kan ik al beginnen ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: kan ik al beginnen ?

#31 , 11 jun 2011 20:18

Als ik al dat gepruts van zogenaamde vakmensen, die hun stiel hebben geleerd tijdens een of andere cursus van de VDAB hier lees, ben ik nog meer overtuigd om niet met deze mense te werken. ze zijn slecht opgeleid, en dan willen ze al dadelijk een eigen firma oprichten, en zich voelen als een bouwfirma klasse 8. Ik werk alleen maar met aannemers die zijn opgeleid op een deftige vakschool of reeds begonnen zijn bij hun vader. Dan weten ze tenminste hoe een bouw in elkaar zit wat ze niet mogen en wel.
Vorige jaar nog in mijn straat: een jong koppel had een 3gevelwoning gekocht op 100 meter van mijn huis. ze neme een jonge architekt (eerste werkervaring) en een jonge aannemer. voor het inrichten van de zolder. Omdat er geen vaste trap was, zaagt de aannemer, met medeweten van de architekt, een aantal balken door om alzo een nieuw trapgat te maken. Tegen 17.00 Hr plots sirenengeloei in de straat. Brandweer stopt aan de bouwwerk. wat was er gebeurd: een muur was aan het verzakken en al deels ingestort. Branweer moest schoren en het buurhuis werd ontruimd. die mensen hebben 14 dagen op hotel gezeten.
Oorzaak van het voorval: aan die doorgezaagde balken waren muurankers bevestigd die de zijmuur rechthielden. Noch de architekt, noch de aannemer kenden blijkbaar het belang en nut van die ankers (zoals onze collega Westhoek dat ook niet kent)
Uiteindelijk heeft en andere aannemer het nieuwe dak terug moeten demonteren, een betonvloer gieten in de plaats van de houten vloer, en het dak terugleggen. Duur van de studie en de werken, 8 maanden, bijkomende kostprijs 67.000 €, plus al die tijd heeft dat jonge koppel ergens anders moeten huren.
En dat allemaal doordat een paar onbekwamen dachten dat ze het wisten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
westhoek
Berichten: 395

#32 , 11 jun 2011 20:35

Vestigingsattest is persoons gebonden, maar registratie is firma gebonden, dus als je een bvba overneemt dan heb je een registratienummer, maar dan heb je nog altijd geen vestigingsattest, en dit is toch totaal verschillend !
Of te ware dat de overlater een aantal aandelen behoud en het toezicht behoud.
Waar haal je die informatie ?
Er zullen vast wel juridische teksten zijn die dit bevestigen.

Je weet beter dan ik dat een vestigingsattest niet het zelfde is dan een geregistreerde aanmemer want dit kan men maar aan vragen als je al bent gevestigd.

En je weet ook dat een geregistreerde aannemer een NV kan zijn, maar een vestigingsattest staat altijd op naam van een fysieke persoon!

Allez in mijne tijd was dit toch zo, alles kan natuurlijk veranderen, zelfs de mensen.
Dat is niet het punt.
Je schreef dat een registratie zomaar kan overgenomen worden bij een overname. Ik ben op zoek hoe dit juist in elkaar zit bij overname, maar logischerwijs kan dit niet. Maar ik ben van niets meer verwonderd in dit land.

metser
Topic Starter
Berichten: 14

#33 , 11 jun 2011 23:07

Als ik al dat gepruts van zogenaamde vakmensen, die hun stiel hebben geleerd tijdens een of andere cursus van de VDAB hier lees, ben ik nog meer overtuigd om niet met deze mense te werken. ze zijn slecht opgeleid, en dan willen ze al dadelijk een eigen firma oprichten, en zich voelen als een bouwfirma klasse 8 .


als dat op mij bedoeld is dan moet je een sgoe luisteren naar mij .
ik ben opgegroeid in het bedrijf van men vader . IK WEET WAAR IK MET BEZIG BEN .
ondertussen is dat bedrijf door de scheiding van mijn ouders opgedoekt .
op mijn 18de ben ik in een bedrijf in dienst gegaan na 2 jaar metser te zijn werd mij gevraagd of ik ploegbaas wou worden , ik had een ploeg van 6 exclusief ikzelf kheb overal in belgie volledige woonwijken gezet . en dan ga jij zeggen 'die hun stiel tijdens één of andere vdab cursus geleerd heeft ' ik heb die cursus gedaan om iets in men handen te hebben om mijn eigen zaak te starten ( je bent er niks mee maar goed)
de techieken die je daar leert gebruik je niet op de werkvloer , en ik heb daar niks nieuws bijgeleerd.
achterafbekeken had ik beter een cursus bij syntra gevolgd , maar dat wist ik toen nag niet dat het getuigschrift van vdab niks waard is om een eigen zaak te starten .

