ONBETAALDE FACTUREN

folderdragerke
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer: Website

ONBETAALDE FACTUREN

#1 , 13 aug 2011 15:04

Beste Forumgebruiker,

Ik ben al een tijdje actief als zelfstandige en heb nu ongeveer een 50tal klanten, nu ik heb een klant waar ik een opdracht voor heb uitgevoerd en de eerste keer ging ik elke keer cash ontvangen, nooit problemen gehad!!!.
Nu bij de tweede opdracht zeg ik zelf dat ik de facturen zal opsturen en hij ze kan betalen via de bank, nu hij staat al voor drie facturen open, en ik schrijf maar emails - aangetekend schrijven zelf NSZ heeft al aangeschreven zonder resultaat.

Vanaf wanneer kun je eigenlijk een advocaat onder de arm nemen.? en doe je dit best zosnel mogelijk.? facturen zijn van juni 2011.!

Graag tips .. want ondertussen zijn al twee wanbetalers bijgekomen ik denk dat ik te braaf ben en geen kat nog schrikt van een aangetekend schrijven.

Vanessa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 aug 2011 15:11

Voorlopig is geen advocaat nodig (bespaar u die kosten).

Aangetekend een 'ingebrekestelling' versturen. Daar wijst u de persoon op zijn verbintenis en de openstaande facturen.
U vordert dat hij deze binnen de door u gevraagde termijn (1-3 weken) moet voldoen.
U vermeldt dat dit de eerste en énige ingebrekestelling is, en dat wanneer hij zijn verbintenis niet voldoet zoals door u gevraagd, u middelens een verzoekschrift een geding aanhangig zult maken.

(Bij een geding komen gerechtskosten, moratoire intresten en gerechtsintresen bij, wat in beginsel ten koste van de verliezende partij komt. Voor hem dus)

Gaat het hier over een totaalbedrag van meer dan 1860€?

folderdragerke
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer: Website

#3 , 13 aug 2011 15:14

Ja, het gaat om 2614euro (met interesten) en ik heb al drie schrijven gestuurd en ook de afdeling van het NSZ maar geen reactie van de klant die moet betalen.

Reclame

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 aug 2011 15:23

Stuur nog 1 laatste aangetekend schrijven waar expliciet in vermeld wordt dat het om een 'ingebrekestelling' gaat.
Vermeld zeker dat wanneer er aldus niet voldaan wordt aan uw vordering u een geding aanhangig zal maken.

Eens u zich in dat stadium bevindt lijkt het mij best om een advocaat te nemen.
Een vordering boven de 1860€ valt niet meer onder de bevoegdheid van het vredegerecht.
Alles gaat er dus veel technischer aan toe...

folderdragerke
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer: Website

#5 , 13 aug 2011 15:28

Alvast Bedankt!
Ik zal hem dan eens een aangetekende zending sturen en hopen dat hij betaalt.! Hoelang moet ik wachten, want ik vermeld steeds dat de betaling na dagtekening binnen de vijf dagen in mijn bezit moet zijn, of moet ik wachten tot hij misschien terug komt.?

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 13 aug 2011 15:45

Mijn ervaring in dit soort zaken: onmiddellijk een advocaat aanspreken en desnoods onmiddellijk laten dagvaarden. Een ingebrekestelling versturen is niet eens nodig. Je hebt al voldoende e-mails verstuurd waar blijkbaar geen enkele reactie op komt.

Je moet er ook rekening mee houden dat bedrijven 30 dagen de tijd hebben om te betalen (Wet op de betalingsachterstand), tenzij anders is overeengekomen; de vermelding op de factuur is onvoldoende want de klant was mogelijk niet op de hoogte van de 5-dagen betalingstermijn vooraleer de bestelling werd geplaatst. Mogelijk is de klant nu ook gewoon met vakantie of hanteren zij gewoon een bepaalde betalingspolitiek.

folderdragerke
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer: Website

#7 , 13 aug 2011 15:58

Beste Bart,

Dat is juist het probleem, de eerste van de vijf fatucuren heeft hij correct betaald en binnen de vervaldatum, mijn facturen staan trouwens op 8 dagen doo de slechte betalers, dan kan ik ook sneller ingrijpen.
Alleen bij de volgende facturen kwam er geen betaling binnen nog een schrijven of email waarom de facturen niet betaald werden.!

Daarvoor emailde ik hem en kreeg steeds reactie maar vanaf de tweede factuur ( 09-06-11) geen antwoord nog telefonische nog via NSZ (neutraal syndicaat voor zelfstandigen).

Ik moet ook mijn andere ondernemers betalen die deze job uiteindelijk hebben uitgevoerd, maar hoe kan ik in godsnaam 2614euro voorschieten (ik ben zelf ook met vakantie geweest hé).!

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 13 aug 2011 17:30

Dan moet je laten dagvaarden. Dat doe ik ook.

folderdragerke
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer: Website

#9 , 13 aug 2011 18:24

Oké, maar dan heb u geld ook niet van vandaag op morgen, maar beter dat dan niks zeker!!!
Ik ga mijn raadsman een schrijven laten sturen en hopelijk krijg ik dan de centen waar ik recht op heb.

Terug naar “Handelspraktijken”