Einde huurcontract van overgenomen horeca

salee828
Topic Starter
Berichten: 4

Einde huurcontract van overgenomen horeca

#1 , 15 jun 2011 22:51

Ik heb mijn (overgenomen) restaurant met woning al 9 jaar gehuurd en dit jaar loopt het huurcontract van het pand ten einde. Ik kreeg onlangs een brief van de verhuurder dat hij het pand niet meer wil verhuren. Dus heb ik de verhuurder gevraagd wat hij zou doen met het pand als ik het niet meer mag huren en hij zei dat hij zelf een restaurant wil openen. Mag dit zo maar, want ik heb de zaak toch overgenomen? Mag hij gewoon verder met ¨mijn restaurant¨?

(ps: de verhuurder is ook de vorige uitbater van het restaurant dat ik heb overgenomen)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 jun 2011 10:29

“Art.14.De huurder die het recht op hernieuwing verlangt uit te oefenen, moet zulks of straffe van verval bij exploot van gerechtsdeurwaarder of bij aangetekende brief ter kennis van de verhuurder brengen, ten vroegste achttien maanden, ten laatste vijftien maanden vóór het eindigen van de lopende huur. De kennisgeving moet op straffe van nietigheid de voorwaarden opgeven waaronder de huurder zelf bereid is om de nieuwe huur aan te gaan en de vermelding bevatten dat de verhuurder geacht zal worden met de hernieuwing van de huur onder de voorgestelde voorwaarden in te stemmen, indien hij niet op dezelfde wijze binnen drie maanden kennis geeft ofwel van zijn met redenen omklede weigering van hernieuwing, ofwel van andere voorwaarden of van het aanbod van een derde...”(Handelshuurwet 30 april 1951).

‘dit jaar loopt het huurcontract van het pand ten einde’ houdt in dat dit recht op hernieuwing reeds vervallen is,tenzij voornoemde kennisgeving toch tijdig gebeurd zou zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

salee828
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 17 jun 2011 13:51

ja kheb zo´n brief van de verhuurder gekregen met wat u hierboven heeft gezegd (art.14) en blijkt dat ik te laat ben voor een mogelijke hernieuwing van het contract. Betekent dit dan dat de verhuurder mag doen wat hij maar wil met zijn pand? Want ik heb nu een nieuwe pand gekocht, 3 huizen verder dan het oude pand, als de verhuuder ook een horeca gaat openen zoals ik dan gaat dat veel concurrentie geven denk ik. Is er een mogelijkheid om hem dat te verbieden?


Heel erg bedankt voor de informatie trouwens!!!

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 jun 2011 16:05

Door uw huurhernieuwing heb je heel wat rechten verloren, en ook geen recht meer op een uitwinningsvergoeding.
Uw verhuurder mag zeker een restaurant openen naast dat van u. Al eens door de Bee,nhouwersstraat gelopen in Brussel, of de Muntstraat in Leuven, of nog vele andere straten in andere gemeenten. Daar staat het ene restaurant naast het andere. Het zou wat zijn als 1 uitbater de andere kandidaat horeca zou kunnen weigeren als hij daar eerst was.

salee828
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 17 jun 2011 16:23

Ah, want kheb vn andere mensen gehoord dat de verhuurder zelf dat pand ni mag gebruiken om een restaurant te openen, maar hij mag het wel gebruiken om een ander soort handelszaak vn te maken of verhuren/verkopen aan een derde partij die het pand wel als horeca mag gebruiken?!! Klopt dit??

DD007
Berichten: 10

#6 , 20 jun 2011 18:45

Wat U vertelt klopt deels, hij mag geen gelijkaardige handel uitoefen indien hijzelf het pand betrekt, maar dit is dan tijdens uw lopend huurcontact, nu is jou handelshuur afgesloten omdat je hem niet hebt verlengd en ben je ook al je rechten hieromtrent verloren, spijtig dat nog zoveel mensen "vergeten" hun handelshuur te verlengen binnen de wettelijke periode, anders was het de komende 9 jaar nog van jou geweest...

salee828
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 22 jun 2011 18:31

Ja inderdaad spijtig! Het is de eerste keer dat ik een pand voor zo lang heb gehuurd en wist totaal niet wanneer de huurvernieuwing moest gebeuren. Mijn boekhouder had me pas laat verwittigd en ja nu moet ik helemaal opnieuw beginnen met een nieuw pand é, wat veel geld en tijd kost!!!

Bedankt voor de nuttige informatie!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jun 2011 20:07

Mijn boekhouder had me pas laat verwittigd en ja nu moet ik helemaal opnieuw beginnen met een nieuw pand é, wat veel geld en tijd kost!!!
Ik lees hier zeer veel de boekhouder en de boekhouder vragen !!

Een boekhouder is god de vader niet en als zelfstandige moet je zelf je zaak in de gaten houden!!

Er zijn 3 mensen die je altijd moet controleren!!

1/ de boekhouder

2/De advocaat

3/ de bank !!



Heb officieel 33 jaar zelfstandig geweest en heb nooit een boekhouder gehad en heb jaren met meer dan 20 personen gewerkt, en ondanks mijn handicap heb ik maar tot mijn 14 jaar school kunnen lopen, en heb altijd zelf mijn controles BTW en belastingen verdedigd en altijd met succes !

 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”