Reclame

westhoek
Berichten: 395

#34 , 11 jun 2011 23:21

Reageer daar toch niet op Metser ! Da mens kan bijna zeker niets voorleggen, behalve een 'carriere' als verzuurde café-bazin. Haar 'bijdragen' is 0.0 behalve ruzie stoken. Als bij toeval heeft ze alles en nog wat meegemaakt.
De moderator zal wel ingrijpen.

En nu over tot de orde van de dag, eens zien hoe je gebruik kunt maken van mijn vestigingsattest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#35 , 12 jun 2011 09:49

Da mens kan bijna zeker niets voorleggen, behalve een 'carriere' als verzuurde café-bazin. .
Heb zeker geen carriere als cafe-bazin, integendeel: was kaderlid bij de grootste biergroep te wereld, en beheerde zowat 1.500 horecapanden, van aankoop, nieuwbouw, dagdagelijks onderhoud, verhuur en verkoop. Daarbij behoorden ook jaarlijks een paar tientallen juridische procedures betreffende huurschade. Hiervoor had ik een aantal medewerkers onder mij.
Toch wel wat anders dan cafe-bazin dacht ik. En ja, ik spreek vooral uit ondervinding. Boeken kan ik schrijven over de onbekwaamheid en kemels van sommige aannemers.

metser
Topic Starter
Berichten: 14

#36 , 12 jun 2011 10:18

ik heb deze week eens gebeld naar F.O.D economie .
en daar konden ze mij ook geen antwoord geven op deze vraag , heb wel een nummer gekegen van één of andere juridische dienst . maar ik kon daar vijdag niemand berijken ik ga dinsdag nog eens proberen bellen .
en eens kijken ofdat unizo hier een antwoord op heeft , maar dat betwijfel ik,want hier in de unizo in deze buurt weten ze niet ofdat ze vanvoor of vannachter leven heb ik soms de indruk :p .

maar kan ik met mijn bedrijfsbeheer ondertussen al een stap in de goede richting zetten ?

metser
Topic Starter
Berichten: 14

#37 , 12 jun 2011 10:23

was kaderlid bij de grootste biergroep te wereld

jah waar was dat gevestigd ? aan de andere kant van de toog :p
cafépraat dus.

ik heb hier een vaag gesteld op dit forum om een oplossing te vinden , maar met uw 'verhaaltjes' ben ik niks .
met al uw juridische procedures die jij al gedaan hebt moet je toch een antwoord weten op onze vraag ? mava

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#38 , 12 jun 2011 10:41

Alleen al de aard van uw vraag toont aan dat je ook het warm water niet hebt uitgevonden. Ik wens u met deze dan ook nog een succesvolle cariere als metser en voorspel u met deze een snelle afgang.
Hou ons verder op de hoogte.

metser
Topic Starter
Berichten: 14

#39 , 12 jun 2011 19:53

:lol: wat is er mava zoals ik uw reacties hier zie ruikt het naar jaloezie.
maar dit is totaal of topic .

de vraag zonder gezever van mava dan .
hoe kan ik gebruik maken van westhoek zijn vestegingsattest zonder dat westhoek voor iets moet opdraaien .

westhoek
Berichten: 395

#40 , 12 jun 2011 23:17

Het probleem aan mijn kant is, is dat ik geen risico's meer wil nemen. Ben 46 jaar, en heb al genoeg foute beslissingen in het verleden genomen. Bovendien heb ik momenteel wat werk. Een woning dat moet verkocht worden, een paar curussen die ik momenteel aan het volgen ben, mijn eigen zaak, een andere woning kopen,... dat lijkt zo geschreven niet veel, maar dat zijn momenteel wel kopzorgen die van de baan moeten en zullen.
Ik heb echt geen zin om me nog in iets nieuws te storten, zeker omdat ik weet wat de bouw is. Ik wil u dat attest gerust leveren, maar zonder ik er verantwoordelijkheid moet voohebben, en dat is nu net het punt. Hoedanook ben ik eraan verbonden.
Anderzijds weet ik niet precies wat je echt graag doet. Er zijn een paar andere dingen waar je goed je brood mee kunt verdienen, en minder last mee zukt hebben : isolatie bijv. Daar is nog een markt open. Of nog beter : koop je een krot, zet het in orde, en verkoop het. Ook daar een markt. Dan heb je al die miserie niet nodig. Had ik het geweten, ik had zo gestart vroeger.
Met een ruwbouw te zetten, dat weet je zelf ook wel, heb je een boel last en vooral veel werk. Bovendien zorgen ze er wel voor, in gelijk wel contract, dat altijd en steeds de aannemer verantwoordelijk is.
Ik mag er niet meer aan denken, van wat ik indertijd heb rondgereden en gewroet.

