Gelijkstelling bijberoep?

somabi
Topic Starter
Berichten: 36

Gelijkstelling bijberoep?

#1 , 24 aug 2011 07:45

Hey,

Ik ben huisvrouw (zonder uitkering dus) en val sociaal ten laste bij mijn partner.
Ik heb een leuke hobby die wat uit de hand begint te lopen. Meer en meer familie, vrienden, vrienden van vrienden en familie (je kent het wel) vragen om iets voor hen te maken.
Daarom lijkt het me interessanter en veiliger om zelfstandig te beginnen met een gelijkstelling bijberoep. Aangezien ik slechts zeer kleine omzetten zal halen is het niet haalbaar om de 'hoge' sociale bijdragen e.d. te betalen van een zelfstandige in bijberoep.
Nu vroeg ik me af of je een gelijkstelling bijberoep kan krijgen wanneer je wettelijk samenwonend bent? Of enkel wanneer je gehuwd bent?
Is er dan een andere oplossing, buiten trouwen, om dit probleem te omzeilen?

Alvast bedankt om even de tijd te nemen!

Groetjes,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2011 16:26

Je kan ook vrijstelling aanvragen van sociale bijdragen als het over een klein bedrag gaat, dit zou nu ongeveer 1341€ zijn dat je maximum zou mogen verdienen per jaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

somabi
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 25 aug 2011 07:32

Je kan ook vrijstelling aanvragen van sociale bijdragen als het over een klein bedrag gaat, dit zou nu ongeveer 1341€ zijn dat je maximum zou mogen verdienen per jaar.
Ook bij hoofdberoep??

Reclame

somabi
Topic Starter
Berichten: 36

#4 , 25 aug 2011 07:38

Dit vond ik op vliegendestart.be

U kunt vrijstelling verkrijgen, indien u zich in één van de vier volgende gevallen bevindt:
1. U bent zelfstandige en u verkeert in een staat van behoefte of in een toestand die de staat van
behoefte benadert. U kunt vragen om vrijgesteld te worden van de betaling van uw bijdragen.
Het volstaat niet dat u denkt dat u veel lasten betaalt of dat uw inkomsten lager blijken dan u had
gehoopt. Alleen als uw financiële toestand zodanig is dat u met moeite in uw normale
levensbehoeften kunt voorzien, kunt u een vrijstelling verkrijgen.
Bij het aanvragen van een vrijstelling, moet u ook bewijzen dat u zich in een staat van behoefte bevindt of in
een toestand die de behoefte benadert. Hiervoor moet u alle nuttige en noodzakelijke bewijsstukken bij de
aanvraag voegen.
2. U bent erfgenaam van een zelfstandige die nog sociale bijdragen verschuldigd was. Het sociaal
verzekeringsfonds kan bij u de betaling ervan eisen. U kunt vragen om te worden vrijgesteld van de
betaling van deze bijdragen, indien u in een staat van behoefte verkeert.
3. U bent zelfstandige en laat u bijstaan door een helper. Indien uw helper zijn bijdragen niet betaalt,
kan het sociaal verzekeringsfonds eisen dat u die betaalt. In dit geval kunt u, voor zover u zelf in een
staat van behoefte verkeert, vragen om vrijgesteld te worden van de betaling van de bijdragen
verschuldigd door uw helper.
4. U vertegenwoordigt een vennootschap. Wanneer één der vennoten of een mandataris van de
vennootschap zijn sociale bijdragen niet betaalt, kan het sociaal verzekeringsfonds eisen dat de
vennootschap die betaalt. In dit geval kan de vennootschap vragen om te worden vrijgesteld van het
betalen van de bijdragen van de vennoot of de mandataris, wanneer ze zelf in financiële
moeilijkheden verkeert.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2011 13:07

Een hoofdberoep die maar een 1340€ per jaar zou verdienen die moet ik nog tegen komen !

Dan ben je aangewezen op het OCMW, want met die 1340€ kan je onmogelijk blijven leven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

somabi
Topic Starter
Berichten: 36

#6 , 27 sep 2011 17:24

Een hoofdberoep die maar een 1340€ per jaar zou verdienen die moet ik nog tegen komen !

