verhinderen van sociaal inspectie,verantwoordelijk?

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

verhinderen van sociaal inspectie,verantwoordelijk?

#1 , 16 aug 2011 17:14

De sociale inspectie heeft een onderzoek gestart naar nepzelftandigheid in een zaak waar ik in werkte.Deze is ondertussen failliet.Ik werkte daar als werknemer.
Door een "fout" stond ik daar ingeschreven als niet statutair zaakvoerder,blijkt dat ik me nooit had ingeschreven.Daardoor heb ik brieven gekregen van het"FOD" voor hun onderzoek.
Ik heb er geen reactie aan gegeven omdat ik niet zelfstandig was.Nu stellen ze me toch verantwoordelijk met een administratieve geldboete....

Kunnen ze dit opeisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 aug 2011 19:44

Zie eens op het KBO als die aanstelling in het staatsblad is verschenen.

Als dit zo is, dan zal je een goede advocaat nodig hebben.

En schijnzelfstandige daar word bij de rsz niet mee gelachen.
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#3 , 16 aug 2011 20:12

Ja,is in het staatsblad verschenen.....maar,De vorige zaakvoerder heeft me ingeschreven.Eigenlijk iedereen die daar werkte,zonder wetensom van iemand.
Niemand,ik ook niet ,heeft daar een volmacht of een handtekening voor gezet.Het stomste is dat zijn naam onder iedere aanstelling staat,dat is de voornaamste reden dat hij zichzelf falliet laten verklaren heeft.Dat is hem ook gelukt.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 16 aug 2011 22:49

Neem dringend een advocaat in de arm, je zal hem nodig hebben.

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#5 , 17 aug 2011 14:03

In welke zin zal ik hem nodig hebben?bedoel,ik heb niets ondertekend of dergelijke?!Als iemand anders me inschrijft dan is dat toch zijn verantwoordelijkheid..
Kunnen ze me volgens de wet iets doen?zo ja,welke wet dan?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 17 aug 2011 14:36

Heb me even gaan informeren. Het beste wat u zo spoedig mogelijk kan doen is een klacht indienen bij het parket wegens valsheid in geschrifte en u burgerlijke partij stellen voor de schade die u berokkend wordt door uw vroegere werkgever.

Een advocaat kan en zal u door de nodige procedure begeleiden. Gelet op de administratieve geldboete waartoe reeds werd beslist, de mogelijke problemen waarmee u zal geconfronteerd worden voor uw sociale zekerheid en de klachtneerlegging zelf lijkt het me aangewezen enige professionele hulp bij de hand te hebben om dit avontuur met zo weinig mogelijk kleerscheuren achter u te kunnen laten. Getuigenissen en identieke stappen van andere werknemers in hetzelfde schuitje kunnen natuurlijk helpen. (bv als groep één advocaat in de arm nemen)

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 26 aug 2011 13:25

En allemaal klacht indienen bij politie ..... door niet te reageren plaatst je jezelf in een precaire situatie

Terug naar “Handelspraktijken”