onbetrouwbare webdesigner -voorschot reeds betaald

Sissy
Topic Starter
Berichten: 18

onbetrouwbare webdesigner -voorschot reeds betaald

#1 , 20 mei 2011 13:09

Besten

ik heb 6 weken geleden na het ontvangen van een schriftelijke offerte een webshop in opdracht gegeven bij een webdesigner (firma). Hij heeft tijdens een gesprek toegezegt dat hij de shop tegen begin juni klaar ging hebben. Er moest echter een voorschot van 40% betaalt worden (voor hosting etc.)

Ik heb hiervoor een factuur ontvangen welke ik heb betaald. Nu hoor ik niets meer van hem. Hij neemt het telefoon niet op als ik bel, reageert niet om mijn mails. Het enige wat hij tot nu toe heeft gedaan is de domein geregistreerd. Verder heb ik nog geen voorbeeld ontvangen en hoor ik niets. Ik heb hem mobiel en op de vaste lijn gebeld, sms gezonden, mail gezonden. Niets. Nu heb ik geprobeerd om met een ander nummer te bellen. En zie, hij neemt direkt zijn telefoon op. Dan een uitleg van: het was hier druk, ik had U een mail gezonden, heeft U het misschien niet ontvangen.blablabla. En dan beloofd om tegen einde van de week alles af te hebben. Nu is dus vrijdag en weer niet.

Wat te doen? Kan ik de voorschot terugeisen en hoe (indien hij het telefoon niet opneemt en niet reageert). Moet ik hem een deadline geven, wanneer ik wil dat het klaar is? En wanneer moet deze dan zijn. Ik wou begin juni van start gaan...Wat als hij gewoon niets meer laat horen? Moet ik misschien een aangetekende brief sturen?

Ik vind het sowieso al heel ambetant, want ik moet tenslotte daarna ook nog met hem samen aan dit project werken, maar op die manier zie ik het niet zitten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2011 20:12

Begin Juni is toch nog ver af!

Zoiets als een webside is toch op een paar uur geklaard!
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sissy
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 21 mei 2011 17:26

Hallo Lowie

daar gaat het toch niet om, het gaat erom dat die mens zich niet laat horen, de telefoon gewoon niet opneemt als ik bel etc. Dat is toch totaal onprofessioneel voor een bedrijf. Verder gaat het niet om een website maar om een webshop met 4000 artikelen. Die maak je niet zomaar op een paar uur, anders had ik em wel zelf gemaakt. Ik betrouw die vent niet meer en wil mijn geld terug. Tot nu toe was er geen prestatie, dus kan hij ook niets eisen.

Reclame

Veebee
Berichten: 565

#4 , 24 mei 2011 11:25

Wel opletten want er is al een site geregistreerd. Op wiens naam staat deze?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 24 mei 2011 21:56

Zoiets als een webside is toch op een paar uur geklaard!
 
jij zal veel geld verdienen in de IT als je elke paar uur een webwinkel kan produceren
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 25 mei 2011 08:53

Voorlopig is het enige wat je kan doen de man schriftelijk (aangetekend en per gewone post) in gebreke stellen; dat hij zich niet houdt aan de gemaakte afspraken, met het vriendelijk verzoek nieuwe data vast te leggen. Geef ook nog een keer een opsomming van wat van de man verwacht wordt tegen wanneer. Druk de wens tot engagement uit. Eventueel kan je ook een paragraaf opnemen dat je het jammer vindt dat de man onbereikbaar blijft en dit de enige manier is om je rechten veilig te stellen. Eventueel kan je ook dreigen om de opdracht stop te zetten en je voorschot terug te eisen. Dat laatste zal dan waarschijnlijk via de rechtbank moeten gebeuren. Je moet er ook rekening mee houden dat leveringstermijnen vaak niet bindend zijn.

Het lijkt mij ook nuttig om de referenties van de man na te gaan (moeilijk kan dat niet zijn als hij websites bouwt en ik zou zijn klanten zelfs durven contacteren en naar hun ervaringen vragen). Beschikt de man over een btw-nummer en werkt hij onder een vennootschap dan kan je via de kruispuntbank (http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;) de financiële gegevens opzoeken (eventueel snel diagonaal laten nakijken door je boekhouder). Zijn die slecht, dan is er mogelijk een probleem en zal je snel moeten reageren.

[Toevallig een bedrijf uit Aalst?]

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2011 13:10

Zoiets als een webside is toch op een paar uur geklaard!
 
jij zal veel geld verdienen in de IT als je elke paar uur een webwinkel kan produceren
Ik schreef wel zo iets als een webside, was er me niet van bewust dat het een volledige webshop was !
sorry !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Veebee
Berichten: 565

#8 , 25 mei 2011 13:30

/*
offtopic
Het is trouwens websiTe ... en een site in een paar uur maken? knap
Er komt meer bij kijken dan wat html ineen flansen of laten flansen.
Je moet een concept uitdenken, kleurenschema's verzamelen, afbeeldingen, teksten en functionaliteiten insteken enz
*/

westhoek
Berichten: 395

#9 , 25 mei 2011 15:38

Zoiets als een webside is toch op een paar uur geklaard!
 