Dan ben je aangewezen op het OCMW, want met die 1340€ kan je onmogelijk blijven leven.
Als huisvrouw zonder inkomen heb ik 0 euro inkomen per jaar, toch ben ik niet aangewezen op het OCMW... 1340 euro per jaar, of minder of meer, bijverdienen met mijn hobby zou leuk meegenomen zijn toch echter niet noodzakelijk om te overleven.

Ik sprak net met een boekhouder en die sprak over een constructie waarbij mijn partner een eenmanszaak opende op zijn naam, waarbij ik als meewerkende echtgenote (wat volgens hem ook zou kunnen als je wettelijk samenwonend bent?) het werk uitvoerde. Alleen vroeg hij zich af of mijn man met zijn diploma (hij heeft een gewoon diploma van secundair beroeps onderwijs) een zaak kan starten. Ik beschik echter wel over een diploma bedrijfsbeheer...
Tja ondertussen kan ik er helemaal niet meer aan uit.

westhoek
Berichten: 395

#7 , 27 sep 2011 21:51

Geen goede boekhouder : http://www.ikwilstarten.be/voorbereiden ... ijfsbeheer" onclick="window.open(this.href);return false;

Beschik je zelf niet over de nodige kennis van het bedrijfsbeheer, dan kan je ook iemand anders vragen om een bewijs van zijn of haar kennis te leveren.

► In een éénmanszaak gaat dan om één van volgende personen:

je echtgeno(o)t(e), je wettelijk samenwonende partner, of iemand met wie je al minstens 6 maanden samenwoont
iemand van je familie (beperkt tot familieverband in de derde graad)
een werknemer die instaat voor het dagelijkse beheer
Let op! Wanneer zij het bewiijs leveren, zijn de echtgeno(o)t(e), de partner of het familielid verzekeringsplichtig in het sociaal statuut van de zelfstandigen. Daarom moeten de partner en het familielid zich aansluiten bij het sociaal verzekeringsfonds, als ‘helper’. De echtgeno(o)t(e) en de wettelijk samenwonende partner moeten zich aansluiten als ‘meewerkende echtgeno(o)t(e)’. Meer info over het statuut van de zelfstandige helper en de meewerkende echtgeno(o)t(e) vind je in het deel Je aansluiten bij het Sociaal Verzekeringsfonds.

somabi
Topic Starter
Berichten: 36

#8 , 28 sep 2011 07:39

Geen goede boekhouder : http://www.ikwilstarten.be/voorbereiden ... ijfsbeheer" onclick="window.open(this.href);return false;

Beschik je zelf niet over de nodige kennis van het bedrijfsbeheer, dan kan je ook iemand anders vragen om een bewijs van zijn of haar kennis te leveren.
Mag ik hopen dat het wel een goede boekhouder is aangezien hij 125eur/uur aanrekend en een gerenomeerd acountancy kantoor heeft...
De echtgeno(o)t(e) en de wettelijk samenwonende partner moeten zich aansluiten als ‘meewerkende echtgeno(o)t(e)’. Meer info over het statuut van de zelfstandige helper en de meewerkende echtgeno(o)t(e) vind je in het deel Je aansluiten bij het Sociaal Verzekeringsfonds.
Hij vroeg zich af of daar het probleem niet zat. Of ik als wettelijk samenwonende huisvrouw niet zoiezo in het statuut van een hoofdberoep moet stappen als zelfstandig helper.
Normaal houd hij zich niet bezig met kleine zaakjes van huisvrouwen :oops: En is daardoor dus niet helemaal op de hoogte op dat vlak.

Nog maar eens contact op nemen met unizo dan...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 sep 2011 12:57

Een boekhouder betalen, wat BTW betalen en wat belastingen en een tax hier en daar, dan vraag ik me af wat er nog zou kunnen overschieten van de 1340 € per jaar?

Is het sop nog wel de kool waard ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

somabi
Topic Starter
Berichten: 36

#10 , 28 sep 2011 13:46

Een boekhouder betalen, wat BTW betalen en wat belastingen en een tax hier en daar, dan vraag ik me af wat er nog zou kunnen overschieten van de 1340 € per jaar?

