Is dit een schijnzelfstandige

Koeke
Topic Starter
Berichten: 57

Is dit een schijnzelfstandige

#1 , 28 okt 2011 11:40

Man is zelfstandige maar werkt voor 95 % in opdracht van een andere zaak.
Man tankt , koopt materialen en gereedschap in op naam van die zaak ( die niet van hem is ).Tevens rijd man met wagen aangekocht door de zaak .
GSM rekeningen enz worden betaald door die zaak .
Wanneer er problemen zijn met het apparaat dat die zaak heeft verkocht , en dat hij heeft geplaatst kan men bellen naar de man zijn gsmnummer , nochtans staat op dat papier zijn gsmnummer maar ook de naam van de zaak die hem opdrachten geeft en niet zijn naam.
Tevens krijgt hij als hijzelf zo'n apparaat verkoopt een dikke procent , nochtans heeft de zaak zelf een verkoper in dienst .
Je zal je wel afvragen hoe ik dit weet , maar er werkt daar ook volk die ik persoonlijk ken toe deze moeten toekijken hoe deze man een vrijheid heeft tot en met , maar wel steeds komt tanken en dergeklijke .
Natuurlijk wekt dit afgunst op want de man verdiend goed zijn boterham en pronkt graag .

Als dekmantel doet hij af en toe een opdrachtje dat hij zelf heeft binnegehaald.

Voor de rest factureert deze man alles door aan de zaak die hem dus voor 95 % opdrachten toespeelt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 okt 2011 15:26

Ik ben zelf een paar keer in contact geweest met schijnzelfstandigheid !
Als men werkt onder leiding, gezag en toezicht dan is men schijnzelfstandige, maar daar zijn de laatste jaren al vrijspraken met geweest en de rechtbank maakt meer en meer gebruik van de zogenaamde Unizo-formule om te oordelen of iemand al dan niet schijnzelfstandige is.

Er zijn twaalf criteria. Elk criterium krijgt een aantal punten in functie van de belangrijkheid ervan voor het bepalen van de effectieve zelfstandigheid van de betrokkene.

Deze formule kan je zien op de volgende link !

http://www.elfri.be/schijnzelfstandigheid
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”