Vervaldag facturen

B D W
Topic Starter
Berichten: 21

Vervaldag facturen

#1 , 25 mei 2011 18:45

Beste,


ik vraag me af wat de wettelijke vervaldatum van facturen is. Dikwijls krijgen we facturen binnen na hun opgeschreven vervaldatum. Sommige bevatten geen vervaldatum, anderen na 7 dagen en sommige 14 dagen.

Ik vraag me af of er hier omtrent een wetgeving is.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jonathan LS
Berichten: 56
Locatie: Destelbergen

#2 , 26 mei 2011 12:14

Voor handelstransacties tussen ondernemingen voorziet de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties in art. 4 een "default" termijn van 30 dagen. Deze geldt echter slechts indien partijen niets anders zijn overeengekomen. Het is dus perfect mogelijk om in het contract of de toepasselijke algemene voorwaarden te bepalen dat de factuur onmiddellijk betaalbaar zal zijn, of na 7 dagen, of pas na 3 maanden.

Voor facturen aan consumenten bestaat er bij mijn weten geen wettelijke regeling, dus daar geldt ook volledige contractvrijheid.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 26 mei 2011 23:36

voor zover ik het heb begrepen is iedere factuur kontant te betalen tenzij anders overeengekomen.
Zelf heb ik nog nooit een wettelijke bepalng gezien die zegt dat facturen pas na 30 dagen zouden vervallen.
Ook vele particulieren denken trouwens meer en meer dat zij facturen voor bvb bouwmaterialen of herstellingen aan
laat zeggen een cv installatie ook pas na dertig dagen moeten betalen maar niks is minder waar. Zeker voor
particulieren telt dat de factuur kontant te betalen is. Een aanvaardbare termijn is vijf werkdagen.

Nu ja wars van alles ,in tijden zoals deze is een termijn van 30 dagen voor betaling van geleverde goederen en of diensten
veel te lang. De enige die daar van profiteren zijn de banken via rentes, kredietverzekeringen, kaskredieten en anderen
Zelf vind ik het normaal om éénmalige goederen of diensten te betalen binnen de vijf dagen met een 2% korting. Die 2%
haal ik dan eigenlijk weg bij de banken. Langdurige relaties met leveranciers is een ander pak mouwen maar na de financiele
crisis zie ik toch in mijn omgeving meer en meer collega's relaties en anderen om ook te werken met kortere betalngstermijnen
met daar tegenover een ristourno ipv alles via afromende banken te laten lopen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Lightning

#4 , 26 mei 2011 23:56

Zelf heb ik nog nooit een wettelijke bepaling gezien die zegt dat facturen pas na 30 dagen zouden vervallen.
Die is er nochtans wel voor facturen tussen handelaars, zoals door Jonathan LS hierboven aangehaald. Op facturen aan particulieren is die wettelijke termijn van 30 dagen inderdaad niet van toepassing en geldt in principe contante betaling, tenzij anders overeengekomen.

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 27 mei 2011 08:00

... met een 2% korting.
Die twee procent korting is zeker geen standaardgegeven en mag alleen als dat ook op de factuur staat vermeld. En is gewoon een lokkertje om zo snel mogelijk het geld op de rekening te krijgen. Overigens is op een factuur die te laat wordt betaald al onmiddellijk interesten verschuldigd, zonder dat je daarvoor (schriftelijk) op de hoogte moet gebracht worden.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#6 , 03 jun 2011 02:08

Zelf heb ik nog nooit een wettelijke bepaling gezien die zegt dat facturen pas na 30 dagen zouden vervallen.
Die is er nochtans wel voor facturen tussen handelaars, zoals door Jonathan LS hierboven aangehaald. Op facturen aan particulieren is die wettelijke termijn van 30 dagen inderdaad niet van toepassing en geldt in principe contante betaling, tenzij anders overeengekomen.
Maar is het niet zo dat dit eerder een veralgemeende regel is geworden die rechters hanteren in plaats van een echte wet ?
die 2% is idd geen wettelijke regeling. Ik beschouw het ook niet als lokmiddel. Die 2 % is eigenlijk de rente die een bedrijf betaald aan banken. Dus waarom zou je dat aan hen geven.
Zoals ik zei merk ik toch een wijziging op in de betaalmentaliteit. vooral bij kleindere zelfstandigen die handel onder elkaar drijven.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Lightning

#7 , 03 jun 2011 08:55

Maar is het niet zo dat dit eerder een veralgemeende regel is geworden die rechters hanteren in plaats van een echte wet ?
Voor het geval u er nog moest aan twijfelen. De wet is te raadplegen via de volgende link: http://suisse.juridat.be/cgi_loi/loi_N.pl?cn=2002080232" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 4 handelt over de betalingstermijn bij handelstransacties (tussen ondernemingen)

Franciscus
Berichten: 38601

#8 , 03 jun 2011 09:16

Ik zou zo maar niet 2% korting aftrekken want dan zit de handelaar met een verschil in BTW.
Trouwens het is een contractuele overeenkomst goed prijs en DIE prijs betaal je.
Indien u de 2% niet zou betalen INDIEN het niet op de factuur staat ( vb bij contante betaling binnen x dagen 2% financiële korting) op het basisbedrag maar niet op de BTW zou u daar toch aan herinnerd worden met de vraag om te betalen

Terug naar “Handelspraktijken”