Huurwaarborg Faillissement

mip941
Topic Starter
Berichten: 2

Huurwaarborg Faillissement

#1 , 21 mei 2011 01:49

Het bedrijf dat mijn pand huurt is in faling. De curator verzoekt mij om de huurwaarborg van 3 maanden vrij te geven ten voordele van het faillissement. Naar mijn mening dien ik als bevoorrecht schuldeiser hierop niet in te gaan. Volgens welke wet valt de huurwaarborg buiten het faillissement.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 21 mei 2011 12:04

Heeft u zich als bevoorrecht schuldeiser aangemeld?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 mei 2011 10:05

“Art.45.Na het opmaken van de boedelbeschrijving worden de koopwaren, het geld, de bescheiden, de titels van schuldvorderingen, de roerende goederen en voorwerpen van de schuldenaar toevertrouwd aan de zorg van de curators, die onderaan op het stuk verklaren ze over te nemen...”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet).

“Art.1.§ 1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder, met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder, vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt. Een woning is elk roerend of onroerend goed of een deel ervan dat tot hoofdverblijfplaats van de huurder is bestemd...§ 2. Deze afdeling is niet van toepassing wanneer de overeenkomst op grond waarvan de woning aan de huurder wordt toegewezen, ondergeschikt is aan een hoofdovereenkomst, die betrekking heeft op de functie of de bedrijvigheid van de huurder...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

INDIEN uw ‘pand’ verhuurd is onder de Woninghuurwet,wat dient onderzocht,dan geldt:
“Art.10. § 1...De in het vorige lid vermelde waarborgen kunnen naar keuze van de huurder drie vormen aannemen : ofwel een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder bij een financiële instelling...Wanneer de huurder kiest voor een geïndividualiseerde rekening, mag de huurwaarborg niet meer bedragen dan een bedrag gelijk aan 2 maanden huur. De opgebrachte rente wordt gekapitaliseerd ten bate van de huurder en de verhuurder verwerft voorrecht op de activa van de rekening voor elke schuldvordering ten gevolge van het volledig of gedeeltelijk niet nakomen van de verplichtingen van de huurder...§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente...dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing...Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken , zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Vraag in DAT GEVAL aan de curator de rechterlijke beslissing waarin over die bankrekening beschikt wordt ten voordele van de failliete huurder en citeer hem daarin voornoemd art.10 en 12 Woninghuurwet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

mip941
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 28 mei 2011 12:42

Ik ben als bevoorrecht schuldeiser (verhuurder) erkend. Het gaat hier om de verhuur van een magazijn met kantoren aan een bedrijf dat intussen in faling is gesteld.

Terug naar “Handelspraktijken”