn... Of is dit anders binnen het handelsrecht? Van verdachten ga je niet snel de naam lezen in de media (tenzij het nogal ondubbelzinnig voor de hand ligt dat het om de dader gaat), eens veroordeeld verandert dat toch gauw...

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”