Is het sop nog wel de kool waard ?
Maar daar gaat het helemaal niet om. Daarom dat ik een gelijkstelling bijberoep wil een geen vrijstelling.
Als huisvrouw met een gelijkstelling bijberoep mag je maximun een omzet halen van 6.029,69 euro per jaar. Dat is toch al niet niks voor een uit de hand gelopen hobby.

Die vrijstelling lijkt me meer iets voor zelfstandigen die om de een of andere reden hun beroep een lange termijn niet kunnen uitoefenen ofzo?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 sep 2011 15:32

Dit is het juist 6025€ is natuurlijk totaal iets anders dan 1340 €, want als je maar 1340€ per jaar heeft begrijp je toch wel dat je totaal geen kosten kan maken anders blijf er niks over, en ten slotte hobby of geen hobby als je iets verkoopt dan wil je er wat voor.
En ja wij leven in Belgie en voor kleine zelfstandigen is het hier zeker geen paradijs!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

westhoek
Berichten: 395

#12 , 28 sep 2011 15:56

En ja wij leven in Belgie en voor kleine zelfstandigen is het hier zeker geen paradijs!
Je zegt het. Gelukkig is er de laatste jaren toch wel iets veranderd, zoals bijv de mutualiteit, en ook het pensioen is toch wel verhoogd. Hopelijk wordt het meer en meer eerlijker. Ere wie ere toekomt ; het is Verhofstadt die hier een push heeft aan gegeven.
Probleem is dat men al te vaak een directeur van een multinational nog gaat vergelijken met een kleine zelfstandige op de hoek.

somabi
Topic Starter
Berichten: 36

#13 , 28 sep 2011 16:17

Ondertussen had ik contact met iemand van unizeb. Een soort unizo voor bijberoepers. Blijkt dat het toch mogelijk zou zijn. Later in de week weet ik meer.

Admin4All
Berichten: 1

#14 , 11 okt 2011 23:45

Beste

Er wordt hier nogal gegooid met cijfers en reglementeren. Sommige (half) waar. Laat jullie zeker goed en correct adviseren. Wees niet bang om naar een boekhouder te stappen. . Ook al start u maar iets "kleins" op, het is van belang dat u goed wordt begeleid. Ook al kost dit soms wat. Indien u zomaar wat opstart en achteraf blijkt dat er een aantal zaken niet correct gebeurd zijn, dan kan het u veel meer kosten.

Even kort samengevat:
* Een gelijkstelling met bijberoep is mogelijk in uw situatie indien uw echtgenoot voldoende sociale zekerheidsrechten opbouwt (werknemer of zelfstandig in hoofdberoep)
* Een vrijstelling van eigen sociale zekerheidsbijdragen is mogelijk indien uw inkomen lager is dan € 1341,96 (dit is een netto-inkomen: omzet uit verkoop - de gemaakte kosten)
* U bouwt zelf GEEN rechten op in de sociale zekerheid, u geniet van de rechten die uw partner opbouwt. Als huisvrouw bouwt u momenteel ook geen eigen rechten op, in dit kader verandert er dus weinig voor u.

Wat betreft vrijstelling voor de BTW is het omzetcijfer € 5.580,00. Dit is ook weer onderhevig aan bepaalde voorwaarden.

Alles hangt af van wat de activiteit is die u wil uitvoeren, wat uw bedoeling is op korte en lange termijn.
Volgens de info uit de voorgaande gesprekken op de site lijkt mij een eenmanszaak op naam van uw partner en u als meewerkende echtgenote geen optie omdat er dan 2 aansluitingen in de sociale zekerheid worden gedaan. Het enige voordeel dat u hieruit haalt is dat u eigen rechten opbouwt in de sociale zekerheid. Maar dit lijkt mij in uw geval niet de prioriteit. Wat mijn collega heeft aangeraden is zeker niet verkeerd, maar volgens mij niet opportuun in deze situatie. Accountants zijn inderdaad meer met grote constructies bezig.
Als boekhouder-fiscalist werk ik zowel met middelgrote als kleine ondernemingen.
Voor verdere informatie kan u mij contacteren op 0472/92.34.80 of info@admin4all.be

Met vriendelijke groeten

Wesley Lambrechts

Terug naar “Handelspraktijken”