bedrijfsbeheer...?

muisje70
Topic Starter
Berichten: 70

bedrijfsbeheer...?

#1 , 23 aug 2011 08:32

een koppel wat ik goed ken gaat een eethuisje beginnen....
nu willen ze een bvba beginnen, maar hebben geen bedrijfsbeheer... blijkbaar gaat dat dus niet, een bvba opstarten zonder, wel een overnemen....?
kunnen ze niet beter gewoon zelfstandig worden?
kan ik mijn bedrijfsbeheer ter beschikking stellen, zonder risico's voor mij? hoe zou dat dan in zijn werk kunnen gaan? nadelen?
bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2011 11:12

Zijn ze wel in orde voor beroepsbekwaamheid ?

Als ze gewoon zelfstandig worden hebben ze het zelfde probleem, de voorwaarden zijn totaal het zelfde.

U bedrijfsbeheer ter beschikking stellen is niet zo eenvoudig, je moet werkelijk iets met de zaak te maken hebben, anders zou iedereen met alles en nog wat in orde zijn.

Vroeger startte men een bvba en een vennoot van één aandeel had de attesten en alles was OK, maar dit werkt nu niet zo meer, je moet werkelijk meewerkende vennoot zijn wil je attesten doen gelden.

In een éénmanszaak kan het ook met één van volgende personen:

je echtgeno(o)t(e), je wettelijk samenwonende partner, of iemand met wie je al minstens 6 maanden samenwoont

iemand van je familie (beperkt tot familieverband in de derde graad)

een werknemer die instaat voor het dagelijkse beheer

Elke maand kan men ook een examen afleggen voor de examen centrale, kostprijs 35€


Ten andere als men een zaak begint en je wil het tot een goed einde brengen dan is toch enige kennis van zaken geen overbodige luxe, ook al is het maar een eethuisje.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

somabi
Berichten: 36

#3 , 24 aug 2011 12:49

Zelfstudie en naar de examen centrale gaan zou ik zo zeggen. Of versnelde cursus bij syntra ofzo.
Als je zelfstandig wil worden is het toch het minste om je getuigschrift bewijsbeheer te halen zeker? Kan nooit geen kwaad om die extra kennis op zak te hebben.

Trouwens als ze een diploma hoger onderwijs hebben of hoger secundair onderwijs voor 2002 (geloof ik) hoeven ze geen bewijs bedrijfsbeheer voor te leggen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 24 aug 2011 13:15

Soms is er wel een vestigingsvergunning nodig eethuis .... dus koksdiploma of soortgelijk lijkt me.

folderdragerke
Berichten: 23
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer: Website

#5 , 27 aug 2011 14:44

Ik denk niet dat de volledige waarheid daar in zit, in de bovenstaande reactie's, mijn broer heeft een eenmanszaak en mijn papa brengt het bedrijfbeheer in, zonder er maar iets mee die zaak te maken te hebben, hij is trouwens al meer dan één jaar op invalditeit en had daarvoor zelf een BVBA.
Maar ik zou toch een curcus volgen, een eethuis beginnen van een koppel die je goed kent (of denkt goed te kennen) het zou niet de eerste zijn, die al jaren een vriendschap heeft ineens (als er gld mee gemoeid gaat) ineens je aartsrivaal kan worden, let dus goed op.!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2011 15:42

Ik denk niet dat de volledige waarheid daar in zit, in de bovenstaande reactie's, mijn broer heeft een eenmanszaak en mijn papa brengt het bedrijfbeheer in, zonder er maar iets mee die zaak te maken te hebben, hij is trouwens al meer dan één jaar op invalditeit en had daarvoor zelf een BVBA.
Maar ik zou toch een curcus volgen, een eethuis beginnen van een koppel die je goed kent (of denkt goed te kennen) het zou niet de eerste zijn, die al jaren een vriendschap heeft ineens (als er gld mee gemoeid gaat) ineens je aartsrivaal kan worden, let dus goed op.!
Tuurlijk kan dit met een vader en ik had dit ook geschreven !

"In een éénmanszaak kan het ook met één van volgende personen:

je echtgeno(o)t(e), je wettelijk samenwonende partner, of iemand met wie je al minstens 6 maanden samenwoont

iemand van je familie (beperkt tot familieverband in de derde graad)
"

En tot de derde graad daar zit je vader wel bij zeker.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”