Redrum
Berichten: 574

#41 , 14 jun 2011 10:04

Je weet beter dan ik dat een vestigingsattest niet het zelfde is dan een geregistreerde aanmemer want dit kan men maar aan vragen als je al bent gevestigd.

En je weet ook dat een geregistreerde aannemer een NV kan zijn, maar een vestigingsattest staat altijd op naam van een fysieke persoon!

Allez in mijne tijd was dit toch zo, alles kan natuurlijk veranderen, zelfs de mensen.
Een vestigingsattest bestaat op zich zelfs niet meer, dat is samen met de Kamers van Ambachten en Neringen afgeschaft.

Je moet je beroepsbekwaamheid bewijzen bij inschrijving, op zich is daar geen attest aan gekoppeld.
Laatst gewijzigd door Redrum op 14 jun 2011 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Redrum
Berichten: 574

#42 , 14 jun 2011 10:10

Een derde mogelijkheid is het opkopen van een venootschap die reeds registratienrs heeft, dan kun je ook direct aan de slag.

Daar twijfel ik aan hoor. Ik denk niet dat verstigingsattesten en andere erkenningen zomaar mee kunnen verhuizen.
Iemand uitsluitsel hierover ?
bij een volledige overname ben je 1 jaar vrijgesteld van aantonen bedrijfsbeheer en beroepsbekwaamheid

Redrum
Berichten: 574

#43 , 14 jun 2011 10:16

Als ik al dat gepruts van zogenaamde vakmensen, die hun stiel hebben geleerd tijdens een of andere cursus van de VDAB hier lees, ben ik nog meer overtuigd om niet met deze mense te werken. ze zijn slecht opgeleid, en dan willen ze al dadelijk een eigen firma oprichten, en zich voelen als een bouwfirma klasse 8. Ik werk alleen maar met aannemers die zijn opgeleid op een deftige vakschool of reeds begonnen zijn bij hun vader. Dan weten ze tenminste hoe een bouw in elkaar zit wat ze niet mogen en wel.En dat allemaal doordat een paar onbekwamen dachten dat ze het wisten.
Het maakt allemaal niet uit. Je kan net zo goed problemen krijgen met goed opgeleide of familiale aannemers. Iemand moet correct kunnen werken, en correct willen werken.

Heel het gedoe met bedrijfsbeheer of beroepsbekwaamheid is één grote grap. Er is daardoor geen faillissement of gedupeerde consument minder.

Redrum
Berichten: 574

#44 , 14 jun 2011 10:25

ik heb deze week eens gebeld naar F.O.D economie .
en daar konden ze mij ook geen antwoord geven op deze vraag , heb wel een nummer gekegen van één of andere juridische dienst . maar ik kon daar vijdag niemand berijken ik ga dinsdag nog eens proberen bellen .
en eens kijken ofdat unizo hier een antwoord op heeft , maar dat betwijfel ik,want hier in de unizo in deze buurt weten ze niet ofdat ze vanvoor of vannachter leven heb ik soms de indruk :p .

maar kan ik met mijn bedrijfsbeheer ondertussen al een stap in de goede richting zetten ?
De registratiecommissie voor aannemers valt onder de FOD Financiën, best rechtsreeks met hen contact opnemen.
Maar volgens mij is een registratienr hoofdelijk en dus niet overdraagbaar.

Met je bedrijfsbeheer kan je je uiteraard inschrijven, alleen niet voor de gereglementeerde activiteiten.

Redrum
Berichten: 574

#45 , 14 jun 2011 10:37

:lol: wat is er mava zoals ik uw reacties hier zie ruikt het naar jaloezie.
hoe kan ik gebruik maken van westhoek zijn vestegingsattest zonder dat westhoek voor iets moet opdraaien .

Dat gaat niet. Als je het aantonen van beroepsbekwaamheid zo makkelijk kon fiksen, zou het systeem niet bestaan. En de handel in beroepsbekwaamheid welig tieren. :D

Terug naar “Handelspraktijken”