Verkoop handelspand nog voor het einde huurcontr,borg terug?

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

Verkoop handelspand nog voor het einde huurcontr,borg terug?

#1 , 22 sep 2011 10:33

Mijn zus had vroeger een café gehuurd en overgelaten, nu bleef zij verantwoordelijk voor de huur enz...de borg staat op een rekening bij de bank!
Nu kwamen wij onlangs toevallig in de buurt en stond het pand te koop!! De brouwerij laat niks weten. Kan zij haar borg terugeisen? Normaal loopt haar contract tot 2013. Raar dat de brouwerij haar niet op de hoogte stelde!
Wie weet raad? Dank u!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2011 10:36

Werd er een einde gesteld aan de huurovereenkomst?

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#3 , 22 sep 2011 11:03

het pand is op 3 jaar 3 keer overgenomen geweest! Zus kon niet opzeggen, Onderverhuring door eigenaar aan brouwerij(ze heeft dit geprobeert over 3 jaar) ,wel de nieuwe uitbaters zei de brouwerij toen! Maar ik denk dat de eigenaar dood is en dat de neef (nieuwe eigenaar en enige erfgenaam) het niet ziet zitten het pand verder te verhuren aan de brouwerij noch nieuwe uitbaters ,daar er wanbetalers in zaten ll.!
Daarom tekoop gezet en denk dat de brouwerij er niks meer te zeggen heeft, ik weet het niet!

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 sep 2011 11:08

Verkoop van een pand, ook handelspand, schort de verhuring niet op. Het huurkontrakt blijft dus doorlopen.

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#5 , 22 sep 2011 11:23

Hallo, ik heb eens mijn stoute schoenen aangetrokken en naar het immo gebeld, de brouwerij heeft het hoofdhuurcontract opgezegd, er is een nieuwe eigenaar,dus wil zeggen dat de brouwerij de borg moet teruggeven! Ik schrijf het hier es omdat er misschien nog mensen in dezelfde situatie zitten! Maar als het gewoon te koop zou staan zonder dat de brouwerij aftekende of er geen nieuwe eigenaar was, dan weet ik niet of het zo makkelijk zou gaan!
Bedankt voor de info!

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 22 sep 2011 12:36

Het hoofdhuurkontrakt werd dus opgezegd door de brouwerij, maar is de huur daarom ook gedaan. De opzegperiodes kunnen voor handelspanden nog al eens oplopen. De huurwaarborg zal waarschijnlijk pas worden terugbetaald als het pand ook EFFECTIEF aan de eigenaar is teruggegeven, en er geen huurschade werd vastgesteld. Anders zal die worden vergoed met oa uw huurwaarborg, na eerst de latere HWB te hebben aangesproken.

muisje70
Berichten: 70

#7 , 25 sep 2011 18:20

en als het handelspand met huurcontract word afgebroken voor nieuwbouw?
wat zijn de gevolgen voor de eigenaar/ huurder?

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 25 sep 2011 19:35

Wie zou, buiten de eigenaar , een pand afbreken en vervangen door een nieuwbouw? En zolang er een huurder is, kan de eigenaar, tenzij onderling akkoord met de huurder, ook niet afbreken.

muisje70
Berichten: 70

#9 , 25 sep 2011 20:56

ja, de eigenaar verhuurd handelspand, en wil hier appartementen opzetten....
mag je het huurcontract opzeggen zonder vergoeding aan huurder, en deze de tijd geven een ander pand te zoeken?
of moet er een vergoeding betaald worden??

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 26 sep 2011 10:37

Buiten de wettelijke opzegmogelijkheden kan een eigenaar van een handelspand het contract niet opzeggen, tenzij een onderling akkoord met de huurder.
Huurder zit dus veilig voor de volledige duur van het contract ( gewoonlijk 36 jaar) , zolang hij maar zijn wettelijke verplichtingen nakomt (betalen van de huur, uitvoeren van de in het contract voorziene onderhoudsverplichtingen)

Terug naar “Handelspraktijken”