overname aandelen bvba

stebaer
Topic Starter
Berichten: 2

overname aandelen bvba

#1 , 29 jul 2011 10:03

Beste,

Een taverne staat over te nemen en is al enkele maanden gesloten. Ik ben (als starter) geïnteresseerd. Voor een fictieve overnameprijs van 100.000 euro kan ik de aandelen van de bvba overnemen.

Wat vormen de aandelen? Het geplaatst kapitaal? En kunnen wij over het geplaatst kapitaal beschikken of is dit een soort van wettelijke reserve waaraan niet geraakt mag worden zolang de bvba bestaat?

Hebben de overlaters na onze overname nog enige zeggenschap? Kunnen wij bv. op eender welk moment zelf beslissen de bvba vrijwillig te ontbinden? Of een nieuwe naam voor de zaak kiezen? Delen zij in de winst?

Mogen wij ons eigenaar noemen van de materiële goederen (stoelen, tafels, keukenmachines, ...)? Zo nee, waarvoor betalen we dan een overnameprijs als het ook niet voor goodwill is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jul 2011 11:33

De aandelen bevatten alle onroerende goederen van de bvba als ook alle bankrekeningen.

Als je al de aandelen heeft heb je alles, ook te te goeden en ook de nog openstaande rekeningen, en ook de belastingen van de vorige jaren zijn voor u terug of te betalen. .

Neem een goede boekhouder onder de arm zodat je kan zeker zijn dat er geen lijken uit de kasten vallen, de Boekhouder kan bij de administratie van de belastingen en ook bij de BTW vragen om een controle te komen doen zodat alles vereffend is bij de overname, eens overgenomen bij jij er voor verantwoordelijk!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 30 jul 2011 12:53

En wie zegt dat die goederen van die bvba zijn taverne ...... mava105 kan daar vermoedelijk heel goed op antwoorden.
Dikwijls zijn al die goederen van de brouwer of van een tussenpersoon.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 jul 2011 15:38

Het gebeurd minder en minder dat brouwers goederen geven in een cafe. De tapinstallatie is bijna 100 % zeker van de brouwer als er een drankverplichting is tov een brouwer. Koelkasten kan ook.
Meubels vroeger bijna altijd maar nu een hoge uitzondering.
Soms kunnen toestellen ook in Leasing zijn. (koffiemachine, keukenuitrusting, luchtverversing, enz...)

stebaer
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 31 jul 2011 10:43

Bedankt voor de reactie.

Ik heb de boekhouder van de overlaters al gecontacteerd.

Dat van die goederen zal ik dan zeker moeten navragen.

Terug naar “Handelspraktijken”