jij zal veel geld verdienen in de IT als je elke paar uur een webwinkel kan produceren
Ik schreef wel zo iets als een webside, was er me niet van bewust dat het een volledige webshop was !
sorry !!
Het stond nochthans in de eerste zin.
Los daarvan, denk ik dat de webdesigner zich vergist heeft van taak. Als ie zelf 4000 artikelen moet ingeven is dit een pak werk. Waarschijnlijk een foto, met een korte beschrijving, nog eens testen, ben je al gauw een kwartier verder.
Ik kan me best voorstellen dat ie uw taak even opzij gaat schuiven als er een andere, eenvoudiger taak binnenkomt hoor.
Ik kan Veebee maar bijtreden. Een website is wat anders dan wat tekst.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#10 , 26 mei 2011 09:42

Los daarvan, denk ik dat de webdesigner zich vergist heeft van taak. Als ie zelf 4000 artikelen moet ingeven is dit een pak werk. Waarschijnlijk een foto, met een korte beschrijving, nog eens testen, ben je al gauw een kwartier verder.
daarvoor maak je toch een kleine applicatie waarmee de klant zelf zijn artikels kan ingeven, die moet de gegevens toch ergens verzamelen, dus kan hij het gelijk in de DB doen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Veebee
Berichten: 565

#11 , 27 mei 2011 08:36

Los daarvan, denk ik dat de webdesigner zich vergist heeft van taak. Als ie zelf 4000 artikelen moet ingeven is dit een pak werk. Waarschijnlijk een foto, met een korte beschrijving, nog eens testen, ben je al gauw een kwartier verder.
daarvoor maak je toch een kleine applicatie waarmee de klant zelf zijn artikels kan ingeven, die moet de gegevens toch ergens verzamelen, dus kan hij het gelijk in de DB doen
Klopt, maar er is niet geweten wat er afgesproken is met de klant/TS

Voor een complete computer-analfabeet is zelfs een applicatie om artikelen in te geven al teveel gevraagd. Als die verantwoordelijkheid en opdracht neergelegd wordt bij de designer, dan heeft Westhoek 100% gelijk

bartvdv
Berichten: 1911

#12 , 27 mei 2011 08:55

Het probleem draait rond het feit dat de man niets meer van zich laat horen en blijkbaar niet gecontacteerd kan worden. De bezorgdheid van de TS is te begrijpen. Want enerzijds heeft ze duidelijk een opdracht gegeven en een voorschot betaald en anderzijds het feit dat ze veel tijd dreigt te verliezen en een risico neemt als ze de opdracht alsnog aan iemand anders geeft. Ze dreigt dus tweemaal de factuur te moeten betalen. Het gaat niet over het wel of niet kunnen maken van de webshop en op welke manier dat gebeurt.

Veebee
Berichten: 565

#13 , 27 mei 2011 09:02

Risico is er wel degelijk, er moet eerst achterhaald worden op wiens naam de domeinnaam geregistreerd werd.
Andere designer zoeken goed en wel, maar wat is er geweten van de al gedane kosten? Visitekaartjes, reclame, hoofdingpapier,... => als dat allemaal al bedrukt is met een url die achteraf blijkt geregistreerd te zijn voor TS maar op naam van de designer, begin maar e

Het is wel degelijk relevant dat er een beeld wordt geschetst van de manier waarop zo een shop in elkaar gezet wordt. Niet op 1-2-3 zoals de meesten onterecht denken.
Spreek de designer verre van goed, hij moet antwoorden op mail/telefoon enz, maar de TS kan beter langsgaan bij de designer om de zaak uit te klaren en dan pas verdere stappen ondernemen. Tegenwoordig schoudert iedereen de bazooka al ipv gewoon ff langs te gaan en duidelijkheid te vragen.

bartvdv
Berichten: 1911

#14 , 27 mei 2011 09:48

Ik zie absoluut niet in welke rol de technische kant hierin speelt. Daar gaat het helemaal niet over. Ook niet over hoe snel/makkelijk/moeilijk of wie de website bouwt. Het gaat hier ook niet over technische kennis of mogelijkheden om een webshop te bouwen. Ook niet over welk drukwerk er als is besteld/gedrukt/geleverd, enz. Als de domeinnaam geregistreerd werd, dan is die eigendom van de TS vermits ze daarvoor betaald heeft. Mochten er zich problemen voordoen, dan kan ze nog altijd een klacht formuleren bij DNS.be die de passende maatregelen zal nemen om de websitebouwer of andere op korte termijn te verplichten de domeinnaam over te dragen.

De TS moet haar rechten vrijwaren. Als ze daarvoor een bazooka moet bovenhalen, dan moet ze dat zeker doen. Het lijkt niet de TS die hier in de fout gaat, maar de websitebouwer die selectief telefoons aanneemt en niet aan een paar elementaire verplichtingen lijkt te voldoen.

westhoek
Berichten: 395

#15 , 27 mei 2011 19:55

Het zou eens tof zijn moesten we eens de beide partijen kunnen horen in een topic. Nu horen we het maar van één kant.
Nee, de technische kant speelt in principe geen rol, maar als je 4000 artikelen moet intoetsen in een nog te bouwen website op een paar maand, heb ik daar ook zo mijn gedacht over. Neem nu nog 5 minuten ingeven per artikel,....

Terug naar “Handelspraktijken”